Nina S
Hej!

Jag har upptckt att jag har en del larver i mitt citrontrd, har tidigare haft problem med skldlss, men ftt bukt p dessa med provade-spray samt provadopinnar.

Dom r ca 1 cm lnga, har inte lyckats fnga dom p bild nnu....:-( Nu ligger en ganska suddig bild p larverna under mitt album.

r det ngon som vet vad det r och hur jag fr bort dom?

Det verkar inte som att Citrontrdet har ont av dom, det vxer p bra nu, nya grenar och blad....
Ingrid p Vstkusten
Hmm kan vara sciara-fluglarver, r de genomskinliga ( halv) och har en svart prick p huvet?

Hlsar Ingrid
Nina S
Njae, dessa e vita/hudfrgade och ser ut som enormt sm tusenfotingar.....

Nina
katti
kan det vara hoppstjrtar?
Har de en "gaffel" fram och stutsar ivg om man tar p dem?
Nina S
Jag har inte velat ta p dem nnu, men jag skall kolla detta!

Tack fr tipset!

Nina
Nina S
Nu har jag tagit p dom och dom hoppar inte :-(

Sg ox att det fanns ganska mnga larver i krukan, kanske skall rengra den ordentligt och sedan attackera dom med provadospray vad tror ni?

Eller skall man "plocka" bort dom nr man ser dom? r rdd att dom har ett "bo" ngonstans i min vxt..... ohmy.gif

Nina
MRLINDELL
Normalt r att man fr sk blomflugelarver som kan komma hem med frukt mm. Larver vad det n r kan sprida sig till andra krukvxter. De r dr fr att mumsa i sig rtter och annat gott frn den berrda vxten.

PYREX-N - Mot insekter p rums och trdgrdsvxter, ett mycket effektivt stt att dda larver i jorden. En kork blandas ut i 1L vatten och anvnds sedan till att vattna i blomkrukan, behandlingen upprepas efter en vecka.
Ingrid p Vstkusten
Nh MR lindell nu blandar Du ihop tv flugarter ;-)

Fruktflugorna bor itne i krukor utan skyr dem som pesten.

de som bor i krukor r allts vad jag kallas sciaraflugor kallas ocks sorgmyggor....och deras larver r halvgenomskinliga med en svart prick p huvet. Kan va vita med. Och de mumsar p rtterna och sprider mgelsporer.

Kan Nina ta ett foto?

Pyrex biter skerligen :-)

Hlsar Ingrid
Nina S
Hej igen,

Nu har jag vattnat citrontrdet med pyrex-lsning, hoppas att det hjlper huh.gif
Skall man vattna med den lsningen flera gnger eller rcker det med en gng??

Ingrid - det r vldigt svrt att f en bra bild p larverna, jag tror inte jag ahr fattat hur man zoomar med kameran sad.gif

Nina
Ingrid p Vstkusten
Todeloo Nina, en mkt mkt bra gng grna med lite Yes i vattnet och s upprepa efetr en vecka ss efter en vecka igen.

Hlsar ingrid
Blomstersmurfen
Vattna med Yes????????????
Ingrid p Vstkusten
Pyrex och Yes - yes ger vtning!!!

Yes yes

det r ohyra vi talar om :-)
MRLINDELL
Man skall dock akta sig fr pyrex och socker...
Nina S
Det verkar som att de flesta larver har dtt, dom har krypit upp till ytan och dtt dr, men ajg ser att det fortfarande finns ngra vid liv. Skall man vattna en gng till med pyrex eller skall jag vattna med yes?

Nina
MRLINDELL
Hller med om att det r otydligt.
Jag vidhller att man fljer bruksanvisningen ang. Pyrex, dvs vnta en vecka och vattna med pyrex igen d. Man behver ju inte ta den dr veckan s hrt, behver citrusen vatten kan man vattna efter 5 dagar typ. Bara det blir gjort smile.gif

Man fr kanske kra en gng till om 5-6-7 dagar om det fortfarande finns larver kvar. Sedan kan det bero p att pyrex inte trngt genom hela krukan om du vattnat sparsamt t ex.
Ingrid p Vstkusten
Jo det r s hr att vattning med enbart pyrexlsning har emellant svrt att trnga in i rotklumpen d tillstter man YES till detta fr att f bttre vtning.

Gammalt krringtips!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon