Nina S
Hej!

Jag har upptäckt att jag har en del larver i mitt citronträd, har tidigare haft problem med sköldlöss, men fått bukt på dessa med provade-spray samt provadopinnar.

Dom är ca 1 cm långa, har inte lyckats fånga dom på bild ännu....:-( Nu ligger en ganska suddig bild på larverna under mitt album.

Är det någon som vet vad det är och hur jag får bort dom?

Det verkar inte som att Citronträdet har ont av dom, det växer på bra nu, nya grenar och blad....
Ingrid på Västkusten
Hmm kan vara sciara-fluglarver, är de genomskinliga ( halv) och har en svart prick på huvet?

Hälsar Ingrid
Nina S
Njae, dessa e vita/hudfärgade och ser ut som enormt små tusenfotingar.....

Nina
katti
kan det vara hoppstjärtar?
Har de en "gaffel" fram och stutsar iväg om man tar på dem?
Nina S
Jag har inte velat ta på dem ännu, men jag skall kolla detta!

Tack för tipset!

Nina
Nina S
Nu har jag tagit på dom och dom hoppar inte :-(

Såg oxå att det fanns ganska många larver i krukan, kanske skall rengöra den ordentligt och sedan attackera dom med provadospray vad tror ni?

Eller skall man "plocka" bort dom när man ser dom? Är rädd att dom har ett "bo" någonstans i min växt..... ohmy.gif

Nina
MRLINDELL
Normalt är att man får sk blomflugelarver som kan komma hem med frukt mm. Larver vad det än är kan sprida sig till andra krukväxter. De är där för att mumsa i sig rötter och annat gott från den berörda växten.

PYREX-N - Mot insekter på rums och trädgårdsväxter, ett mycket effektivt sätt att döda larver i jorden. En kork blandas ut i 1L vatten och används sedan till att vattna i blomkrukan, behandlingen upprepas efter en vecka.
Ingrid på Västkusten
Näääähää MR lindell nu blandar Du ihop två flugarter ;-)

Fruktflugorna bor itne i krukor utan skyr dem som pesten.

de som bor i krukor är alltså vad jag kallas sciaraflugor kallas också sorgmyggor....och deras larver är halvgenomskinliga med en svart prick på huvet. Kan va vita med. Och de mumsar på rötterna och sprider mögelsporer.

Kan Nina ta ett foto?

Pyrex biter säkerligen :-)

Hälsar Ingrid
Nina S
Hej igen,

Nu har jag vattnat citronträdet med pyrex-lösning, hoppas att det hjälper huh.gif
Skall man vattna med den lösningen flera gånger eller räcker det med en gång??

Ingrid - det är väääldigt svårt att få en bra bild på larverna, jag tror inte jag ahr fattat hur man zoomar med kameran sad.gif

Nina
Ingrid på Västkusten
Todeloo Nina, en mkt mkt bra gång gärna med lite Yes i vattnet och så upprepa efetr en vecka åsså efter en vecka igen.

Hälsar ingrid
Blomstersmurfen
Vattna med Yes????????????
Ingrid på Västkusten
Pyrex och Yes - yes ger vätning!!!

Yes yes

det är ohyra vi talar om :-)
MRLINDELL
Man skall dock akta sig för pyrex och socker...
Nina S
Det verkar som att de flesta larver har dött, dom har krypit upp till ytan och dött där, men ajg ser att det fortfarande finns några vid liv. Skall man vattna en gång till med pyrex eller skall jag vattna med yes?

Nina
MRLINDELL
Håller med om att det är otydligt.
Jag vidhåller att man följer bruksanvisningen ang. Pyrex, dvs vänta en vecka och vattna med pyrex igen då. Man behöver ju inte ta den där veckan så hårt, behöver citrusen vatten kan man vattna efter 5 dagar typ. Bara det blir gjort smile.gif

Man får kanske köra en gång till om 5-6-7 dagar om det fortfarande finns larver kvar. Sedan kan det bero på att pyrex inte trängt genom hela krukan om du vattnat sparsamt t ex.
Ingrid på Västkusten
Jo det är så här att vattning med enbart pyrexlösning har emellanåt svårt att tränga in i rotklumpen då tillsätter man YES till detta för att få bättre vätning.

Gammalt kärringtips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon