Inger GMT
Hej
Jag behöver tips på hur jag ska övervintra dahlior. Har provat några sätt men misslyckats.
Tacksam för tips.
Hälsningar Inger

http://www.ingers-gmt.se
Eva i Skåne
Jag gräver upp mina, skakar av så mycket jord jag kan (är dom blöta och har blöt jord kring försöker jag låta dom ligga och torka först) sen lägger jag dom i papperskassar och förvarar svalt och frostfritt.
Jag sorterar sorter i olika kassar så det blir inte särskilt packat i varje, men mina svärföräldrar lägger sina i en stor hög i en spjällåda. Sen är det källaren där också.
Ett år köpte jag torv och bäddade ner dom så fint i en papplåda, men där bäddade även mössen ner sig och hade mat hela vintern så den varianten kör jag inte fler gånger.
Då jag misslyckats med förvaring har det alltid varit så att knölarna varit för blöta, haft för mycket blöt jord kvar runt knölarna och så har dom möglat eller ruttnat, men torrt och svalt tycker jag går bra.
Anna-Karin Lundberg
Jag lägger dem en och en i en plastback från IKEA och när de torkat lite nere i källaren (som jag har som bosdtadsutrymme) så petar jag bort så mycket jord som möjligt, så luft ska komma till. Sen ställer jag in dem i krypgrunden under huset (som är av "sommarstugemdell"). Det blir aldrig minusgrader under huset och det har funkat fint i flera år. Förra våren när jag tog fram dem hade en ruttnat, det var en stor "knölklase" så jag gissar att det var kvar för mycket fukt inne bland knölarna när jag lade in den. Jag har inte bäddat med något, de ligger helt öppet i backen utan lock - allt för att luft ska komma till.
Det gäller väl att hitta rätt utrymme för förvaringen, har du inget själv så hör med bekanta. Kanske kan du få ställa in dem i nåns grund under vintern?
Irene_L
Här kan du läsa hur jag gör:
http://blomster-irene.blogspot.com/2011/10...ssa-knolar.html
Bassam
Hej

Det finns olika metoder som jag ska skriva :
1 När grönskar vissnar du kan klippa och lägga knölar i kartonger i plats som är frostfri.
2 lägga dem i plast påse i frostfri plats med mossa eller torv med lite fukten med lite Atamon som skydda knölarna från frukt .
3 Lämmna dem kvar ute med isolerar kruka och lita komposten över jord för att skydda dem mot frost .

Obs

Jag ger tredje förslag 90% men första förslag 70% , men andra förslag 40% och du kan själv tänker och bestämma .

H.Bassam
pleximaster
Brukade ha dem i krukor i källaren förr. Nu så gräver jag upp dem och lägger dem i en gammal kökssoffa i orangeriet se har dock i år vuxit till sig och blivit så många att de inte går att lägga på locket på soffan! Ilands-problem! Håller runt 10 grader i orangeriet. De ska ju ha det mörk så locket måste på. Får kanske bära ner ett gäng i källaren...

mvh plexi
Wilmer
Mina står inte mörkt.. De överlever fint ändå! De börjar dock skjuta skott på senvåren då de ändå borde ha varit planterade hos en mer ordentlig odlare än jag. Det är nog ett desperat rop på hjälp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon