sarhe1
Hej,

jag köpte en Alba Maxima igår och planterade. I affären kunde de inte riktigt säga om hon blommor på fjolårsskott, eller inte - dvs- om jag bör klippa henne i vår eller inte.

Vet ni?

/Sara
Kajsa
Alba rosorna blommar 1 ggn på äldre grenar. Om rosen är ny låt den växa i flera år. Maxima kan bli 2.5 x 2.5 m och det tar några år. Klipper man tillbaka grenarna, eller rosen fryser får man vänta ett år till blommor.

Själv gör jag så här med mina Alba rosor, jag låter dom växa sig stora och när jag tycker det är för mycket klipper jag ner dom lite hårdare, glesar ur. Min stora Mme Plantier frös ner i botten -09/ 10 och den var i år lika stor som förr och blommade mycket i sommar, den kom igen med ett jättesprång, men då fick jag inga blommor förra sommaren.
renate
grattis till en underbar ros. Jag klipper bara döda/äldre grenar,blir buskarna för stora korta jag in.I år blommade alla Albarosorna väldigt bra,Celeste blommade inte riktigt så överdådigt i år,jag klippte henne ganska hårt.Som Kajsa skriver ska du inte klippa din Maxima till våren,den ska växer sig stor.
[attachment=65868:2011_06_...280x960_.jpg] Maxima sommar 2011 efter en rejäl klippning.
Kajsa
Så fin renate rose.gif med fingerborgsblommor suck !
sarhe1
Tack, hörrni!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon