silos
Intressant artikel:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/7-miljard...for-lange-sedan

Och jag undrar varför föds det flera barn i länder där det finns stor fattigdom?

Under andra världskriget föddes också många barn.
Carl

Det finns bara en sak att göra och det är gratis på kort sikt.
silos
CITAT (Carl @ 31-10-2011, 15:51) *
Det finns bara en sak att göra och det är gratis på kort sikt.

Och vad är det?
Huggorm
CITAT (silos @ 31-10-2011, 19:00) *
Och vad är det?

Jag tror han menar det enda nöjet som är gratis, men som kan resultera i graviditet rolleyes.gif

Men den verkliga anledningen till att fattiga får fler barn är förstås att de hoppas någon av dem skall ta han om sina gamla föräldrar på ålderns höst. Det är ju inte alla länder som är lika generösa med pensionerna som Sverige.
Meriona
Jag inbillar mig att det är nån form av brist inblandad också, på preventivmedel exempelvis.
Anma
CITAT (Meriona @ 31-10-2011, 21:33) *
Jag inbillar mig att det är nån form av brist inblandad också, på preventivmedel exempelvis.

tummenupp.gif
Alla har sex, både fattig som rik. De som har råd har också råd att skydda sig mot oönskad graviditet. Den fattige har inte samma möjligheter. Svårare än så är det inte.
Huggorm
CITAT (Anma @ 31-10-2011, 21:54) *
tummenupp.gif
Alla har sex, både fattig som rik. De som har råd har också råd att skydda sig mot oönskad graviditet. Den fattige har inte samma möjligheter. Svårare än så är det inte.

I Kina var de rätt fattiga fram tills nyligen, och många är det fortfarande. Men där har de ändå inte haft några problem att undvika graviditet efter den första...
Anma
CITAT (Huggorm @ 01-11-2011, 15:48) *
I Kina var de rätt fattiga fram tills nyligen, och många är det fortfarande. Men där har de ändå inte haft några problem att undvika graviditet efter den första...

Det tror du?
Huggorm
CITAT (Anma @ 01-11-2011, 15:56) *
Det tror du?

Ja. Risken att få 60.000kr i bot är tydligen en bättre sporre att hålla efter barnafödandet än risken att inte kunna hålla barnaskaran med mat...
Gossen Ruda
På den relativt fattiga landsbygden har man inte hållit så hårt på ettbarnsprincipen, den gäller mest i storstäderna.
Anma
CITAT (Huggorm @ 01-11-2011, 16:10) *
Ja. Risken att få 60.000kr i bot är tydligen en bättre sporre att hålla efter barnafödandet än risken att inte kunna hålla barnaskaran med mat...

Olaglig abort och såna saker, det tror du inte förekommer i Kina? Eller "Änglamakerskor"?
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2011, 16:12) *
På den relativt fattiga landsbygden har man inte hållit så hårt på ettbarnsprincipen, den gäller mest i storstäderna.

Vissa provinser har fått undantag från regeln, bland annat Östturkestan vad det nu heter på kinesiska. Där har jag för mig att de får ha två barn.

CITAT (Anma @ 01-11-2011, 16:16) *
Olaglig abort och såna saker, det tror du inte förekommer i Kina? Eller "Änglamakerskor"?

Äsch, kineser har säkert mer raffinerade sätt att undvika graviditet, märkliga naturmediciner, akupunktur eller liknande
Anma
CITAT (Huggorm @ 01-11-2011, 16:21) *
Äsch, kineser har säkert mer raffinerade sätt att undvika graviditet, märkliga naturmediciner, akupunktur eller liknande

Som till exempel Afrikas fattiga länder inte har.
Så enkelt är det.
Huggorm
CITAT (Anma @ 01-11-2011, 16:26) *
Som till exempel Afrikas fattiga länder inte har.
Så enkelt är det.

Och varför har inte Afrika det? Där finns ju enorma mängder växter som säkert har alla olika sorters läkande förmåga. Bara att börja experimentera.
Anma
CITAT (Huggorm @ 01-11-2011, 16:29) *
Och varför har inte Afrika det? Där finns ju enorma mängder växter som säkert har alla olika sorters läkande förmåga. Bara att börja experimentera.

Dom är väl för dumma för att klara det. Dooh...

*ironi
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 01-11-2011, 16:21) *
Vissa provinser har fått undantag från regeln, bland annat Östturkestan vad det nu heter på kinesiska. Där har jag för mig att de får ha två barn.

Har du en aning om hur många övergivna barn, flertalet flickor, som lever på barnhem/institution i kina?
Anma
CITAT (Huggorm @ 01-11-2011, 16:29) *

Vet du vad, jag har det! Du har löst problemet. Åk till Afrika, hitta på ett preventivmedel med de växter som växer där. Jag lovar, du kommer att bli rikare än Bill Gates.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 01-11-2011, 16:41) *
Har du en aning om hur många övergivna barn, flertalet flickor, som lever på barnhem/institution i kina?

Nej, jag vet inte, hur många är det? Och hur stor andel är det i förhållande till folkmängden, om man jämför med andra länder?

CITAT (Anma @ 01-11-2011, 16:44) *
Vet du vad, jag har det! Du har löst problemet. Åk till Afrika, hitta på ett preventivmedel med de växter som växer där. Jag lovar, du kommer att bli rikare än Bill Gates.

Det är väll bara att vira ett bananblad runt lilleman och simulera ett gummi?
Biggan_
CITAT (Huggorm @ 01-11-2011, 16:47) *
Det är väll bara att vira ett bananblad runt lilleman och simulera ett gummi?

Då gäller det att det inte är för många hål efter ohyra på bladet! fear.gif
Huggorm
Annars hörde jag på P3 i programmet "Christer" för ett par veckor sedan om en metod som användes någonstans, det kan ha varit Papua nya Guinea. Där inledde männen akten genom att sitta i timtal på heta stenar eftersom värmen gjorde spermierna slöa. Kanske vore något för de afrikanska männen att prova?
gnon49
Kultur o religion spelar nog en stor roll också. I MÖ o Afrika har nog många kvinnor inget val. Dom skall föda barn vare sig dom vill eller inte.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 01-11-2011, 16:47) *
Nej, jag vet inte, hur många är det? Och hur stor andel är det i förhållande till folkmängden, om man jämför med andra länder?

Det är faktiskt ingen som vet men det är fler än man kan ana. Lägg sen tilll alla handkappade barn på barnhem och illegala aborter. Ganska hemskt att du tramsar kring detta enorma problem.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 01-11-2011, 17:02) *
Annars hörde jag på P3 i programmet "Christer" för ett par veckor sedan om en metod som användes någonstans, det kan ha varit Papua nya Guinea. Där inledde männen akten genom att sitta i timtal på heta stenar eftersom värmen gjorde spermierna slöa. Kanske vore något för de afrikanska männen att prova?

Det kan alla prova. Värme påverkar spermierna negativt, det är därför fabrikerna hänger fritt från kroppsvärmen i en påse. Efter en kraftig feber är de flesta män sterila ett tag.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2011, 17:29) *
Det kan alla prova. Värme påverkar spermierna negativt, det är därför fabrikerna hänger fritt från kroppsvärmen i en påse. Efter en kraftig feber är de flesta män sterila ett tag.

Bara att börja sprida informationen i Afrika, så är hela problemet med överbefolkning löst. Jag förväntar mig nobelpris. tummenupp.gif
KRT
CITAT (Huggorm @ 01-11-2011, 17:43) *
Bara att börja sprida informationen i Afrika, så är hela problemet med överbefolkning löst. Jag förväntar mig nobelpris. tummenupp.gif

Om du hade läst på hade du förmodligen upptäckt att det inte är i afrika den största befolknngsökningen sker, det är i Asien...... Förmodligen Indien, Pakistan, Indonesien, Vietnamn, Laos etc......
Huggorm
CITAT (KRT @ 01-11-2011, 20:31) *
Om du hade läst på hade du förmodligen upptäckt att det inte är i afrika den största befolknngsökningen sker, det är i Asien...... Förmodligen Indien, Pakistan, Indonesien, Vietnamn, Laos etc......

Asien har haft sin stora befolkningsökning, och kurvan har börjat plana ut. Däremot fortsätter det öka i Afrika, och Nigeria beräknas bli nästa miljardland för att ta ett exempel.
Huggorm
På wikipedia finns lite uppskattningar över hur befolkningsutvecklingen kan bli. Asien har idag 4,054 miljarder och beräknas år 2150 ha 5,561 miljarder. Afrika har idag 0,973 miljarder, och år 2150 har de 2,308 miljarder. Visserligen ökar det något mer i Asien, men inte om man räknar barn per familj. Europa kommer däremot att minska ordentligt och nordamerika kommer nästan stå still.

http://en.wikipedia.org/wiki/World_population
Motti
Orkar inte läsa varteviga innlägg !men helt klart är det så Silo att i de fattigaste länderna födds det flest barn som ingen kan ta hand de varken orkar eller har råd att mätta alla munnar de föder inte bryr dom sig heller för de orkar inte med sin livsituation de stänger av alla kännslor för att överleva själva .Vi är just nu sju milliarder på detta jordklot .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon