Full version: Ostronört
hortus
Hej,

jag är ny här i köksträdgården och startar med att försöka få tag i antingen frön eller plantor av ostronört (mertensia maritima, inte den asiatiska utan den nordiska). Är det någon som vet? Jag har naturligtvis sökt igenom nätet men finner att de flesta som har, säljer den asiatiska. Känns också märkligt att köpa en nordisk kulturväxt från USA eller köpa en från Skottland som visar sig vara asiatisk. Jag har en plats i trädgården som just nu är under konstruktion, sparris växer redan med björnbär strax bakom och strandkålen ska flyttas dit. Med ostronörten fullbordar jag västkusavdelningen, vilket skulle göra mig lycklig. Jag bor på Värmdö men är uppvuxen vid havet och västkusten. Jag är kock vilket gör det hela extra intressant. Om ni har smakat ostronört eller för den delen blekt strandkål så vet ni.

Eva 33c
Det blir nog inte lätt att få tag på den, då den är fridlyst och på tillbakagång i Sverige. Så man får inte plocka frön av den om man hittar den vild heller. Göteborgs Botaniska Trädgård odlar den, se här, kanske kan du kontakt dem och fråga om möjligheten att köpa frön av dem? Den är nog inte så lättodlad i trädgården heller, då den tydligen helst vill växa i arktiskt klimat. Den är vanlig i Norge står det, om den inte är fridlyst där får du kanske ta dig en tur dit och plocka, eller till Island smile.gif
hortus
Den är fridlyst och just därför svår att få tag i, vore det enkelt skulle jag inte vända mig till forumet. Det finns hur som helst folk som odlar den vilket möjligtvis gör den rar men inte fridlyst. Det vore i så fall ett helgerån varje vår som jag ställer en rostig hink över mina strandkål för att bleka för att sedan äta dem om den vore fridlyst i odling. Jag söker helt enkelt någon som antingen odlar den eller fått tag i frön från ett nursery eller dyl. Botaniska i Göteborg har jag kontaktat tidigare, har även varit där och har frön från deras planta. Tyvärr är det den asiatiska sorten och inte den jag är ute efter.
DykUnderYtan
Jag har dessvärre inga fröer kvar men kolla med Anki V. Jag har fått mina fröer från henne. smile.gif
Anki V
Jag är ganska säker på att det är den asiatiska jag har......fast fin ändå yes.gif

[attachment=65877:ostron_rt__Large_.jpg]

/Anki
kerstin z5-6
tror inte skillnaden mellan dessa är stor.
hortus
Om man skall tro på din sentens Kerstin så är det det och det ligger främst i smaken, men också i bladen som är betydligt större, mer suckulenta och även med en daggblå färg som överträffar allt annat. Jag har redan den asiatiska ostronörten, jag säger inte att den är trist. Jag vill bara inte ha den på mitt västkustställe, den får just nu växa framför de japanska vinhallon som sprider sig som triffider.
Eva 33c
Igår satt jag och surfade runt på just mertensia maritima för att komma underfund med hur de båda arterna skiljer sig åt. Det var inte så lätt att se på bild, någonstans hittade jag uppgiften att även blommorna är olika. Den asiatiska varianten har större blommor, vilket kanske är orsaken till att den är mer odlad som prydnadsväxt? Men nu blev jag ju själv lite sugen på att försöka få tag på den utan tillnamnet asiatica...
Hittar den hos något som heter magicseeds som säljer "heirloom seeds". Antar att hortus redan sett det. Fast om det blir rätt vet man ju inte, när tom Göteborgs Botaniska har fel art i sina planteringar.
Kanske ska du ställa din fråga även på andra forum, som tex Trädgårdsamatörernas, ifall någon där redan har den i odling.
Om du hittar den hoppas jag du berättar det för oss sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon