Full version: Så fröer i höst?
RealRookie
Jag har sått morötter, persilja och vitlök i mina annars tomma pallkragar. Nu har jag för mig att jag läst någonstans att man kan så blomfröer i pallkragarna under hösten. Någon som vet? I så fall, vad kan jag så? Jag har många överblivna fröpåsar + fröer från solhatt. Kan jag så dem i tex toarullar, täcka med duk och löv? Är jättenybörjare men är det någon som tror att det skulle funka confused.gif ? Det är ju så trist med tomma pallar över vintern.

/Lena i Skåne (som just nu har +15 grader och solsken)
octachoron
Jag har upptäckt att t ex kornvallmo, pionvallmo är utnärkta att höstså. De är ettåriga men vissa av dem vill inte gro om temperaturen är för hög så höstsådd fungerar väldigt bra för dem. Tror också att många blommor av ängskaraktär går bra att så nu.
Sedan kräver många perenner en tids vinterkyla för att gro, solhatt har jag haft ute i skyddat läge under vintern för att den ska få kylbehandlingen. Det blev några fina plantor av den.
tummeliten
Är också nybörjare och nyfiken har själv sått pelsilja dill sallad palsternacka och vitlök ska bli jättespännande tyvärr tog mitt förråd slut på fröer skulle vilja så mera persilja och som sagt lite blommor men det får väl bli till nästa höst
har hört att man kan så tex blåklint, ringblomma, egentligen vad jag kunde förstå alla blommor som frösår sej själva
rose.gif
beritskoloni
Bättre spara era frön till nästa vår. De håller sig oftast jättebra i flera år även om det står annat bäst-före datum.
Azur
Ja, många perenner kan höstsås, särskilt de som behöver en köldperiod för att gro. Jag misstänker man får färre plantor än om man väntar och sätter fröerna i februari mars, men å andra sidan tar de inte upp plats inne.

Jag kommer att sätta en massa fröer som behöver kyla för grodd i pallkrage, men väntar på att de ska bli lite kallare för att undvika att några frön gror innan vintern.
RealRookie
CITAT (Azur @ 11-11-2011, 20:40) *
Ja, många perenner kan höstsås, särskilt de som behöver en köldperiod för att gro. Jag misstänker man får färre plantor än om man väntar och sätter fröerna i februari mars, men å andra sidan tar de inte upp plats inne.

Jag kommer att sätta en massa fröer som behöver kyla för grodd i pallkrage, men väntar på att de ska bli lite kallare för att undvika att några frön gror innan vintern.

Hej
Du får gärna berätta vilka fröer du ska sätta i dina pallkragar. Nyfiken och vetgirig. smile.gif

/Lena
Azur
Oj, få se... Prydnadsäpple, bok, tolvgudablomma, studentnejlika, engelsk vallmo, riddarsporre, blågull, höstcyklamen, prärieglim, hålnunneört, fläcklungört, kattmynta, snöklocka, vitrapunkel och drakblomma.

Det är första gången jag gör det, så det är lite av ett experiment.
CillaM
O jag som precis röjt bland mina fröer, delvis för att slänga en del o delvis för att fortsätta min frölista. Får väl sätta mig och skriva då smile.gif
octachoron
Engelsk vallmo kan verkligen sprida sig om den gillar läget:-)
Azur
Jag hoppas det! smile.gif
Bassam
Hej
Såtiderna varierar från en sort till en annan, men undvika att så frö på slut av vinter, för att finns inte tillräckligt ljus, växter kommer rangliga.
H.Bassam
Ulla i Blekinge
jag vet att ringblommor, blåklint och sömntuta går bra att så på hösten.
Azur
Nåt jag är osäker på är om det är en bra idé att täcka över sådden med markduk, granruskor eller liknande? Å ena sidan borde det skydda mot fåglar och första vårsolen, å andra sidan kanske det inbjuder möss och mögel?

Jag har också ett gammalt fönster jag kan sätta på pallkragen så det blir en drivbänk. Då kommer fröerna säkert igång tidigare, men är det en bra idé eller ökar man bara risken för att de fryser bort nån kall vårnatt?
EKLO
Förra hösten sådde jag palsternackor, persilja, morot och plocksallat. Det som blev bäst var palsternackorna, där var höstsådde verkligen till nytta!

Mina dillplantor frösår sig själva och ger tidig fin dill, och mina krasseblommors frön ligger runt omkring i landen och gror nästa år lite här och där. Detsamma gäller förstås fingerborgsblommorna och kungsljusen, de kan dyka upp både här och där...
octachoron
Jag har upplevt att självsådd krasse kommer sent och också börjar blomma sent. Där är nysådd bättre tycker jag.
Peztis
Azur, det är en oerhört bra idé att täcka höstsådderna med t ex fiberduk.

Det var någon som skrev att hon sådde på hösten och ömmat sig så över sådden när den började gro på våren. Lite senare upptäckte hon att det hon vårdat så ömt var björkfrön...
Azur
CITAT (Peztis @ 20-11-2011, 22:19) *
Azur, det är en oerhört bra idé att täcka höstsådderna med t ex fiberduk.

OK. Vad tror du om idén att lägga glas över, så det blir som en drivbänk?

(EDIT: Jag skulle i så fall inte lägga glas över förrän tjälen gått i marken, lägger jag på det nu finns nog en risk att fröna gror för tidigt.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon