Full version: Abrakadabraros
cocofjollan
Hej!

Jag har blivit förälskad i en "köperos" som kallas Abrakadabraros. Är det nâgon som känner till den och kan berätta var man kan fâ tag i den, eller bara lite fakta i allmänhet? Hur gör man för att rota en ros ur en bukett?

M V H Annelie
kerstin z5-6
Sticklingar
Har prövat att ta sticklingar från en vanlig snittros. Prövat metoden flera ggr nu o den funkar.Snittrosen från i fjol har överlevt ute. Stickling - utan klack, skrapa lite längst ner, ta sticklingen från en del av stjälken där ett "öga" är på väg att bryta. Ta gärna flera st.
Gör detta direkt -njut sedan av rosen smile.gif
I såjord/sandjord ,i krukkanten, (fuktig jord) o på med glasburk... ljust, ej för varmt ej direkt sol, vänta...länge ....tills den gjort rötter,
Du behöver dock sällan vattna i o med burken. Jag har prövat i kruka under lysrör och det går utmärkt - särskilt på denna sidan av året jan, feb, mars, april ,maj. Observera att pinnen får små blad INNAN de riktiga rötterna har bildats! var försiktig med det, omplantera inte för tidigt
Rosor av den typ du vill ha kan du fråga efter hos närmaste florist -tex Buketten eller liknande .
Kajsa
Är det inte väldigt konstiga färger på snittrosor, knalliga starka färger.
Kan dom vara färgade, blå, turkosa? Blir ibland fundersam, rosorna i
trädgården är bra mycket vackrare.
kerstin z5-6
De som är blå o turkosa har stått i färgat vatten smile.gif
*Erika*
Hej!

Här kommer en fråga från en total sticklingsnovis. smile.gif

CITAT
Stickling - utan klack, skrapa lite längst ner, ta sticklingen från en del av stjälken där ett "öga" är på väg att bryta.

"Öga" känner jag till, men vad menas med "klack"? Ska man lixom bara knipsa av en bit av den övre delen av en kvist och stoppa ner den i krukan?

// Erika
kerstin z5-6
Klack kallas det när man tar en kvist av något och "Isättningen" -nedre delen av kvistens fäste sitter kvar
Här tar du i stället en bit av den långa snittrosstjälken
Gärna på ett ställe där den ser ut att vilja skjuta små röda blad-eller ett utbuktande Öga .
Denna tillväxtpunkt ska vara ovan jord
Sticklingen sticks annars ganska djupt
Följer många blad med-Klipp bort dem -de tar bara kraft smile.gif
*Erika*
Tackar! smile.gif

Ja det är väl bara att prova...de kan ju inte mer än att inte rota sig. sleep.gif

He he...tror aldrig jag tänkt tanken att "bygga" nya växter av sticklingar tidigare, men efter bara en liten tid på odla's forum är huvudet fullt av idéer! laugh.gif
MRLINDELL
Jag har två plantor chockrosa, de kallas "Morsdagsroser" och jag har aldrig fått en förklaring på varför de bara heter detta och inte har något riktigt namn. De finns planterade ute och fungerar fint i trädgården, trevliga att snitta & ta in förstås.
kerstin z5-6
Om det är den jag tror så heter den :)Morsdag , Fete de meres -Modersday Holland 1950 -mutant av Dick Kostner fyllda till halvfyllda blommor som sällan öppnar sig helt
Svag doft, remonterar ,blomklasar med upp till 20 blommor
rek zon 2
LÅG Rosor för nordiska trädgårdar
MRLINDELL
Den påminner mycket om den här ...

http://www.regannursery.com/roses/detail.l...9&-97510F565483

Hittade till slut en riktigt bra ros site för kvällen tongue.gif
Unn
Här t.ex. kan man läsa rätt detaljerat om sticklingar:

http://www.texas-rose-rustlers.com/ms-pp-ct.htm

Själv tycker jag att det är lurigast att få dem att överleva efter att de rotat sig...Jag tenderar att glömma bort de små liven första vintern och har på så sätt förlorat många som jag lagt ned mycket jobb på i början.
Men vad kul när man lyckas! Rotäkta rosor är bra mycket trevligare...å så gratis oxå.
wub.gif Unn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon