|
P-A Albinsson
01-11-2011, 17:14
Jag har i år planterat 3 körsbärsträd (p.avi) och 3 äppelträd (A2). Jag hade tyvärr inte läst tillräckligt noggrannt angående planteringsavstånd. Det varierar en hel del när man söker på det. Som det är nu har jag planterat så det är 5 m mellan alla träd. En rad med 4 äppelträd i söderläge (ett tidigare planterat Katja som nr 2). En rad med 3 körsbärsträd norr om äppelträden (som minst 5 m norr om äppelträden) men i en slänt så de står en ganska bra bit högre upp. Jag upptäckte att många rekommenderar 10 m för både A2 och p.avi. Min idé är att flytta mittenkörsbärsträdet till ett helt annat ställe på tomten. Samt flytta ett äppelträd i mitten och ställa det 10 m söder om Katja. Frågan är nu de 5 meterna mellan raderna med äppelträden och körsbärsträden. Är träden beskaffade på olika sätt så att kronorna inte riskerar trassla in sig som om de vore av samma art? Jag tänker mig att körsbärsträden är högre (och de står också högre upp i slänten). Eller ska jag flytta ännu fler träd?  ... för jag antar att det inte är nåt problem att flytta körsbärsträden som planterades i våras?
Hej
Det bror på sorter till exampel:
Äpple
Storsta avstånd mellan linjor 8 m.
Storsta avstånd mellan plantor 6 m.
körsbärsträd
mellan linjor 6-8 m .
mellan plantor 4-5 m.
H:Bassam
P-A Albinsson
02-11-2011, 07:55
Tack för svaret. Jag har dock funderingar. På Odlas sida om körsbär kan man läsa att p.avi kan bli 20 m högt och 10 m i omfång. Har man då 4-5 m mellan träden så borde det väl bli trångt? Eller är det sällan de blir så stora?
Hej
Man ska respekterar införmationen som kommer på packning även om de kommer inte bli som samma storlik men som jag skrev avståd det blir inte trångt.
Obs .mellan linjor 6-8 m
mellan plantor 4-5 m.
10 m i omfång 8 m mellan linjor det blir 16m om vi räknar bada sidor.
10 m i omfång 5m mellan plantor det blir 10m på bada sidor.
H.Bassam
Jag skulle behöva en liten skiss för att se hur det är planterat och området som det går att plantera i, samt veta vad det är för körsbär.
5 meter mellan äppelträd blir tätare än de flesta tycker om efter redan 20 år eller så, särskilt om det är en hel eller tom dubbelrad. Alltför mycket av kronorna växer in i varandra, grenar dör pga skugga och man upplever att man förlorar mycket frukt.
8 meter mellan A2 äppelträd kan fungera. det blir tätt, kronorna växer in i varandra och det bildas valv där man får lite mindre frukt och lite mer grendöd, men inte så mycket att man förlorar mängder av frukt. Vill man ha maximal frukt och att träden inte ska växa in i varandra är 10 meter nödvändigt. Förutom på de stora sorterna som kan kräva någon meter till.
Körsbär kan man plantera i klunga med bara några meter ifrån varandra, de kommer att bilda en helhet. Nackdelen är att när man tar bort ett är de andra assymetriska med mycket grendöd på ena sidan.
Hej
Det beror på sorter.
H.Bassam
P-A Albinsson
09-11-2011, 09:41
Tack! Vad innebär begreppen "hel eller tom dubbelrad"? Då får körsbärsträden stå kvar med ca 5-6 m mellan dem (Almore, Merton Glory, Gårdebo). Dessutom höjdskillnad mellan dem. Jag funderar på om jag ska stamma upp en eller flera av dem nästa år. Jag flyttade ett äppelträd (Sävstaholm) så det är 8-9 m i från de andra träden (dock ett lite blåsigt ställe -- ska klura på vindskyddsmöjligheter). Kvar är 3 st på rad som har 5-6 m mellan dem. Det i mitten är ett Katja (som är liten sort om jag fattat rätt), en Aroma väster om och en Oranie öster om. Dessa är mer än 8 m söder om körsbärsträden och dessutom längre ner i slänten. Jag får se hur de utvecklar sig och får göra mig beredd på att ta bort Katja så småning om kanske. Anledningen till att jag inte flyttar fler är att på de två möjliga platser som finns kvar med bra utrymme runt om har jag insett jag vill ha några rejäla träd på fröstam. Ett Gravensteiner tänker jag mig...  Ska försöka få till en skiss.
P-A Albinsson
29-01-2012, 18:28
Efter lite funderingar på tipsen så flyttade jag mitt nya Aroma så det är 8+ meter i från Katja nu. Det hamnade nu iofs närmare ett rotskotts-plommonträd, men det blir ju varken stort eller gammalt så det kan jag ta bort efter ett antal år vid behov. Det kommer massor med rotskott och 4 st har vuxit upp till träd som ger frukt. Här är en skiss: https://docs.google.com/drawings/d/1iJX3FsO...8BX235D_9A/editHär är förklaring: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key...T3M3emcwVko1YncHär är foton: https://docs.google.com/open?id=0ByZSQSaqDE...jE3MTFmZDFlYzU0
Kul att se!
En reflektion: Det ser ut att vara ett rätt öppet ställe. Vissa fruktträd lutar, och jag förstår det som att din stöttning är till för att räta dem.
Skonsammare än att putta på träden efter lutning är att göra rejäl stöttning i början. Då slipper man påkar och brädor som ska böja upp dem sedan. Då väcer också rotsystemet ostört från rubbning, och blir starkt att hålla trädet sedan.
Tre pålar eller liknande, nedgrävda ganska djupt och på gott avstånd från trädet (i växtbäddens ytterkant t ex), och så trädet i mitten som stöttas med lågt sittande, mjuka band mot dem. Sitter inte pålarna 100% still kan man spika tvärslåar mellan dem.
En stöttepåle är närapå aldrig tillräcklig stöttning.
P-A Albinsson
30-01-2012, 17:38
Jo, det blåser här.  Men så gott som alltid från samma håll (sydväst) och därmed sitter stödet i den riktningen. De värst utsatta har jag gjort stödet på ett sätt att det stödjer åt alla håll genom att hela konstruktionen (upp-och-nervänt L) är styv och trädet alltså sitter inom en vadderad ögla som inte kan röra sig speciellt mycket åt nåt håll. Jag har kikat när det blåst hårt och det verkar funka. Så det är inget av stöden som är till för att putta på träden alltså. Ett äldre träd lutar väldigt mycket (https://docs.google.com/open?id=0ByZSQSaqDEZNMmI1ZThiYjYtNWJhMS00ZTBiLTk5NjEtMjRjNTlhMDI0MGY4). När vi flyttade in för 4 år sen så stod det ett stort annat träd precis intill så jag tror äppelträdet försökte hitta plats genom att dra åt andra hållet. Trädet var helt assymetriskt och grenar på ena sidan hade nästan kommit ner till marken. Vi tog bort det inkräktande trädet och jag försökte få till kronan mer symmetriskt. Stammen lutar fortfarande förstås men med fri plats åt andra hållet numer så kronan kanske det ordnar sig själv lite. Jag ympade in Katja ganska långt ner på stammen i våras för att hoppas få till mer symmetri -- ympen tog sig bra. Men annars tycker jag de andra träden lutar speciellt mycket. Aroma t.ex. (https://docs.google.com/open?id=0ByZSQSaqDEZNZTA5YWQ3YjUtMWMyYy00NzFiLThhY2UtMjJiNmFkYmU3M2Jh) lutar ju lite, men främst för att stammen inte var helt rak från början. Men jag hade räknat med att denna snedhet "växer" bort. Rätt?
Jo den Aroman rättar nog till sig. På några av dina andra bilder lutade träden mer, bland annat ett ungt som var framför huset om jag minns rätt. Annars är ett gott stalltips att sätta tre stödpålar där det blåser. Också när vinden kommer från ett håll ruskar trädet i olika riktningar. De anpassar sig efter detta men under etableringen när rötterna ska söka fäste och breda ut sig är det bra att de har total frid att göra så. https://docs.google.com/leaf?id=0ByZSQSaqDE...Y4&hl=en_USDet här trädet är för hårt beskuret, om syftet varit frisk och lång överlevnad. Det är för lite bladmassa kvar och för mycket grenbortag, och dessutom onaturliga kapställen där trädet inte ges något val att fortsätta utveckla grenar från bra ställen. Förlusten av för mycket gren- och bladmassa kommer trädet att försöka lösa med nödskott, så kallade vattenskott och några men inte många av dessa kommer inte hamna där de i längden kan utvecklas. Trädet kämpar med lutningen men tvingas lägga sin energi på att utveckla gren med blad. Trädet var assymetriskt säkert framförallt för att det lutade, och för att det fanns bättre ljus åt ena hållet. Man kan beskära träd mer symmetriska men med mycket mindre ingrepp vid varje beskärningstillfälle, och med hänsyn till var fortsatt efterväxt blir naturlig - och hållbar.
P-A Albinsson
31-01-2012, 16:56
Jo, jag har varit för ivrig och brutal med trädet.  Är numer lite klokare och framförallt försiktigare. Bara att hålla tummarna att det hämtar sig.
Det överlever säkert. Låt det kompensera sig helt utan såg och sekatör i minst två växtsäsonger. Japp, det blir tätt. Och japp, det blir rätt uppåtstående.
Men tänk så här: Varför skickar det raka skott rätt upp i kaskader, istället för att utveckla grenar med lagom avstånd och med sidogrenar på lagom avstånd, som innan det blev beskuret? Jo, för att det hamnat i en nödsituation, det har blivit av med många årsproduktioner i en hast. Det måste snabbt få maximal energi från blad, och det måste producera gren för att bära bladen och lagra energi. För att bladen ska få maximal solbelysning och ge maximal energi riktas de vinkelrätt mot solen. Trädet har inte råd att som förut, ha böljande grenformer med blad i olika riktningar. Det har första året inte råd att utveckla sidogrenar. Det har absolut inte råd att utveckla blomknoppar de närmaste åren (på de nya skotten). Sådant är lyx och får komma när det kompenserat sig från förlusten.
Låter man det behålla allt det nödproducerar i t ex två säsonger ska du se följande: 2012 I sommar: Från att det innan beskärningen hade tillväxt på kanske 20 cm/år, utveckclade sidogrenar, blomknoppar mm kommer det att skjuta ca 1 meter skott i kluster, rätt upp. Gör ingenting utom att vattna. 2013 Nästa sommar: Inte ett enda nytt nödskott (vattenskott) produceras, trädet utvecklar dem som producerades förra året och de växer på längden med endast hälften av förra året. Några får till och med sidogrenar. Gör ingenting utom att vattna. 2014 Sommaren efter det: Alla upprättstående skott får sidogrenar, tillväxten börjar återgå till normala ca 20 cm/år (normal för ett träd i din ålder). Detta är ett tecken på att det kompenserat förlusten av gren och blad, och att man försiktigt kan gallra av det som kommit. I augusti kan du börja en första lätt gallring, med sikte på att efter ca 3-5 år ha en normalt tät krona. 2015 Sommaren efter det: Vissa grenar får några enstaka blommor, sidogrenarna. Än är det ett par, tre år innan grenarna blir fertila (får viss ålder) och börjar sätta normalt mycket blom, och dessutom styr du det med beskärningen. I första hand - beskär du för mycket måste trädet satsa endast på gren och blad igen, och du får börja om från början... Fast med ett träd som flera gånger måst använda reservenergier bara för att överleva, och som därför är svagare. 2017-20 Med lätta och riktigt gjorda beskärningar på sensommaren kan du kring 2020 ha ett träd med naturlig kronform och normalt mycket frukt igen.
Men kika på hur du lägger snitten. Och vad som är naturlig eftertillväxt i ett träd, så att du inte tvingar trädet att skapa svaga och onaturliga ställen för grenar att bilda krona från!
P-A Albinsson
03-02-2012, 06:55
Oj, vilket utförligt svar - tack! Jag ska följa råden. Tiden går fort, 2020 är inte långt bort.
Hej
Avståndet mellan träd beror mellan 2,5-5 m. följer av sorten som ympades.
Obs:
Så jag föredrar att läsa instruktionerna som medföljer varje sorten.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|