|
Irene_L
01-11-2011, 19:32
Nu har jag tagit upp ett gammalt intresse! Jag har börjat att sticka! Det är superkul! Förr stickade jag mycket till barnen när de var små men nu är det nog 20 år sen jag satt med en stickning! Det jag nu började med var en halsduk och en mössa. Milla fick vara provdocka..hihi:
[attachment=65875:milla_provdocka.JPG] Så här blev det färdiga resultatet men halsduken och mössan är till mig! Milla fick bara visa upp dom på bild! Bilden blev lite suddig för det gällde att vara snabb och hinna ta kort medan hon satt still. Sen fick hon hundgodis som belöning!
Här ser ni bättre hur det ser ut. Här ser ni även beskrivningen. Det ska vara stickor 8 men det hade jag inte så jag tog stickor 7 och det funkade bra:
[attachment=65874:stickning_collage.jpg]
Nu måste jag bara hitta något nytt att sticka för det är så himla kul att ha en stickning på gång och sen få se det färdiga resultatet!
Gillar ni också att sticka?
Biggan_
01-11-2011, 19:41
Vilken bedårande provdocka! ...och snygg mössa o halsduk. Blir säkert varmt o gott till vintern. Det är säkert 25 år sedan jag stickade något.
Vacker provdocka!Och fina är halsduk och mössa.
Det är roligt och rogivande att sticka. Förritiden stickade jag mycket,numara blir det några tröjor och koftor till mina barnbarn. Jag virkar allra helst och det till mina konstverk.
Irene, en enkel och väldigt användbar grej att sticka är torgvantar! Vill man inte ha fingrar på dom stickar man bara rakt!  Bra present också.
Jag började också att sticka igen förra hösten efter ett tjugoårigt uppehåll. Så råkade jag fråga min frissa om hon ville ha en stickad tröja till sin bebis eller om det var omodernt. Hon blev i eld och lågor sedan blev jag gammal gammelfaster (blev så jag är sladdbarn) så nu har jag stickat babykläder sedan dess. Jag har en hel kista med garner som jag har köpt secondhand billigt och sparat. Alla vill ha mina alster och jag är helt såld på det igen. Om det inte blir någon efterfrågan kan jag alltid sticka till nattcaféet för hemlösa. Jätteläcker modell och mössa men han var väl inte mycket att prova på.
solbrud
01-11-2011, 21:41
Jag är periodare, stickar då och då med flera års mellanrum. jag brukar glömma hur man gör när jag sitter där igen med nytt garn redo att börja. Det roliga är att det finns så mycket läckra effektgarner numera så man behöver inte ha ett drivet sticksätt som ger jämna varv. jag köper också garn på secondhand ibland. Jag har funderingar på att sticka till röda korset eller nåt liknande. har läst om färdiga mönster på små barnkoftor som är i ett stycke och som är lätta att sen sy ihop till den organisationen. Ska höra mig för om den beskrivningen/mönstret finns hos dem och om det fortfarande är aktuellt. Det är enormt rogivande att sticka. Härligt! CITAT (Irene_L @ 01-11-2011, 19:32)  Nu har jag tagit upp ett gammalt intresse! Jag har börjat att sticka! Det är superkul! Förr stickade jag mycket till barnen när de var små men nu är det nog 20 år sen jag satt med en stickning! Det jag nu började med var en halsduk och en mössa. Milla fick vara provdocka..hihi:
[attachment=65875:milla_provdocka.JPG] Så här blev det färdiga resultatet men halsduken och mössan är till mig! Milla fick bara visa upp dom på bild! Bilden blev lite suddig för det gällde att vara snabb och hinna ta kort medan hon satt still. Sen fick hon hundgodis som belöning! Här ser ni bättre hur det ser ut. Här ser ni även beskrivningen. Det ska vara stickor 8 men det hade jag inte så jag tog stickor 7 och det funkade bra:
[attachment=65874:stickning_collage.jpg]
Nu måste jag bara hitta något nytt att sticka för det är så himla kul att ha en stickning på gång och sen få se det färdiga resultatet!
Gillar ni också att sticka? Glömde säga Irene, att dina stickade alster var jättefina, detsamma om din söta modell
Jamen det är ju så kul att sticka!
Senast var det väl raggsockor till sonen, men det var några år sedan. Kanske dags att leta upp strumpstickorna igen!
När jag var gravid stickade jag en filt till sonen, den använder han fortfarande trots att han snart fyller sju. Då blir man ju rätt nöjd!
Alla tröjor, koftor och klänningar stickande under det stora 80-talet ligger dock mest i garderoben.
merlin68
01-11-2011, 22:22
oh herregud det var den sötaste hunden jag sett på år och dag!!!!!!!!!!!!!!!!!  Roligt att du har kommit igång med att sticka också, funderar själv på att börja igen:)
*Stintan*
01-11-2011, 22:57
Har konstant en stickning på G i garnkorgen men just nu vilar den till förmån för lite virkning. Skulle ju berömma fina vovven också
Jag vill ha kvalitet på garnerna och tycker att det är särskilt viktigt när det gäller barn, därför går jag hellre på begagnat än sådana som är billiga från början. Min mamma och jag brukade sticka på samma tröja så att det blev färdigt snabbt och ibland rev vi upp tröjorna och stickade nya när vi hade tröttnat på dem. I vintras testade jag jag att riva upp en maskinstickad tröja från Emaus som var gjord i ett exklusivt garn och den tröjan blev jättelyckad (30kr).
Fotomodellen tar ju fokus från ditt fina arbete. Vem skulle inte vilja pussa på den lena nosen.
sqrulan
02-11-2011, 11:13
Åh så fint och Milla är ju helt underbart gullig!! Puss på nosen! Jag har aldrig lärt mej att sticka men en halsduk har jag gjort engång för evigheter sen, jag virkade massor förr men har tappat lite intresse även för det. En varm och fluffig "fusk" krage skulle jag sticka om jag kunde.
Ugglemormor
02-11-2011, 11:22
Det var ju en fin vovve ........  Har plockat fram min halvfärdiga stickning, men just hu vill jag helst knyppla ........
stennie
02-11-2011, 16:19
Hundra år sedan jag var här inne , känns det som!!
Jo jag har också börjat sticka, efter att jag var på Island i sommras blev jag helt besatt av islandströjorna. Den första stickade jag av Lovikka garn, den är tjock som en jacka, efter det stickade jag 6 par Lovikkavantar i olika storlekar. Du håller jag på med en islandströja med Hästmotiv.... Det är så kul!
Glömde att säga , fin mössa och halsduk, gillar garnet!
herkules
02-11-2011, 16:59
sötaste modellen! jag kan inte sticka
Irene_L
02-11-2011, 17:15
 alla! Jag har hittat en toppensida på nätet. Där finns gratis stickbeskrivningar. Klickar man där det står "Tips & hjälp" så kan man se olika videos hur man gör när man stickar! Toppen för mig som glömt mycket! DROPS
Jag har också kollat runt lite på olika sajter. En som jag tyckte var lite rolig och skilde sig från mängden heter stick o brinn mössor. Tjejen som har den är fantastisk. Vilken otroligt fin blogg du har.
CITAT (herkules @ 02-11-2011, 16:59)  sötaste modellen! jag kan inte sticka  Inte jag heller  kan bara sticka halsdukar men skulle gärna kunna sticka något annat också...
Ugglemormor
03-11-2011, 13:56
Bettis och andra, Det behövs ju halsdukar och det är ju inte så komplicerade, låt tiden att visa vad som känns bäst och alla kan ju lite av det, trots allt.......  det är ju att försöka och det finns ju bra beskrivningar till det enkla att börja med ........
stennie
03-11-2011, 16:18
Ytterligare en sida med många fina gratis beskrivningar finns HÄR! !!
Gossen Ruda
03-11-2011, 16:50
Är det någon som kan förklara varför det så gott som uteslutande är kvinnor som stickar? Tradition eller är vi män för otåliga?
På tal om sticka så har jag någonstans ett foto på mig, taget när jag var drygt 10 år. Det var en fotograf som gick omkring och fotade barn och erbjöd sen föräldrarna att köpa fotot. Det gjorde mina men jag förstår fortfarande inte hur han hittade mina. Jag har inget minne av att jag talade om det nämligen. Nåja, på mig hade jag en tröja som min mamma stickat. Blå i två olika nyanser och en ring av vita rektanglar över bröstet. Jag minns att jag var väldigt stolt över min fina tröja. Jag har fortfarande kvar den på landet, den går på mig men sitter lite trångt. Hållbara grejer hemstickat, nu snart 50 år.
herkules
03-11-2011, 17:34
jag har också ett foto, taget av en kringvandrande fotograf. hade också en, av morsan, hemstickad tröja på mig. har dock inte tröjan kvar.
CITAT (Gossen Ruda @ 03-11-2011, 16:50)  Är det någon som kan förklara varför det så gott som uteslutande är kvinnor som stickar? Tradition eller är vi män för otåliga? Numera förmodligen mest tradition, men förr var det säker för att kvinnorna var mer hemma och männen mer ute i skog, mark och åker. Har dock för mig att jag har en stickbeskrivning på irländska eller engelska "fiskartröjor" som fiskarna förr själva stickade när de satt på båten till och från fiskeplatsen.... En annan beskrivning på blå fiskartröjor där kvinnorna stickade individuella mönster till varje person för att kunna identifiera bäraren på tröjan om han trillade i och drunknade och inte hittades innan han blev oigenkännelig... Makabert, men tröjorna är fina  Har stickat en fyra fem islandströjor, halsdukar, vantar och barnfiltar men hinner inte numera. Önskar dock att jag kunde sticka "rep"-mönster och flätor
badabing
03-11-2011, 21:36
Härligt! Jag skulle själv vilja ta upp stickning igen, men har inte gjort det än så länge..
Hantverk var ju något man gjorde förr i tiden så visst är det tradition det fanns inget färdigt att köpa. Uppdelningen kom sig säkert av att kvinnan födde barn och stannade inne och skötte sysslorna och mannen hölls utomhus. Min pappa föddes 1906 och jobbade skogen och flottade timmer bostaden var en koja hela vintern med eldstad. Där satt gubbarna och stoppade strumpor och stickade bakade och lagade mat gjorde de också. Jag hade gett vad som helst för att få varit en mus i ett hörn där för de var riktiga machotyper. Satt de kanske och snackade om stickningen eller hur maten smakade eller grabbsnack typ brudar och annat intressant. När jag växte upp satt mamma och jag och stickade men han var fingerfärdig trasslade alltid ut de värsta härvorna. Han tyckte det gick för sakta för oss och stod inte ut med att titta på. Jag tror att det bara är gammal vana den här uppdelningen att män gör vissa saker och kvinnor andra. Jag hade tur mina föräldrar var ett bra team jobbade ihop både ute och inne och hjälpte och stöttade varandra. De var otroligt fattiga när de växte upp och gladdes otroligt åt allt de skapade. Vi barn fick lära oss allt möjligt och jag är glad att de var så pedagogiska och att vi fick vara med. Jag tror t ex inte att jag hade haft självförtroende nog att renovera mitt gamla hus om jag inte hade fått vara hantlangare åt min pappa när han byggde hus. Jag skulle kunna skriva en roman om det här men det skulle inte bli roligt att läsa. men jag tycker det är intressant. Från det ena till det tredje så undrar jag Gossen R var du en ovanligt stor tioåring eller har du krympt och tröjan töjt sig kanske du kan skicken bild ?
Gossen Ruda
04-11-2011, 08:44
Drygt 10 sträcker sig ett par år uppåt.  Fast jag började växa tidigt, i mellanstadiet var jag en period näst längst i klassen. Jag har letat efter bilden på mig men jag hittar den inte nu, men den måste finnas någonstans. Det finns många lådor att leta i. Jag kan möjligen fixa en nutidsbild på tröjan.
För några år sedan blev min gubbe sjukskriven pga utbrändhet. Han var väldigt stressad och kunde inte koppla av. En kväll frågade han om inte jag kunde lära honom att sticka och på den vägen vart det. Han fann det väldigt avkopplande och stickade en hel massa fina saker, bland annat en kofta till hans brorsdotter som var så ruskigt jämn och fin att ingen trodde på oss när vi sa att han gjort den utan de trodde den var maskinstickad. Nåja, eftersom han var/blev bättre än mig kändes det inte roligt längre så jag slutade att sticka och tog upp virkningen i stället
Då gissade jag rätt det var likadant för mig i femman var jag längst i klassen sedan blev jag en av de kortaste. Hantverk är värdefullt en hemstickad tröja kan man ha hela livet,
Så roligt då kan ni ju ha "syjunta" om ni vill.
ninnisky
06-11-2011, 11:47
Började sticka i början av 50-talet. Mamma stickade under sin fritid på beställning så jag fick stor inspiration. Stickade hur mycket som helst och fortsatte så tills mina händer inte orklade längre och då skriver vi år 1996. När barnen var små stickade jag dels till dom och även många provplagg till Nordiska Garn. Som studerande hemmamamma hade jag en del tid över och fick också en del egna pengar på köpet. Det var väldigt väldigt roligt.
Sedan dess har jag bara virkat några ponchos till barnbarn och vänner. Men nu i veckan så jag på en amerikansk sida att det finns "fyrkantiga" stickor som underlättar för atroshänder att sticka. Har någon av er här testat sådana stickor??? Eftersom jag har ett väldigt vackert grovt lingarn liggandes så skulle jag gärna sticka av det och tänker kanske också att beställa dessa kantiga stickor!
Gossen Ruda
10-11-2011, 21:41
Då var det upp till bevis. Här är rudan i sin fina tröja. Fotat via en spegel så qualtitäten blev så där. Den ser stor ut men jag känner att den är uttöjd ordentligt. Skulle jag tvätta den krymper den nog ordentligt, den är stickad med ulltråd. Det känns på klifaktorn. 
Nu erkänner jag at tjag bara skummat igenom tråden men hörde på radion idag att man stickar tröjor till pingviner. Finns nån här?
Gossen Ruda
10-11-2011, 23:15
CITAT (Klint @ 10-11-2011, 22:59)  Nu erkänner jag at tjag bara skummat igenom tråden men hörde på radion idag att man stickar tröjor till pingviner. Finns nån här? Men pingviner går väl klädda i frack?
Verkar som de fryser behöver iallafall tröjor,men jag är inteå insatt råkade bara höra nåt på radion
CITAT (Klint @ 10-11-2011, 23:48)  Verkar som de fryser behöver iallafall tröjor,men jag är inteå insatt råkade bara höra nåt på radion Å´ jag såg något om det på tv igår (tror jag att det var). Ett gäng tanter som stickade tröjor till oljeskadade pingviner.
Trampendal
10-11-2011, 23:54
CITAT (Klint @ 10-11-2011, 22:59)  Nu erkänner jag at tjag bara skummat igenom tråden men hörde på radion idag att man stickar tröjor till pingviner. Finns nån här? Inte jag i alla fall, men jag såg på tv om någon förening i småland som stickade såna. De skulle till oljeskadade pingviner på nya zeeland som inte hade något skyddande skyddande fett kvar. Pingvinerna blev så fina och framförallt varma!
Gossen Ruda
11-11-2011, 08:28
Är det det senaste från djurrättsaktivisterna? Bra man tänker men ändå... Om man tvättar pingviner rena från olja blir de visserligen av med ev skyddande fett men det behövs bara när de dyker och försök dyka med en tröja. Jag får inte ihop det.
Margith
11-11-2011, 09:02
I Land skrev de om de där pingvintröjorna. Jag letade fram tidningen. Så här skriver dem: "Stora mängder olja har läckt ut från det grundstötta fartyget Rena. Nu hotas det känsliga djurlivet längs Nya Zeelands kuster. Sticka en tröja och rädda en pingvin. Oljan har skapat en "läcka" i pingvinernas fjäderdräkt vilket gör att de nu blir blöta och kalla. Över 1 000 fåglar har redan dött efter oljekatastrofen, många av dem blå dvärgpingviner. Nu har en garnaffär i Napier på Nya Zeeland blivit ombedd att hjälpa till med att klä de skadade fåglarna. En tröja håller värmen plus att den skyddar pingvinen från att få i sig olja när den putsar sina fjädrar. Garnaffären ber om hjälp för att få fart på tröjstickandet så bidra gärna med en tröja till en behövande pingvin! Skicka din tröja till: Skeinz, 5 Husheer Place, PO Box 3123, Onekawa, Napier 4142, New Zeeland." Rätt eller fel? En bra insats eller svammel? Inte vet jag Det finns en stickbeskrivning med också, men den besparar jag er tills vidare. PS: Var rädd om tröjan Rudan, den var jättefin!
skånepåg
11-11-2011, 09:16
Jag sticka lite när jag var liten kanske runt 10 men sticka börjar bli populärt igen, finns ju lite sånna föreningar eller nåt liknande där är många ungdomar som stickar ^^ Jag kan inte själv numera har glömt tekniken, men denna mössan har ett ex virkat till mig efter mina instruktioner  Hjälmen från ett gammalt spel på nintendo från 80-talet, Megaman
Eva i Skåne
11-11-2011, 09:18
CITAT (Gossen Ruda @ 10-11-2011, 21:41)  Då var det upp till bevis. Här är rudan i sin fina tröja. Fotat via en spegel så qualtitäten blev så där. Den ser stor ut men jag känner att den är uttöjd ordentligt. Skulle jag tvätta den krymper den nog ordentligt, den är stickad med ulltråd. Det känns på klifaktorn.  Jisses Ruda! Snacka om kvalité och kanske att man köpte/stickade i väl tillagna storlekar för att ha att växa i  , men du! Har du aldrig tvättat den??? (På tal om storlekar att växa i så brukade min pappa förr prata om ett par badbyxor han sydde i skolan och som passade honom när han var 25-30. Där gällde det att knyta åt i midjan  )
Gossen Ruda
11-11-2011, 09:42
CITAT (Eva i Skåne @ 11-11-2011, 09:18)  Jisses Ruda! Snacka om kvalité och kanske att man köpte/stickade i väl tillagna storlekar för att ha att växa i  , men du! Har du aldrig tvättat den??? (På tal om storlekar att växa i så brukade min pappa förr prata om ett par badbyxor han sydde i skolan och som passade honom när han var 25-30. Där gällde det att knyta åt i midjan  ) Jo, den var stor från början. Jag har inget minne av att den är tvättad, jag var rädd om den. Den är ju inte heller använd på de senaste decennierna.
Gossen Ruda
11-11-2011, 10:20
En fråga. När jag kollade tröjan lite extra så såg jag något jag inte tänkt på tidigare. Där fyrkanterna finns är båda färgerna med men bara en syns på framsidan, den andra syns bara på avigan. Sen byter de plats. Har den tekniken något speciellt namn? Har ett svagt minne av att mamma stickade med fler än två stickor.
*Stintan*
11-11-2011, 10:40
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2011, 10:20)  En fråga. När jag kollade tröjan lite extra så såg jag något jag inte tänkt på tidigare. Där fyrkanterna finns är båda färgerna med men bara en syns på framsidan, den andra syns bara på avigan. Sen byter de plats. Har den tekniken något speciellt namn? Har ett svagt minne av att mamma stickade med fler än två stickor. Vet inte om just det har något särskilt namn men så blir det ju när man mönsterstickar med fler än en färg. Man stickar med 2 stickor eller en rundsticka och man snor de olika trådarna/färgerna om varandra på avigsidan för att få en snygg rätsida. Det är när man stickar mindre saker såsom sockor, vantar och ibland muddar man använder 5 stickor. Detta för att kunna sticka runt och slippa sy ihop och få en söm.
Fantastisk tröja den ser ju het modern ut och inte har du gått upp i vikt heller "still going strong". Var rädd om den.
Inte jag heller vad händer när de kommer upp med en blöt tröja på fryser de inte ihjäl då ?
Gunilla T
11-11-2011, 11:08
Jag har stickat och virkat mycket i mitt liv men nu är det längesedan. Min rygg klarar inte längre statiska rörelser men saknar stickningen ibland. Stickade mycket till sonen när han var liten tills han blev så stor att han sa ifrån. Han vägrade ha mina hemstickade tröjor för nu var det collegetröjor som gällde på dagis och fritids..
Men nu kanske hemstickat har en annan status igen?
Myosotis
11-11-2011, 19:15
CITAT (Margith @ 11-11-2011, 09:02)  I Land skrev de om de där pingvintröjorna. Jag letade fram tidningen. Så här skriver dem: "Stora mängder olja har läckt ut från det grundstötta fartyget Rena. Nu hotas det känsliga djurlivet längs Nya Zeelands kuster. Sticka en tröja och rädda en pingvin. Oljan har skapat en "läcka" i pingvinernas fjäderdräkt vilket gör att de nu blir blöta och kalla. Över 1 000 fåglar har redan dött efter oljekatastrofen, många av dem blå dvärgpingviner. Nu har en garnaffär i Napier på Nya Zeeland blivit ombedd att hjälpa till med att klä de skadade fåglarna. En tröja håller värmen plus att den skyddar pingvinen från att få i sig olja när den putsar sina fjädrar. Garnaffären ber om hjälp för att få fart på tröjstickandet så bidra gärna med en tröja till en behövande pingvin! Skicka din tröja till: Skeinz, 5 Husheer Place, PO Box 3123, Onekawa, Napier 4142, New Zeeland." Rätt eller fel? En bra insats eller svammel? Inte vet jag  Det stämmer att det är bra att hålla värmen och viktigt att de inte får i sig mer olja. Fast om oljan är borttvättad får de ju inte i sig mer olja när de putsar sig, och även om det naturligtvis tar tid att tvätta en massa pingviner så tar det ju tid att vänta på tröjor också, annars hade de kanske kunnat dra tröjorna på otvättade pingviner så länge. Sen ska de ju inte bada med tröjorna utan får bo i fångenskap så länge, och då är det kanske enklare att ha lite värme på?
Blomstertanten
12-11-2011, 07:36
I Lidköping har de sådana här cyklar
Myosotis
12-11-2011, 10:22
 Häftigt!!
stennie
16-11-2011, 11:14
Jag tänkte sticka ett par Pingvintröjor....!
Irene_L
16-11-2011, 11:25
Dom där pingvintröjorna har jag funderat över...vad tycker vilda djur om att ha såna på sig? Vill dom inte ta av sig dom? Och hur blir det när dom dyker i havet? Ja jag får det inte riktigt att gå ihop!!!
Jag tar och gör en egen tråd om det! Jag har så många frågor om det!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|