Full version: Tilläggsisolera golv
mamamaggan
Golvet i köket i sommarstugan , tyvärr inte bara där , är alltid kallt. Huset är byggt på tidigt 60-tal och har sågspån som isolering i golven.

Vi vill få speciellt köksgolvet , det enda rum vi värmer upp lite på vintern , bättre isolerat.

För en hel del år sedan vet jag att man sprutade in något slags skum i golv men gör man det i dag ?

Har ni några förslag ?
Red Top
Vårt sommarhus, från 1800-talet, har torpargrund och är därför väldigt kallt på golvet höst, vinter och vår, när det inte finns snö, som isolerar. Vi löser det på ett miljövänligt och enkelt sätt. Lägger på trasmattor, som täcker hela golvet. Gärna två lager, när det är riktigt kallt. Mjukt och gott att gå på. smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (mamamaggan @ 02-11-2011, 00:01) *
Golvet i köket i sommarstugan , tyvärr inte bara där , är alltid kallt. Huset är byggt på tidigt 60-tal och har sågspån som isolering i golven.

Vi vill få speciellt köksgolvet , det enda rum vi värmer upp lite på vintern , bättre isolerat.
För en hel del år sedan vet jag att man sprutade in något slags skum i golv men gör man det i dag ?
Har ni några förslag ?

Du tänker förmodligen på polyuretanskum. Bra isolering men med ett par nackdelar. Brandfarligheten och rökens giftighet exempelvis. Sen kan det vara svårt att vid såna här tillfällen att få in det överallt. Den troliga anledningen till kylan hos dig är att sågspånen har packats med tiden så det bildats ett hålrum överst. Kan vara ok om det är tätt fö men kan kylan komma in i hålrummet är det alltid kallt. Jag hade sånt golv i tillbyggnaden och till slut fick jag nog och kröp in under huset och tog bort bräderna underst och lät sågspånen rinna ut och tryckte upp gullfiber istället. Om det går hos dig är det en lösning, annars får man bryta upp golvet innifrån.
Huggorm
Om det ens finns några spån kvar, ibland har trossbotten ruttnat och fallit ner och sågspånen med dem.
Klint
Vi har tilläggsisolerat hela huset med cellulosa det är miljövänligt.Nu är ju detta ett bostadshus och antar att ni inte vill lägga ner hur mycket jobb som helst i sommastugan.På vinden blåste vi in lösisolering,det kasnske går i golv med?

[attachment=65893:IMG_0637i.jpg]

Vi tog upp golven innifrån det är ju väldigt viktigt att det är vindtätt om det ska bli varmt.Så här gjorde vi men det är ju som sagt mycket jobb.Sen är det väl så att så varma som i helt nya hus blir nog aldrig golven.

[attachment=65894:051i2.jpg]
mamamaggan
Vi vill inte gärna ta upp golvet , då måste vi ta bort köksinredning , " korkmattan " och bryta upp golvbrädorna.

Jag funderade på sådant där skum därför att efter vad jag förstår så gör man bara små hål i golvet och isolerar sektion för sektion.

Vi har funderat på att isolera underifrån , krypa in under huset , men det kan bli trångt under c:a halva arean ( total area är 14 kvm ).

Kan man komma åt om det bara är c:a 30 cm under huset ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon