|
P-A Albinsson
02-11-2011, 08:05
Jag har noterat att det varierar hur man beskriver storleken på träd på etiketten även då det är samma grundstam. Jag köpte t.ex. ett Aroma på A2 där det står "litet träd" samt ett Sävstaholm på A2 där det står "medelstort träd". Vidare har jag ett Gårdebo på p.avi som är beskrivet som "stort träd" och ett Almore på p.avi som säger "medelstort träd".
Hur stor skillnad är det på ett "litet A2-Aroma" och ett "normalstort A2-Sävstaholm" etc? Jag trodde det var grundstammen som i stort bestämmer slutlig storlek. (Fick inget bra svar på trädgårdshandeln)
Jan af Lisö
02-11-2011, 16:33
Grundstammen och sorten samverkar vad gäller den slutgiltiga storleken på trädet, dvs alla äppelträd på A2 blir inte lika stora. Dessutom har växtplatsen (solen, värmen, vindarna, jordmånen, vattentillgången) en stor betydelse. Sen växer vissa sorter mer på bredden, andra mer på höjden, vissa både och. Trodde faktiskt att Aroma på A2 skulle bli ett större träd än Säfstaholm på A2. Personligen så tycker jag att Säfstaholm är ett vedervärdigt äpple i Stockholmstraken (jag vet då jag har ett träd som jag håller på och ympar om till annat). På Cillas hemsida http://www.juniper.se/tradvard/index.html kan du läsa mer om trädstorlek....
P-A Albinsson
02-11-2011, 22:08
Det är en kombination av grundstam och sort samt omgivningen, japp. Söker på Aroma och de flesta säger "medel" så det kanske var fel på min etikett. Katja däremot nämns som "litet". Nåväl, vi får se. Jag har inte smakat på Sävstaholm faktiskt -- kanske får jag ympa på lite andra saker jag också. Spännande.
Noterade också det där när vi skulle köpa äppelträd nu i höst. Jag får intrycket att A2 helt enkelt är ett litet till medelstort träd.
(Själv blev jag lite lurad av planskolan. Jag ville ha ett stort & snabbväxande träd och plantskolan hävdade att det inte fanns någon större eller mer snabbväxande grundstam än A2.)
Jan af Lisö
03-11-2011, 09:45
Vill du ha ett stort äppelträd så ympa själv på frögrundstam. Ympa någon sort som är känd för att vara stor, jag ha för mig att triploida sorter blir större. Åkerö blir ett stort träd (dock tar det 10 år innan frukterna kommer), Gravensteiner också. Kolla i en bra pomologi. Varning för sorter som lätt drabbas av kräfta.
Fröstam: Leta efter en kärnsådd på ställen folk brukar slänga äppelskrutt, gräv upp en lagom stor, plantera hos dig och ympa till våren.
johanna_zon3
03-11-2011, 10:19
Hej! Frösådd grundstam Antonovka kan man beställa hos Blomqvists plantskola eller få tag på mässan Nordiska trädgårdar om man har tur ;-). Man kan också beställa fruktträd ympad på frösådd Antonovka hos Blomqvists plantskola. Läs BeaW inlägg om grundstammen i tråden på AOT http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...amp;forum_id=13Mvh Johanna :-)
CITAT (Jan af Lisö @ 03-11-2011, 09:45)  Vill du ha ett stort äppelträd så ympa själv på frögrundstam Ja, det borde jag ha gjort men tanken slog mig aldrig ens. Nu har vi ju redan köpt träd, så det får gå som det går.
P-A Albinsson
03-11-2011, 11:29
Jag vill försöka få lite siffror på det här med storlekar. Jag hittade bland annat denna sida: http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/hil/hil-300-a.htmlDär tycker de att ett äppelträd på stam MM 111 ska vara på ca 5,5 m avstånd i standardfallet. Sen har de en faktor som man ska multiplicera med beroende på sort -- 0,65 för de minsta sorterna och 1,4 för de största. Så låt säga att avståndet 5,5 m på nåt vis betyder att en genomsnittlig krona för ett standardstort träd är ca 5,5 m. Då får vi: Minsta träd: 0,65 x 5,5 m = 3,6 m Normalt träd: 5,5 m Största träd: 1,4 x 5,5 m = 7,7 m Om faktorerna stämmer så skulle det innebära att den största sorten på samma stam är mer än dubbelt så stor än den minsta sorten på samma stam. Fler värden: http://pubs.ext.vt.edu/426/426-841/426-841.htmlhttp://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/hil/hil-8301.html
Bra noterat med vad som står om storlek på etiketterna. Det är i stort sett alltid missvisande! Säfstaholm är en mindre sort än Aroma. Och utöver det är det i första hand grundstammen som bestämmer storleken.
P-A Albinsson, intressant artikel du fann. Jag jämför med mina erfarenheter:
Stor sort på frögrundstam, t ex Åkerö, Gravensteiner, Ringstad, Transparente Blanche: ca höjd 11 x bredd 12 m Medelsort på frögrundstam, t ex Oranie, Cox Pomona: ca 9 x 11 m Småväxta sorter på frögrundstam, t ex Säfstaholm, Alexander, Filippa, Cox Orange: 7 x 9 m
A2 ger 80% i storlek jämfört med frögrundstam. Men förhållandena mellan sorterna är desamma.
Så visst har sorten betydelse för storleken. Men att kalla ett 6 x 8 m träd för litet i våra trädgårdssammanhang är inte bra. Ett litet träd är ca 4 x 4 meter och det får man på B9 grundstam, inte med A2 och en liten sort.
P-A Albinsson
09-11-2011, 09:50
CITAT (Cilla @ 07-11-2011, 11:09)  P-A Albinsson, intressant artikel du fann. Jag jämför med mina erfarenheter: Intressant. Mycket mindre skillnad mellan sorterna enligt din erfarenhet alltså. Kan ju också vara så att de sorterna som ligger till underlag för artikeln jag länkade till har ett större storleksspann än de storter vi har i Sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|