Full version: Rosor i muren
cavey
Hej,

Jag hadde en annan tråd tidigare om just planteringsråd till en naturstensmur... modell ganska stor.
Nu har jag besämt mig för att önska några rosor som kan ge lite liv i muren. Jag vill ha rosor jag kan nagla fast i stensprickorna och något jag kan tukta så den inte växter för långt ut från muren.

Sprickorna mellan blocken är 10-20 cm breda, och metern långa . Djupet är också närmare metern om jag skulle börja gräva mig in. Eller är det alltid så att jag måste plantera vid foten av muren och leda den upp?

Vi är ju långt in i risksonen för vinter, men kan jag chansa att plantera fortfarande. Isåfall hur? Ska jag ta hänsyn till kyla/värme från stenblocken?

Tacksam för svar.

//Cavey
Kajsa
Vad bor du i för zon, i en snäll zon kan du plantera rosor nu, det är ännu varmare än normalt.
Rosor vid foten av muren får väl bli klätterrosor då som man leder upp, finns många att välja på. Annars skulle man säkert kunna plantera i sprickorna som är djupa men kanske kyler muren på vintern så man bör välja tuffa rosor ?
Har ett album/Miniatyrrosor du kan alltid kika där men bör inte bo kallare än zon 3- 4 för dom rosorna.
Annars två förslag här

Charles Albanel Kanadarugosa passar som marktäckare blir 1 x 1.20 bred, stark doft blommar hela sommaren och klarar kyla, får nypon, zon 6

Fru Dagmar Hastrup, Rugosa blir låg ca 1 - 1.20 och lika bred, får röda jättenypon. Blommar hela sommaren, doftar och klarar zon 6
Dessa kan du klippa tillbaka som du vill, Rugosa rosorna är tuffa och klipper man ner dom på våren blommar dom på nya grenar samma år.
cavey
Tackar för svaret.
Jag är nog i zon IV, men söderläget ger såklart sin värme.
Helst planterar jag i sprickorna.

Miniatyrrosorna var faktiskt en superbra ide. Jag kanske kan isolera sidorna.. Faktsikt lättare att pyssla om än att vingklippa en mastodont klätterros.
Kajsa
Den här lilla Kanadarosen är annars tuff, zon 5 eller mer

Morden Belle 60 - 1 m blommar hela sommaren

Av dom rosorna jag har i Album/Miniatyrrosor lever dessa efter många år
Gentle Cover, putteliten ros
Swany, kan bli ganska slängig inte så liten
Snow Cover, liten söt ros
Lavender Cover, blir lite större
Sweet Cover, söt

Och så är jag svag för The Fairy den klarar alla vintrar här, den blir bred. Billig ros som du kan köpa i barrota knippen på våren, den tokblommar alltid, ingen doft.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon