Full version: Mögliga Dahlior?
Linahl
Snälla hjälp.

Grävde upp mina dahlior för ca 1,5 v sedan. Tog bort så mkt jord jag kunde (svårt) och lade dem i plastbackar. ca 10 cm själk kvar. I morse skulle jag titta till dem och fick då se att de flesta har som en vit hinna (bomull) på både själk och knölar. Vad är detta? Antar att det är mögel? Hur gör jag nu?

Förra året förvarade jag dem på precis samma sätt på samma ställe och det gick alldeles utmärkt. den enda skillnaden var att jag då snurrade in varje knöl i tidningspapper på en gång, men sen visade det sig att de möglade av det, därför tog jag bort det och de klarade sig utmärkt. Men var det så att pappret behövdes för att suga åt sig fukten?

Tacksam för all hjälp jag kan få, vill ha kvar mina älskade dahlior!

Linnea
ingrids
Jag brukar torka mina knölar ett tag, lagda uppochner på tidningspapper. Gärna i badrummet där golvvärmen är på. Gissar att de helt enkelt var för fuktiga när du la dem i backarna och att du har rätt i att det var pappret som räddade dem förra året.
GudrunS
Jag odlar mina dahlior i en trätunna som jag nu har satt i jordkällaren/matkällaren tillsammans med lådor med potatis, rotfrukter m m. Jag tänkte att de skulle få sitta kvar i jorden till i vår, men de kanske kommer att ruttna ...? Är det någon som har erfarenhet av sån vinterförvaring?
Eva i Skåne
Linnea. Jag tror också att dina knölar varit för fuktiga, men bred ut dom på t ex tidningar nu så tror jag möglet försvinner. På beskrivningen tolkar jag det som att det bara är en tunn hinna. Är det tjockt med mögel hade jag försökt torka bort det med en trasa, men då är det nog större risk att dom redan är illa angripna. Du kan säkert lugnt klippa bort större bit av stjälken om det är till hjälp.
Jag tänker att förvaring i plastback inte är det optimala eftersom den är så tät, men är det typ en brödlåda så finns ju luft i botten. Annars använder jag gärna papplådor eller pappkassar. Har du gratis avfallspåsar i brunt papper kan du stoppa knölarna i sådana och det är lätt att märka upp med vilken sort det är.
Hoppas du kan rädda dina dahlior smile.gif

Gudrun. Jag har aldrig själv förvarat mina dahlior kvar i jord, men vet att en del som odlar i krukor bara lyfter in krukorna och låter knölar/jord var kvar. Bara jorden inte är fuktig tror jag det kan funka bra i potatiskällaren
Bassam
Hej

Du kan behandla knölarna på Atamon före övervintra för att skydda dem från mögel.

H.Bassam
ingrids
Gudrun - har vinterförvarat i jord och det går ganska bra men det är viktigt att jorden nästan torkar upp vilket kan vara knöligt. Då jag testat har jag dels ställt dahlian lite skyddad för regn, sedant tömt vattenmagasinet och låtit torka i rumstemperatur nästan torrt. Därefter in i 11 grader svalt och ganska mörkt. Det som hände var att knölarna grodde tidigare än planerat trots ingen vattning och jag fick klippa ner dem, annars gick det bra. Eftersom torkprocessen är så bökig gräver jag nu upp knölarna ur krukorna.
fvd
Det mesta är redan sagt det viktigaste är att knölarna är torra innan man börjar förvara. Jag gräver upp mina och lägger dem på tork ute om vädret är torrt annars på en tidning i pannrummet som är varmt. Sedan tar jag papperskassar fyller med torvmull och lägger i knölarna. Sedan ställer jag dem på ett svalare men torrt ställer i källaren, Till våren tar jag ut dem och låter de gro där de är och gräver sedan ner dem, En gång gjorde jag fel jag använde påsar av tjock plast det gick bra i många år och hade dem i garaget (som är kallt) tills ett år när jag inte fått dem tillräckligt torra innan jag lagrade dem och det var bara slabbedajs i påsarna till våren. Torrt och frostfritt alltså sedan funkar alla möjliga sätt.
Linahl
Tack snälla för alla svar. Ikväll ska jag rädda mina dahlior.

Jag förvarar dem i både brödbackar och vanliga plastbackar som det är hål i på sidorna.

Tror jag gör så här, vad tror ni?

Lägger alla knölar på tidningspapper i sina plastbackar, är det fint väder i helgen lägger jag dem ute så de kan torka upp. Sen när de är torra lägger jag dem en och en i varsin avfallspåse. Sen kan jag enkelt byta ut påsen om den suger upp ännu mer fukt.

Trevlig helg
Eva i Skåne
Det ska nog bli bra tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon