Bella84
Hej! Har funderingar på att sticklingsföröka vildväxande nypon, rosa dumalis, men vet inte riktigt när och hur? Hur lång bit av skottet bör jag ta? Eller kan man föröka genom avläggning?

/ En ros-amatör
svennis
Sticklingsföröka något roligare. Inte säkert att det är så lätt med Dumalis.
Leta upp en planta på nyponrosen o ta, finns ibland småplantor runt om.
AVLÄGGARE är jättebra kan du göra nu men glöm inte att rista bort barken på
den biten som kommer under jorden, där du vill ha rötterna.
/svennis

Bella84
Nä jag vet inte riktigt hur man ska göra om man vill ta sticklingar från den heller, men man tänker ju att det borde fungera när det är en ros?
Avläggare ska jag definitivt testa, tack!
Bassam

Hej

Man kan ta stickklingar på länge 20-25 cm på slutet av vinter eller på början av våren ,Räfflade bar och botten och lägga tredjedel från stickringar i jorden du ska ta stickklingar från grenar på ett år ålder och frisk, forskare sa att man får bra resultat om man behandlas stickklingar i koncentration 2500 ppm av hormonet IBA ( rötter hormon ),

H.Bassam

CillaM
Ta och fröså den istället! Borde finnas många nypon på aktuella rosen som du talar om, eller? Så nu och förvänta dig småplantor nästa år.
Bassam
Hej

Det är mycket bättre om man använder stickklingar

H.Bassam.

CillaM
o jag skriver igen: att fröså rosor ger 100% utdelning!
Bella84
har bestämt mig för fröförökning! Tack för alla svar! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon