JP - zon 1
08-03-2004, 20:23
Hej!
I somras uppträdde två halvcirklar i gräsmattan. De har en radie på ca 2-3 meter. Halvcirklarna framträder genom att gräset är mycket grönare just i dessa cirklar. vad är det för något?? och hur kan man få bort det???
trodde att det skulle försvinna nu under vintern, men ´de är ännu tydligare nu.
Hälsningar Jenny
Har du kanske gödslat och det hamnat extra där? Jag är inte bra på gräsmattor, men det kanske kan jämna ut sig om du gödlar hela gräsmattan? Kanske kan räcka med kalk, det kan du gärna strö på snön om du har någon kvar så rinner det ner utan att bränna.
Anders zon 1
08-03-2004, 21:46
Det är häxringar du har i gräsmattan. Det är svampar som orsakar häxringarna (kan orsakas av många olika arter av svampar, en del är ätliga t ex nejlikbroskskivling och vårmusseron) så det har inget med gödsling att göra. Svamparnas mycel växer ringformigt, det vill säga sprider sig utåt samtidigt som det dör bort i mitten. Häxringar är vanliga i gräsmattor och kan bli flera meter i diameter med tiden. Det behöver inte vara en fullständig ring utan kan lika gärna vara en halvcirkel, precis som du sett i din gräsmatta. Har hört att orsaken till att gräset blir grönare är att det bortdöende svampmycelet i ringens inre kant multnar och gör marken näringsrikare just där så att gräset växer bättre och ser frodigare ut. Den yttre delen av ringen där svampmycelet fortfarande lever syns inte alls eller så växer gräset sämre där eftersom svampen konkurrerar med gräset om både vatten och näring.
/Anders
JP - zon 1
09-03-2004, 21:08
Hej!
Vad kan jag göra åt mina häxringar? Du har säkert alldeles rätt i att det är häxringar. Kan jag bli av med detta?
Hälsn. jenny
Hannele
09-03-2004, 22:03
Plantera påskliljor i halvcirklar!
Anders zon 1
10-03-2004, 00:16
Har tyvärr ingen erfarenhet av bekämpning av häxringarna, men dom brukar kunna försvinna av sig själv efter ett tag (=något/några år). Det finns i och för sig medel mot svamp, men vad jag vet är så gott som alla effektiva antisvampmedel förbjudna för privatpersoner eftersom de är giftiga och skadar naturen. Dessutom finns det massor av andra för växterna nyttiga svampar i jorden som man också tar död på om man häller på gift så jag tror inte det är att rekommendera. Kanske kan man gräva bort häxringarna, men då får man nog ta bort en rejäl bit av området kring ringarna för att vara säker på att bli av med svampen - knappast genomförbart i praktiken med andra ord. En annan möjlighet är att ändra mängden (antingen mer eller mindre - kan inte säga vilket som skulle vara rätt i ditt fall) gödsel, vatten eller kalk du har på gräsmattan. Många svampar har ganska snäva miljökrav så om du ändrar markkemin kanske svampen inte trivs längre och försvinner. Fast du får förstås vara försiktig om du ändrar skötseln av gräsmattan så att gräset inte försvinner innan svampen... !
/Anders
vickeva
10-03-2004, 14:49
Jag skulle så gärna vilja ha häxringar i min trädgård... jag hade nejlikebroskskivlingsringar förut och så underbara såser vi hade då... Jag förstår inte att ni vill bli av med dem...
Det är klart att det inte är kul om de tar död på annan växtlighet, men som jag hade dem mitt i gräsmattan, tycker jag bara är fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.