Full version: Myrten
strandskatan
Hurra, redan november, snart dags att börja så! Undrar om någon frösått myrten och har erfarenheter och tips att dela med sig av?
strandskatan
Hm, nu ser jag att signaturen "Floppy" hade samma fråga för nästan fyra år sedan och fortfarande nte fått svar... Floppy, är du där? Hur gick det för dig?
merlin68
CITAT (strandskatan @ 04-11-2011, 11:30) *
Hm, nu ser jag att signaturen "Floppy" hade samma fråga för nästan fyra år sedan och fortfarande nte fått svar... Floppy, är du där? Hur gick det för dig?

Har ej frösått myrten men skulle vilja...Var köpte du fröna strandskatan?
strandskatan
CITAT (merlin68 @ 04-11-2011, 19:37) *
Har ej frösått myrten men skulle vilja...Var köpte du fröna strandskatan?

Jag har inte köpt fröna än, försöker först ta reda på hur man gör för att få bra resultat när man sår. Jag har nu hittat detta på nätet: Gror långsamt. Stratifiera i kylskåp i fuktig sand 1-2 månader, ska sen gro på 1-2 veckor. Plantera om när de fått karaktärsblad i god jord, pH 6,6-8,5, håll fuktiga, under lysrör 16 tim/dygnet. Impecta har frön, där brukar jag handla, ett juste företag som raskt svarar på mail om man har problem.
merlin68
CITAT (strandskatan @ 04-11-2011, 20:53) *
Jag har inte köpt fröna än, försöker först ta reda på hur man gör för att få bra resultat när man sår. Jag har nu hittat detta på nätet: Gror långsamt. Stratifiera i kylskåp i fuktig sand 1-2 månader, ska sen gro på 1-2 veckor. Plantera om när de fått karaktärsblad i god jord, pH 6,6-8,5, håll fuktiga, under lysrör 16 tim/dygnet. Impecta har frön, där brukar jag handla, ett juste företag som raskt svarar på mail om man har problem.

Ska kolla deras katalog. Tack för upplysningen! Myrten lär ju vara knepig att hålla liv i i vanliga boningsrum...
strandskatan
Merlin, det ska inte vara så svårt att sköta den - om man vet hur man gör (jag har haft en köpt planta för länge sen som ganska omgående torkade ihop och dog). Det som fick mig intresserad nu var en artikel i en gammal Allt om Trädgård från maj 1997, där finns detaljerade råd om skötsel av myrten, och jag tar gärna kopia och skickar dig om du skriver ett PM till mig med din adress.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon