Full version: Rådjursskydd
Jörgen F
Jag har någon gång läst om ett system med rörelsevakt som styr magnetventilen till en cirkelspridare.
Finns någon som vet mer om detta?
Jörgen F.
Garden bliss
Min pappa har sådana och han är mycket nöjd med sina. Det enda som funkar mot rådjur säger han. Och han har nog provat det mesta.
Anna-Karin Lundberg
Det finns mer skrivet om dem här på forumet, sök och läs. Jag har såna, funkar perfekt - tills det blir ärg inne i dem och de sprutar konstant...
Så länge de fungerade (ca ett år) var de toppen, jag hade många och rådjuren höll sig på avstånd från den rabatt skrämman "bevakade". Men alla rabatter behövde skydd, det räckte inte med en eller två för att skydda tomten. Det är ju bara vatten, så rådjuren skräms inte "på riktigt" utan bara så de hoppar undan några meter.
Om de har blivit billigare eller fått en mer hållbar konstruktion kan jag rekommendera dem, men är de lika känsliga som mina var så tycker jag de är för dyra för så kort drift.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon