I dag fick jag ett tips om hur man skulle kunna odla potatis utan att behöva kupa. Det lät så radikalt att jag måste kolla med er att den som gav mig tipset inte drev med mig. Det gick ut på att man bara skulle lägga sättpotatisarna i rader ovanpå jorden och sedan täcka dem med en halv meter hö.
Någon som har erfarenhet av det?
/Rolf
skånepåg
04-11-2011, 16:30
Odla så vette tusan men det får du nog snart svar på, de skjuter ju ut rötter efter en tid så det går ju säkert hur som. Min pappa är ju bonde och brukar övervintra under en massa hö och en pressening över, jag får massa kilo då och då, det isolerar ju bra för de kalla vintrarna ^^
Garden bliss
05-11-2011, 17:33
Jag har också hört att det ska funka. Fast jag tror att den jag läste om odlade i halm. Hur som helst skulle jag jättegärna provat metoden själv om det inte varit för att vi har sork häromkring.
Eva 33c
05-11-2011, 18:20
Jag har läst om många som provat det med bra resultat. Halm är vanligast, men egentligen går det med vilket organsikt material som helts bara man har så det räcker. En del lägger på allt på en gång, andra menar att man ska ta lite först så potatisen inte tar för lång tid på sig att komma upp i ljuste och börja växa. Det gäller att materialet man täcker med inte släpper igenom ljus, då blir potatsen grön. Här är en artikel om
detta, men jag fick månbga träffar på "odla potais under halm" när jag sökte. Ska prova nåt liknande själv nästa år i liten skala tror jag.
Jo, jag har aktivt provat detta i tre år nu, de första åren med halm, det sista med gammalt hö.
Halm är avgjort bättre, hela sommaren funkade det bra med det gamla höet, men på sensommaren regnade det väldigt mkt här i södra bohuslän, och då blev höet alltför kompakt, en del potatis ruttnade. Halm är luftigare = bättre, men båda går. Det går ju i princip med vilket organiskt material som helst, men det måste vara ett riktigt tjockt jager, annars riskerar man förstås grön potatis.
Själv har jag de allra bästa erfarenheter, jag blev av med den potatisskorv jag alltid dragits med medan jag odlade på "vanligt" sätt, och det är jag övertygad om beror mest på att halmen/höet gör att jorden håller en jämn och hög fuktighet på våren/försommaren som annars är torra vilket resulterat i skorv hos mig.
Jag kommer aldrig att gå tillbaka till vanlig kupning, men jag brukar alltid lägga potatisen med jord över i landet, innan jag vräker på med halmen. Jorden inbillar jag mig hjälper till, även om det inte är så tjockt över potäterna.
Det är också allra bäst om halmen/höet får ligga ute under vintern så att det är ordentligt genomfuktat när du lägger det över potatisen. Och vattna ibland om det är mkt torrt.
Hej
Halmen/höet är en fara för potatis på grund att de är innehåller mycket fukt och lämna inte solen går till växter så blir bra miljö till Svampen plus vi ska få dåliga och lite potatis.
H.Bassam
kerstinbern
08-11-2011, 04:09
CITAT (Bassam @ 08-11-2011, 01:41)

Hej
Halmen/höet är en fara för potatis på grund att de är innehåller mycket fukt och lämna inte solen går till växter så blir bra miljö till Svampen plus vi ska få dåliga och lite potatis.
H.Bassam
Det är alltså dina
personliga erfarenheter av att odla potatis under hö/halm?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.