mostmani
Efter sista klippningen har dessa fula fläckar kommit fram, ca 15 cm i diameter. Vi har haft problem tidigare med små (5 cm) bruna döda fläckar, ibland har det varit långa smala områden, precis som om en snigel har krypit och lämnat dött gräs efter sig. I år har det varit avanligt många och stora myrbon i gräsmattan. Någon som vet vad det är och hur kan man åtgärda detta?[attachment=65925:2011_11_...0_59_491.jpg]
CillaM
Undrar om jag inte läste just här på forumet om slemsvamp eller om det hette något annat? Haft det själv i somras, det dök upp och försvann på några dagar.
Bassam

Hej
Det är nästan alla svamp sjukdom som attacker gräs :

så du är själv du kan googla på namn och bilder och vet vilka av dem som attackera sin gräs och få informationen som du behöver .

Obs

jag tycker att de ser ut som nummer 3 och nummer 5

1- ( sclerotinia homococarpa )

ser ut fläckar 7-30 cm sen blir alla gräs gul.

orsak mera fukt och lite kväv.

2-Fairy ring

ser ut fläckar med märk grön och kommer Mashroom svamp på fläckar.

orsak får att finns o bränna gödsel i marken.

3 fusarium Patch ++++++

Ser ut gula fläckar från 5-30cm rosa tråd bomull.
orsak mindre kväv

4) Brown Patch (agropyron caninum)

Ser ut fläckar stora ljus brun färger .

Orsak hög temperatur plus + hög fukt l .

man kan skugga området . vattna på vatten som har svamp bekämpning , ger kväv.

5 summer patch ( fusarium Blight ) +++++

ser ut ljusgröna fläckar blir bruna fram tiden fläckar är 2-20cm.

orsak hög grader + lite fukt + torra vind .

man kan klippa bra och minska fläckar.

6- Rust

ser ut runda fläckar på blad färgen svart

orsak på hög temperatur + hög fukt.

Man kan klippa gödsla och vattna bra .

Ser ut

Insekter

Catworm ,Army worm.

De är maskar som äter blad.

Obs

Om du behöver mera informationen bara fråga ,

Det är viktigt att klippa vattna bra och gödsla bra för att blir gräs stark och orkar står mot Svamp och andra sjukdomar .Skötsel är bra ger starka gräs.

På tomma fläckar kan man byta jord till 10cm djup och plantera igen , eller man kan plantera den på färdiga planterade gräs ( Roll gräs )

H.Bassam
Piccante
CITAT (CillaM @ 05-11-2011, 18:39) *
Undrar om jag inte läste just här på forumet om slemsvamp eller om det hette något annat? Haft det själv i somras, det dök upp och försvann på några dagar.

svårt att avgöra från bilden men ett enkelt sätt att ta reda på det är att spola med vattenslang på kolonierna. Är de slemsvampar så löses de upp o försvinner.
mostmani
Tack för svaren, jag tror det är fusarium Patch.

H. Bassam; du skriver "orsak mindre kväv". Betyder det att jag har haft för lite kvävetillförsel i höst?

Om jag ska göra en omdelbar bekämpning, vad gör jag då?

Järnsulfat? eller N - Kalksalpeter? eller båda? / Mats
CillaM
Det förekommer då o då, vår sommar har ju varit väldigt blöt. Svamp finns naturligt här o var. Behandla som vanligt tycker jag, klipp med en multiklipp som mulchar ner klippet, gratis gödsling med andra ord. Och lite miljövänligare, om man bortser från motorgräsklipparen.
Bassam
Hej

Det är bättre N - Kalksalpeter , men det är viktigt att skötsel din gräs bra Och ger de bra näring mera kväv klippa dem och vattna så bra för att minska skador av insekter och svamp och sjukdomer fram tiden.

Obs

Man kan kalka på hösten och våren också man kan kalka på vinter men du ska lägga mindre vad de rekommendera på informationen tills PH blir 7 .

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon