|
BigDaddy
05-11-2011, 12:48
Hej
Har fått tips att lägga lövhögar över känsliga träd för att de ska kunna klara vintern. Nu har jag börjat men funderar över hur mkt det ska vara. Ska man täcka hela träden el bara längst ner?
De tre det gäller är en vinranka, persikoträd & fikonträd.
Vinrankan har jag lagt ner & fyllt på med löv över. Problemet här bli hur jag ska klippa den i vinter då det kanske även är en massa snö över?
Fikonet är ca 80cm. Har fyllt med löv till hälften nu men den delen som sticker upp, ska även den fyllas & täckas med löv för att trädet ska klara sig?
Persikoträdet är ju ännu högre så samma problem här? Vill ju inte ta död på det så det inte kan andas så hur ska jag göra?
Alexander-VG-zon3
05-11-2011, 13:46
Persika och Vinranka tror jag inte du behöver täcka hos dig, det är väl härdiga du har ?
Viktigare speciellt för persikan är såfall att täcka mot vårsolen, så den inte vaknar för tidigt.
Fikonet däremot kan du täcka så mycket som möjligt. Vad för löv har du använt ? Eklöv är bäst. Sämst är Boklöv och Björklöv. Sedan täck med nåt över löven så att dom hålls torra (jag täckte mitt med en vanlig plastpåse över löven). Bubbelplast går ju täcka med och skyddar mot kyla (luften isolerar). Plasten ska täcka löven helt och hållet och gärna ligga över marken med. Dock tycker jag det är lite väl tidigt än att täcka, det ska helst tjälas lätt i marken innan man täcker inför vintern. Nu är det för milt för att täckas.
BigDaddy
05-11-2011, 17:06
Ok, ja vinrankan ska vara härdig men är en stickling från i våras jag planterade ut. Persika är Riga Ok men då tar jag bort löven imorn igen & avvaktar lite till. Sedan endast på fikonet då. Jag kan täcka den helt. Ska göra som du skrev.  Tack CITAT (flaxss @ 05-11-2011, 13:46)  Persika och Vinranka tror jag inte du behöver täcka hos dig, det är väl härdiga du har ?
Viktigare speciellt för persikan är såfall att täcka mot vårsolen, så den inte vaknar för tidigt.
Fikonet däremot kan du täcka så mycket som möjligt. Vad för löv har du använt ? Eklöv är bäst. Sämst är Boklöv och Björklöv. Sedan täck med nåt över löven så att dom hålls torra (jag täckte mitt med en vanlig plastpåse över löven). Bubbelplast går ju täcka med och skyddar mot kyla (luften isolerar). Plasten ska täcka löven helt och hållet och gärna ligga över marken med. Dock tycker jag det är lite väl tidigt än att täcka, det ska helst tjälas lätt i marken innan man täcker inför vintern. Nu är det för milt för att täckas.
Eva i Västerås
10-11-2011, 12:35
Vinrankan kan man klippa när den fällt sina löv, och den bör inte täckas innan dess heller.
Alexander-VG-zon3
10-11-2011, 18:53
Det skadar nog inte heller att täcka men tror nog dom klarar sig hos dig, känsliga prunus brukar vara att det går mer illa framåt på vårvintern och våren än under vintern (om det nu inte blir extremt kallt så dom fryser ihjäl, men tror inte du får så kallt hos dig).
Fikonen täcker jag hos mig här när det regelbundet fryser på natten och innan första snöfallet kommer som ligger kvar. Än är det ju milt och ingen snö i sikte. Någon dag med snö/snö blandat regn som följs av mildare väder är ingen fara. Men innan det går det börjar gå ner mot -10c kan man täcka och då innan snön kommer.
BigDaddy
11-11-2011, 16:52
Snart har vinranka tappat alla löv, är det då lagom att beskära? Isf hur ska jag beskära den?
Kan man bevara skotten i frys till våren?
Bengt i Särö
11-11-2011, 23:33
CITAT (flaxss @ 05-11-2011, 13:46)  Persika och Vinranka tror jag inte du behöver täcka hos dig, det är väl härdiga du har ?
Fikonet däremot kan du täcka så mycket som möjligt. Vad för löv har du använt ? Eklöv är bäst. Sämst är Boklöv och Björklöv. Sedan täck med nåt över löven så att dom hålls torra (jag täckte mitt med en vanlig plastpåse över löven). Bubbelplast går ju täcka med och skyddar mot kyla (luften isolerar). Plasten ska täcka löven helt och hållet och gärna ligga över marken med. Dock tycker jag det är lite väl tidigt än att täcka, det ska helst tjälas lätt i marken innan man täcker inför vintern. Nu är det för milt för att täckas. Hej flaxss. Jag förstår att du är från skåne,men här i norra halland och i götaland vet vi att EKLÖV är helt ödeläggande för perenna-vöxter till och med gräset dör,det bässta är att bränna alt EKLÖV.
Huggorm
12-11-2011, 08:52
CITAT (Bengt i Särö @ 11-11-2011, 23:33)  Hej flaxss. Jag förstår att du är från skåne,men här i norra halland och i götaland vet vi att EKLÖV är helt ödeläggande för perenna-vöxter till och med gräset dör,det bässta är att bränna alt EKLÖV. Där håller jag inte med. Eklöv är bra grejer som blir till utmärkt jord. Visserligen tar det lite längre tid för dem att förmultna än för andra löv, men det har också sina fördelar. Att bränna dem är kapitalförstöring.
malcolm
12-11-2011, 08:56
I min kommun får man inte bränna löv överhuvud taget.
Alexander-VG-zon3
12-11-2011, 09:49
CITAT (Bengt i Särö @ 11-11-2011, 23:33)  Hej flaxss. Jag förstår att du är från skåne,men här i norra halland och i götaland vet vi att EKLÖV är helt ödeläggande för perenna-vöxter till och med gräset dör,det bässta är att bränna alt EKLÖV. Peter korn talar ju så gott om ekar, tror inte han tar veck löven ? I vintras fick jag på lotten ca -25c/-27c och skyddade just med eklöv på det ena fikonet och hästkastanjlöv på det andra, den med eklöv klarade sig bäst. Hästkastanjenslöv sjunk ihop och smulades i sönder.
Ek och bok är de löv som bryts ned långsammast, och det är väl det som både gör dem illa sedda i komposter och omtyckta för täckning?
Vad är det för bubbelplast ni använder? Vanlig avsedd för förpackning tål väl varken sol eller blåst eller?
Alexander-VG-zon3
12-11-2011, 12:38
CITAT (BigDaddy @ 11-11-2011, 16:52)  Snart har vinranka tappat alla löv, är det då lagom att beskära? Isf hur ska jag beskära den?
Kan man bevara skotten i frys till våren? Kylen går bra att förvara vintersticklingar i. Alt sätter man direkt ute i marken nu innan det fryser. CITAT (Azur @ 12-11-2011, 10:25)  Vad är det för bubbelplast ni använder? Vanlig avsedd för förpackning tål väl varken sol eller blåst eller? Jag använder vanlig bubbelplast klarar vädret bra även i mer än en säsong. Men jag får nog slänga mina i år, har haft dom sen 08.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|