|
abborrmaster
03-01-2003, 22:21
ja... Har någon prövat denna tropiska palmfrukt... Har hört att palmen dör på grund av den låga luftfuktigheten... Men jag har en jävel i mitt rum... Om den lever eller ej vet jag inte.
Men för mej handlar odling om att exprimentera så... Jag sprejar på den med vattenflarra när jag kommer ihåg det.. som .... nu till exempel.
/Simon
Ingrid på Västkusten
04-01-2003, 14:45
Ingen palm - det är en Bromeliad - en opalm (hehe)
Om man vill ha en riktig ananas så kan man skära av toppen och rota den - skall testas här när det blivit varmare - om 100 år känns det som!
Hälsar Ingrid som suckar över kylan
abborrmaster
04-01-2003, 16:03
det är så jag har gjort... i en kruka inomhus, några decimeter ifrån mina skrivande fingrar. Bör jag ställa den tryckt till elementet eller?
Jag har klippt bort de bruna delarna av bladen så att alla nuvarande blad är (så gott som) gröna... Var det smart eller dumt?
vad är en Opalm, eller rättare sagt vad är skillnaden?
/Simon
abborrmaster
08-01-2003, 14:35
Den börjar att få nåra bruna blad nu! Ska jag knipsa eller avvakta?
/Simon
CITAT (abborrmaster @ 04-01-2003, 16:03) vad är en Opalm, eller rättare sagt vad är skillnaden? Opalm = inte palm! Ingrid skojar med dej!
abborrmaster
08-01-2003, 14:42
hehe okej... pollettten rammlar ner.... ..... .... .... .... .... ..... ..... .... .........  /Simon
Ingrid på Västkusten
08-01-2003, 17:25
Todeloo,
Har Du nån plastpåse om? Luftfuktigheten y'know....
Hälsar Ingrid med opalmen
abborrmaster
08-01-2003, 17:31
ja, plastpåse med några lufthål....
/Simon
abborrmaster
09-01-2003, 14:30
skumt, de flesta bladen är vissna o fula, men i mitten strålar de grönt som aldrig förut, ska jag klippa av de vissna eller låta bli?
/Simon
Ingrid på Västkusten
09-01-2003, 15:22
Låt vara så länge de inte är gråa av mögel eller liknande. Kolla på centrala rosetten - gröna sidan upp!
Hälsar Ingrid
abborrmaster
09-01-2003, 15:46
Va sa du? Gröna sidan upp? Vad menar du med det?
/Simon
Ingrid på Västkusten
09-01-2003, 16:25
Uschiamig Simon -- här slank det ur en fuling till ;-) jag menade mest att det verkade som Du har gröna blad som kommer ur rosetten och det är ju ett himla gott tecken - det är när de grånar/svartnar och faller ur som man blir trötter ......
Jag tvivlar inte ett dugg på att Du har planterat ananasen med rätt sida upp ;-)))
Hälsar Ingrid glatt
abborrmaster
09-01-2003, 16:36
opalm, rätt sida upp etc... Jag är inte dum men knäpp...  Det är däremot ett blad i mitten som e brunt men de som omringar det bladet är gröna. Så gott som alla blad är däremot lite bruna i toppen. Men dom är inte uttorkade. Däremot är det gröna på en bladsida som är runt om de som är runt om de som var i mitten - dessa är grönare än tidigare! /Simon
abborrmaster
21-01-2003, 21:45
jag måste bara dubbelkolla... Man ska ha lite fruktkött kvar när man planterar den inte sant??
/Simon
Ananas är inte helt lätt att få att ta sig. Ibland går det, ibland inte. Då får man börja om med en ny. Det är vanligt att de möglar och blir bruna. Ananas är mycket hårt besprutade och dessutom kommer ju varje individ från helt annorlunda trakter än de vi har. Jag tror också att de ofta får ligga länge innan de köps och innan man själv tar dne där sista lilla snutten och stoppar i krukan. Då har frukten kanske legat i flera veckor utan näring. Det är för mycket begärt att alla ananastoppar ska klara att skjuta kraft. Ananasodling. Sällan är de ananaser vi köper så fullmogna att de utvecklat ett "toppborst" som är så här kraftigt.
Åsa, mälardalen zon 2
24-01-2003, 14:47
Jag tror alla gör lite olika med ananas, själv har jag alltid valt ut en ananas med fin topp och jag har tagit bort så mycket som möjligt av fruktköttet + låtit toppen ligga och torka ett par dagar innan jag satt den i väldränerad såjord, fuktat igenom + satt en plastpåse över. För det mesta har de rotat sig, tyvärr brukar ananas lätt få spinnkvalster i våra torra och varma hus, så då brukar de åka ut i komposten. På denna internetsida om ananas står det dock att man ska vrida bort toppen från fruktköttet, plocka bort de nedersta bladen + låta toppen ligga och torka 2 dagar innan man planterar den eller sätter den i vatten. (Det var länge sedan jag köpte färsk ananas, när jag köper nästa gång så ska jag prova ifall jag klarar av att vrida av toppen utan att den går sönder.): http://www.crfg.org/pubs/ff/pineapple.html
En bild till på en rödsvulstig en!
Åsa, mälardalen zon 2
24-01-2003, 15:20
De gamla trädgårdsmästarna lyckades faktiskt ibland med ananasodling. Om ananasodling i Sverige kan man ex. läsa om i boken trädgårdspraxis 1754 (nyutgåva av Trädgårdsmästaren Peter Lundblads trädgårdsbok, han levde mellan 1713-1787. Han hade en stor handelsträdgård vid Roslagsgatan i Stockholm.)
Här är ett litet smakprov ur boken (kapitlet om ananasodling):
Man tager någon del jord, som svartmyror kastat upp, likaledes något av väl förruttnade ekestubbar, jämte något av väl förruttnad jord och dynga, som och tages dynga efter duvor, och en massa av lerjord, den som ej är mycket stark, jämte lite fin sjösand och något sönderklappad och siktad tegelsten, vore och gott att taga jord av den plats där hemlig- eller privatehus någon tid förut har varit. Dessa jordarter blandas tillsammans uti en ren grop vid någon sida uti trädgården, och låter denne beblandade jord uti ett eller två år ligga, på det att den må ruttna väl och operera med varannan, till dess man behöver den, då hon omblandas bättre och sållas helt ren och fin till ananasernas uppodlande och fortplanterande.
(Sedan är det en lång målande beskrivning av hur ananas ser ut + hur man förökar, här rekommenderas att toppen torkar 14 dagar innan plantering)
När man vill fortbringa ananas, bör en sådan drivkur förfärdigas och inrättas till vårtiden, som sker på följande sätt: En kur eller drivbänk till ananas göres väl stundom något större och stundom något mindre, dock vill jag allenast här omtala, huru en fullkomlig drivbänk därtill bör vara, vilken timras och bygges 3 alnar djupt neder i jorden och 2 a 3 alnar eller något mer ovan jord.
(Sedan står det om att man behöver fönster som till annan drivkultur, sedan står det om hur man gör iordning drivbänken och det är ungefär som vi gör med varmbänkar, Krukorna med ananasen grävs sedan ner i varmbänken och det står att de gärna ska vattnas med sjövatten, på vintern ställs krukorna in i ett drivhus som håller lite värme eftersom ananas inte tål för låga temperaturer)
Intressant läsning Åsa! Härlig beskrivning av hur man förbereder jorden.
Det låter mera som poesi än som beskrivning på hur man blandar jord!
abborrmaster
25-01-2003, 15:41
mhm.. jaja min e fortfarande liiite grön men jag ger inte upp förrän den inte har nån grönhet kvar alls...
/Simon
wildberry
04-02-2003, 21:50
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 04-01-2003, 14:45) Ingen palm - det är en Bromeliad - en opalm (hehe)
Om man vill ha en riktig ananas så kan man skära av toppen och rota den - skall testas här när det blivit varmare - om 100 år känns det som!
Hälsar Ingrid som suckar över kylan Hej Ananas verkar kul men vill Du förklara vad Du menar lite bättre? Skära av toppen- av vaddå? Och den delen- vilken den nu är skall jag sticka ner den i jorden mycket eller skall den vara högt planterad? Och vattning? Hoppas Du svarar om Du har tid emellan all snöskottning
Hej "Vildbäret"! Läs Åsas beskrivning högst upp på sidan 2 i den här tråden - där finns en utförligare beskrivning + en länk! Välkommen, förresten!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|