CITAT (dahla @ 09-11-2011, 06:39)

Rapporten "Skog & mark 2011" samlar miljöövervakningsresultat i svenska landmiljöer från det gångna året. 2011 är en temavolym om skogen med särskilt fokus på landskapsförändringar och deras effekt på djur och växter.
http://naturvardsverket.se/Documents/publi...-620-1289-2.pdfTack dahla för en intressant rapport och överblick över olika delar av vår natur.
Utifrån denhär rapporten kan man nog hävda att de skyddade reservat som finns kvar är oerhört viktiga för biologisk mångfald. Många rödlistade arter är hänvisade enbart till skyddsområden och ju större avstånd det blir mellan dessa små öar, desto omöjligare blir det förstås för arterna att flytta. De har ingenstans att ta vägen precis som människan inte kan emigrera till en annan planet.
Skogen växer snabbare pga ökad konstgödsling och varmare klimat, samtidigt ökar utsläppen av kväve och fosfor till Östersjön som bidrar till ökad algblomning som bidrar till döda havsbottnar som bidrar till...allt hänger ihop, ja.
Jag visste inte att det fanns perma frost i Sverige. En permafrost som nu börjar smälta och blir en återkopplingseffekt i sig.
Mycket intressant var tabellen över hur många arter som var beroende av död ved för sin överlevnad. Alla stadier i nedbrytningen hade sina specifika arter...
Död ved är verkligen en bristvara i vår natur och återfinns kanske huvudsakligen i de skyddade reservaten. I min närhet finns ett naturskyddsområde med en unik natur och två små tjärnar. Där får man inte röra någonting, inga rotvältor eller nerfallna träd får röras annat än om träd fallit ner över bilvägen som går precis i kanten. Området är väldigt populärt att gå och ströva i. Svanar mellanlandar ofta på tjärnen..det är en oerhört vacker och orörd natur.
Det ägs av Uppsala universitet som planerade att avverka allt där för ca 20 år sedan. Då gick våra lokala politiker in och genomdrev att kommunen betalade för värdet av avverkningen till universitet och det räddade området den gången.
Det lär komma nya propoer när skogen igen representerar ett värde och jag ställer mig mycket tvivlande till att något parti i lokalpolitiken längre skulle kunna driva en sådan fråga.