Sidor: 1, 2, 3
gnon49
Tänker alltid på det här med bilkörning och försöker minska det så gott det går. Mat däremot är det oftast priset som avgör. Däremot handlar jag nästan inga kem-tekn. produkter. Disk o tvättmedel är nästan det enda jag köper. Det blir så rent utan starka medel. Diskbänken glänser med hjälp av bakpulver. Inga gifter i trädgården(förutom minimalt med round-up på grusgången vid behov). Köper inga nya prylar förrän det verkligen behövs och saker går sönder.
Spar på elen givetvis. Kort sagt en dålig konsument. Tänk om ändå tjock-tv:n kunde paja. blush.gif
herkules
nu funkar ju inte sänkt restaurangmoms som det var tänkt, det blev inga fler jobb, så frankrike är först ut med att höja den igen. så blir det här med. jag hade också gärna sett att den skattesänkningen kunde gått till ekologiskt o närproducerat.

dahla
Rapporten "Skog & mark 2011" samlar miljöövervakningsresultat i svenska landmiljöer från det gångna året. 2011 är en temavolym om skogen med särskilt fokus på landskapsförändringar och deras effekt på djur och växter.

http://naturvardsverket.se/Documents/publi...-620-1289-2.pdf
*Stintan*
Och???
Chamomille
CITAT (Motti @ 05-11-2011, 22:22) *
Ett PS !jag är Moderat och är en riktig naturmuppe smiley_small_hug.gif alla moderater är inte Stockholmare och helt ovetande om naturen wink.gif

Jaa du Motti... Kan inte du berätta lite för mig vad natur är då? För jag har faen ingen aning confused.gif
Gossen Ruda
CITAT (Chamomille @ 09-11-2011, 08:10) *
Jaa du Motti... Kan inte du berätta lite för mig vad natur är då? För jag har faen ingen aning confused.gif

Det är de grönfärgade områdena på alla plankartor.
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2011, 08:48) *
Det är de grönfärgade områdena på alla plankartor.

Plankarta? Vad är det?
Anki på Öland
En art som lever på en planka förstås..... det var ju natur vi pratade om, eller hur??
Chamomille
CITAT (Anki på Öland @ 09-11-2011, 09:02) *
En art som lever på en planka förstås..... det var ju natur vi pratade om, eller hur??

Ahaaa. Är det det som är natur. idea.gif Tack för infon. Man lär sig nåt nytt varje dag.
Jan Lindgren
CITAT (herkules @ 08-11-2011, 23:35) *
nu funkar ju inte sänkt restaurangmoms som det var tänkt, det blev inga fler jobb, så frankrike är först ut med att höja den igen. så blir det här med. jag hade också gärna sett att den skattesänkningen kunde gått till ekologiskt o närproducerat.

Hej!
"Ekologisk" mat är en miljömässig katastrof. Antingen så låter du människor hungra ihjäl eller hugger ner skogar för att få fler åkrar. Bägge alternativen är omoraliska. Den dagen då sk ekologisk odling kan producera lika mycket som konventionell per ytenhet kan det bli intressant.
Gossen Ruda
CITAT (Chamomille @ 09-11-2011, 09:00) *
Plankarta? Vad är det?

Förekommer i kommunernas publikationer. Blått är vatten, gult är odlingsmark, grått brukar vara vägar och ibland industriområden och bostäder rött. Det som blir över målas grönt och kallas park & natur.
Jan Lindgren
CITAT (Cacki @ 08-11-2011, 19:18) *
Våra miljöproblem innefattar inte bara en bättre lösning i energifrågan. Vi skövlar hela ekosystem också och det ser jag också som en livsviktig resurs.

Dessutom tycker jag faktiskt att du kan hålla dina åsikter om regeringars kompetens för dej själv så länge du bara går efter ditt eget troende i energifrågan. Du skattar inte bara människans intelligens, utan även din egen kunskap för högt om du tror att du är den som vet bäst i kärnkraftsfrågan. Det hade varit intressant med en objektiv och saklig fortsatt diskussion i ämnet men det lär nog bli svårt om en massa fördömande politiska åsikter ska börja hagla, så att själva huvudfrågan hamnar i skymundan.

Hej!
Det är väl självklart att vi behöver energi. Kärnkraft är för närvarande det enda energislag som kan stoppa koldioxidutsläppen. Det är trist att vi tidigare har haft en regering som agerat för att öka koldioxidutsläppen.
MVH
Jan Lindgren
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2011, 09:48) *
Förekommer i kommunernas publikationer. Blått är vatten, gult är odlingsmark, grått brukar vara vägar och ibland industriområden och bostäder rött. Det som blir över målas grönt och kallas park & natur.

Jaha. Hmm. Att jag inte tänkte på det de 15 åren jag var mättekniker. Det hade ju underlättat.

Fast då lurades Anki alltså sad.gif
Gunilla T
CITAT (dahla @ 09-11-2011, 06:39) *
Rapporten "Skog & mark 2011" samlar miljöövervakningsresultat i svenska landmiljöer från det gångna året. 2011 är en temavolym om skogen med särskilt fokus på landskapsförändringar och deras effekt på djur och växter.

http://naturvardsverket.se/Documents/publi...-620-1289-2.pdf

Tack dahla för en intressant rapport och överblick över olika delar av vår natur.

Utifrån denhär rapporten kan man nog hävda att de skyddade reservat som finns kvar är oerhört viktiga för biologisk mångfald. Många rödlistade arter är hänvisade enbart till skyddsområden och ju större avstånd det blir mellan dessa små öar, desto omöjligare blir det förstås för arterna att flytta. De har ingenstans att ta vägen precis som människan inte kan emigrera till en annan planet.

Skogen växer snabbare pga ökad konstgödsling och varmare klimat, samtidigt ökar utsläppen av kväve och fosfor till Östersjön som bidrar till ökad algblomning som bidrar till döda havsbottnar som bidrar till...allt hänger ihop, ja.

Jag visste inte att det fanns perma frost i Sverige. En permafrost som nu börjar smälta och blir en återkopplingseffekt i sig.

Mycket intressant var tabellen över hur många arter som var beroende av död ved för sin överlevnad. Alla stadier i nedbrytningen hade sina specifika arter...

Död ved är verkligen en bristvara i vår natur och återfinns kanske huvudsakligen i de skyddade reservaten. I min närhet finns ett naturskyddsområde med en unik natur och två små tjärnar. Där får man inte röra någonting, inga rotvältor eller nerfallna träd får röras annat än om träd fallit ner över bilvägen som går precis i kanten. Området är väldigt populärt att gå och ströva i. Svanar mellanlandar ofta på tjärnen..det är en oerhört vacker och orörd natur.

Det ägs av Uppsala universitet som planerade att avverka allt där för ca 20 år sedan. Då gick våra lokala politiker in och genomdrev att kommunen betalade för värdet av avverkningen till universitet och det räddade området den gången.

Det lär komma nya propoer när skogen igen representerar ett värde och jag ställer mig mycket tvivlande till att något parti i lokalpolitiken längre skulle kunna driva en sådan fråga.

Anki på Öland
CITAT (Chamomille @ 09-11-2011, 09:57) *
...............Fast då lurades Anki alltså sad.gif

Inte lurades.... man kan alltid se på saker på olika sätt.... flirting.gif
Chamomille
CITAT (Anki på Öland @ 09-11-2011, 11:32) *
Inte lurades.... man kan alltid se på saker på olika sätt.... flirting.gif

flirting.gif
Motti
Jag tror att Moderaternas miljöintresse är lika stort som alla andras !jag är själv uppvuxen delvis på landet med skogsbruk min man är uppvuxen på en gård med skogsbruk och köttdjur ja hela paketet höns hästar mm !Det är inte bara sossar och vänstern som har monopol på det ! det år ju Centern som startade ett parti för bönder !Sedan kom sossarna till makten och centraliserade hela jordbruket till stordrifft !ja och där är vi i dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon