Full version: HJÄLP!
Swerickard
Min Flamboyant verkar dö!

Jag har vattnat som jag brukar (då den börjar bli torr ungefär efter 1-1.5 veckas tid) Och under sommaren har det mått väldigt bra! Nu mot hösten så börjar den vissna och löven blir snustorra och ramlar sedan av.
Det är något vitt samt gul/orange:t som växer på jorden. Jag bifogar några bilder som visar situationen så bra som möjligt!

Jag har inte använt någon växt näring eller svampborttagningsmedel så den växer endast på Sol och Vatten och Jord med lecakulor.

[attachment=65945:272.jpg]

[attachment=65946:DSC_28.jpg]

[attachment=65947:DSC_29.jpg]

[attachment=65948:DSC_30.jpg]

[attachment=65949:DSC_32.jpg]

Det är även några konstiga prickar på växten (som jag nu ser på bilderna) Dom syns inte med ögat men dom ser läskiga ut...
Swerickard
Finns det absolut ingen som har något tips? någon idé vad det kan vara?... Jag vill verkligen inte att min Flamboyant dör..
Bassam
Hej

De fick mycket vatten i dessa tider som de behöver inte mycket vatten, så de får svamp sjukdomer .

H.Bassam
Swerickard
Tack för ditt svar! =)

Jo jag har tänkt om det kunde vara svamp men är osäker då det verkligen inte påminner om någon form av svamp jag sett innan..

Dessutom så märkte jag att grenarna har blivit stabilare vid fästena så jag undrar om det inte är så att den börjar göra bark och förbereda inför den kalla vintern? Vintervila ungefär? För det skulle förklara allting och om det gula och vita är svamp får jag köpa någon form av svampmedel skulle gärna vilja veta om det verkligen är svamp för det ser inte ut som så enligt mig själv då.
Swerickard
CITAT (Swerickard @ 07-11-2011, 15:53) *
Tack för ditt svar! =)

Jo jag har tänkt om det kunde vara svamp men är osäker då det verkligen inte påminner om någon form av svamp jag sett innan..

Dessutom så märkte jag att grenarna har blivit stabilare vid fästena så jag undrar om det inte är så att den börjar göra bark och förbereda inför den kalla vintern? Vintervila ungefär? För det skulle förklara allting och om det gula och vita är svamp får jag köpa någon form av svampmedel skulle gärna vilja veta om det verkligen är svamp för det ser inte ut som så enligt mig själv då.

Jag märkte nu att dessa gula och vita små prickar är hårda som sten..? Kan det vara kalk? men varför syns dom helt plötsligt nu och inte förr i sådana fall? Skulle vara jätte tacksam om någon kunde konfirmera om det antingen är Kalksten eller någon annan mineral/salt eller om det då är svamp som jag misstror då det kändes väldigt oorganiskt.

Edit: Jag menar nu inte prickarna på trädet, utan prickarna på jorden.
Sainty
Har haft det som du har på din jord. Mina efterforskningar visade att det är svamp. Väntar du tillräckligt länge utan att peta på jorden så lär du får upp små små svampar också smile.gif

Vad jag fått reda på är att denna svamp inte är skadlig för växterna. Den lever bara på jordens yta.

Omöjlig att bli av med den i princip eftersom den är luftburen. Även om du byter ut jorden så sitter den på fönstret, golvet, taket, dina kläder etc. Och så fort det blir en liten luftvirvel så hamnar den åter i krukan förr eller senare.

Men försöka duger. Du får du tokstäda hela huset och köpa anti-svampmedel och hoppas på det bästa. Besök någon trädgårdsbutik för hjälp kring valet av anti-svampmedlet.

Fram tills att du blivit av med svampen så kan du bara röra runt i jorden för att dölja svampen. Grus eller sten kan också användas för att dölja det fula.
Swerickard
CITAT (Sainty @ 07-11-2011, 16:54) *
Har haft det som du har på din jord. Mina efterforskningar visade att det är svamp. Väntar du tillräckligt länge utan att peta på jorden så lär du får upp små små svampar också smile.gif

Vad jag fått reda på är att denna svamp inte är skadlig för växterna. Den lever bara på jordens yta.

Omöjlig att bli av med den i princip eftersom den är luftburen. Även om du byter ut jorden så sitter den på fönstret, golvet, taket, dina kläder etc. Och så fort det blir en liten luftvirvel så hamnar den åter i krukan förr eller senare.

Men försöka duger. Du får du tokstäda hela huset och köpa anti-svampmedel och hoppas på det bästa. Besök någon trädgårdsbutik för hjälp kring valet av anti-svampmedlet.

Fram tills att du blivit av med svampen så kan du bara röra runt i jorden för att dölja svampen. Grus eller sten kan också användas för att dölja det fula.

Vad lättad jag blir =) Vad bra att den är ofarlig... Men vad tror du om grenarna? Tror du att den börjar gå in i en vintervila eller något sånt? =)
Sainty
Hmm. När träd tappar blad inför vintern så ändrar de färg först. Gäller även dem som odlas i kruka. Delonix regia är dessutom ett träd som ska vara grönt året runt. Ditt träd är nog sjukt och därför håller det på att dö. De där vita prickarna på kvisten ser skumma ut. Eller är det naturligt?
Swerickard
CITAT (Sainty @ 07-11-2011, 19:19) *
Hmm. När träd tappar blad inför vintern så ändrar de färg först. Gäller även dem som odlas i kruka. Delonix regia är dessutom ett träd som ska vara grönt året runt. Ditt träd är nog sjukt och därför håller det på att dö. De där vita prickarna på kvisten ser skumma ut. Eller är det naturligt?

Jo kanske det... Men jag bor i runt 23 Grader så temperatur kanske inte är något problem... Sa du grönt året om? Ja då blir jag orolig igen... Prickarna är konstiga som sagt och jag har ingen aning om vad jag ska göra :/..
RitRat
Peta bort alla torra blad, de kommer ändå inte att repa sig.Det *kan* hända att stammen är vid liv, i så fall skjuter den nya blad när den är redo för det.

Du kan spraya jorden och stammen med svag Atamon-lösning för att bli av med mögelsvamparna (eller vad det nu kan vara för svamp). Prickarna kan också vara svampangrepp, kanske.

Sen är det bara att hålla tumamrna! Testa!
Swerickard
Jag går och köper något imorgon då! Ni verkar vara överens om att prickarna eller något annan form av Svamp angriper min Växt och att den borde vara grön året om och då får jag hoppas att de funkar! köper växtnäring med så den får lättare att repa sig!

Tack så jätte mycket för alla svar!
Alexander-VG-zon3
Kan du ha torkat ut den för mycket någon gång och sedan försökt rädda den igenom att vattna för mycket hur har den stått?
(har för mig att mina har haft små vita prickar i nya skott, naturligt, kommer inte ihåg vad det heter på växter just nu).

Dom är lövfällande-delvis lövfällande beroende på klimat ( i sträng torka, kyla, mörker så fäller dom bladen). Dock ser jag nod och stams/skott kador på din, vilket gör att hela toppen kommer dö (då noden är död/skadad). Hur ser rötterna ut på den ?

Jag hade nog klippt ner till till en frisk nod längre ner på stammen och sen satt den varmt och under extraljus (så att den blir aktiv och vill växa) och sen verken torka ut eller övervattna.
Swerickard
Nu vet jag inte vad jag ska göra haha... Så... Jag vill verkligen inte att min Flamboyan dör för den är väldigt värdefull för mig... Klippa ner toppen säger du.. förra gången jag klippte något dog den växten =( är du säker på att det funkar? Jag vet heller inte hur mycket man ska klippa..
Swerickard
Jag gör som så här att jag "amputerar" toppen då den är mörk och det börjar bli mörkare det är nästan svart där nu och det påminner om när människokropps delar ruttnar.

http://picasaweb.google.com/lh/photo/x_5CP0n2srG20aiOZwUzvQ

Bilden visar prickarna i bakgrunden på en frisk Flamboyan så jag antar dessa som Normala men jag tar ett prov tills imorgon till bio-labbet för att kolla.

Svampen köper jag antisvamp medel till och sen amputerar jag en "rimlig" bit.. Jag har ingen aning om hur långt men iaf förbi det svarta plus lite till så det verkligen försvinner

Swerickard
Jag läste nyss på en sida att Prickarna är naturliga och lite smått giftiga =) de är iaf Naturliga Därför betyder det att! Jag behöver Svampmedel,InsektsMedel samt Näring för att få Min D.Regia att överleva! Har amputerat stackarn nu samt beskärt grenarna och hoppas jag ser tecken på liv snart. Annars har min Flamboyant växt underbart och hela mitt bord är fyllt med löven som har fallit och grenarna som trillat av! Så jag hoppas verkligen den går tillbaka till sitt vackra gamla jag och återfår hälsan!

Kommer med Svar!
Alexander-VG-zon3
Ingen näring nu, den måste först ha en ny rejäl tillväxt innan den får näring. Däremot är det viktigt att den får extraljus och värme så den ev får nya skott längre ny på stammen som Ritrat skrev.

På alla växter klipper man strax ovan för en nod, tillväxtpunkt det är där bladen har suttit (även mitten nerven som faller är blad). Klipp inte under noden och inte i mitten mellan noderna. Har med haft frösådda innan och en av dom som jag råkade torka ihjäl fick döda parti där bladen satt men den fick nya skott sen. Du kan testa svampmedel har inte läst så mycket om det på dessa växter så det kan ev vara svamp på stammarna det vet jag inte (tänker inte på dom vita naturliga prickarna).
Sainty
När du "amputerar" så klipp av en ganska ordentlig bit. Då är du lite mer säker på att du kan ha råkat klippa av ev. sjukdomar som satt tentakler i växten. Jag hade nog bara sparat 3 noddar, resten hade jag klippt av. (klipp ca 4 mm ovan en nod)

Ett tips är också att försiktigt ta ut växten ur krukan och kolla rötterna. Klipp av ev. skadade och mögliga rötter.

Använd en gammal tandborste för att borsta av stammen och den kraftiga delen av roten. Använd en droppe såpa om du har det.

Plantera om i nydiskad kruka och med ny jord.

På med en påse och ställ den ljust och varmt som flaxss säger.
evaisa
Nu har jag med spänning följt tråden och börjar bli riktigt nyfiken på hur denna ledsna planta kan ha sett ut från början.... finns det en före bild?
Swerickard
Jadu tyvärr inte sad.gif Känner att jag borde ha tagit en förebild men jag kan säga att den var väldigt fin och just nu gör det mig ledsen att det bara är en spiral vriden gren kvar .. Jag klippte innan ni skrev om noderna och det så nu känns det som jag gjort fel ohmy.gif... Hoppas det går bra och det jag har gjort är att jag gav den lite näring och sprayade Svamp medel och när jag beskärde klippte jag snett för jag hade för mig att man gör så =) Jag ska leta upp en före bild om jag kan!
Swerickard
grävde nyss upp min D.Regia och Rötterna var skadade lite smått värsta var att rötterna hade lossnat från det stora rotnätverket så det är bara ett fåtal rötter kvar och just nu är jorden för kall för att jag ska kunna lägga i min D.Regia Krukan är ursköljd jorden är också sprejad med Anti-Svamp för den är förbyggande även. Ingen näring är tillsatt i denna jord och jag väntar på att jorden ska bli varm. Tycker ni att jag ska köpa en UV-Lampa i sådana fall vart och jag skulle behöva en billig då jag är student? =)..
Swerickard
Har satt den framför mitt värme element som håller uppe temperaturen mer. Fast jag har problem med ljus mest bara.
Alexander-VG-zon3
Du kan klippa rakt över. Har du normal rumstemp så kan den stå i fönsterkarmen, mycket ljus är viktigt. Kallvit lågenergilampa eller kallvita lysrör fungerar ca 5-10cm ifrån växten.
Swerickard
hmm var kan jag köpa det då =)?
Alexander-VG-zon3
http://www.lampion.se/ här köpte jag mina kallvita lågenergi lampor (välj sockel så kan du sätta dom i en vanlig lampskärm).

Här finns det att köpa kallvita och även lysrör med blåare/rödare sken http://www.pwss.se/home.php?cat=1699

Bägge har funkat utan problem för mig att handla ifrån, för en växt är nog en lågenergi lättast och billigast. Annars både en el/lamp affär eller andra större varuhus/bygghandel ha.
Swerickard
Tack så mycket! Ska leta imorgon efter Kallvita lampor och någon form av hållare till den =)!
Swerickard
Behöver jag inte en UV-Lampa ? och hur vet jag att det är en UV-Lampa förresten om jag nu behöver en :/?
Swerickard
Jag menar för det finns ju lampor från exempel Arcadia som är specialdesignad för att ge UV-A och UV-B Ljus och jag tänkte behöver man verkligen ha det? eller är det Rekommenderat? är det bättre sämre etc?
Alexander-VG-zon3
Nej du behöver inte UV-ljus. Kallvita eller med blåt/rött ljus.
Swerickard
Bra! Köpte en Kallvit 18 W E27 (ingen aning vad det är men låter bra wink.gif ) Hoppas det funkar! Ändå orolig att den är död :/ Ser inget som växer ännu (Otålig) !
Swerickard
Har nu den kallvita lampan i och den har den effekt jag har skrivit men hur nära eller hur långt bort ska lampan vara för att få så bra effekt som möjligt =)?
Alexander-VG-zon3
Runt 10cm ifrån växten brukar vara lagom.
Swerickard
10 cm!?.. Ojdå är inte det väldigt väldigt nära?
Alexander-VG-zon3
Ljusskenet från lågenergilampor kan inte bränna blad, det är om bladen läggs direkt mot så kan dom ev vissna av strålvärme, men lågenergi ger inte så mycket värme. Har flera växter som vuxit in i armaturen med lysrör hos mig varje vinter utan att må dåligt.
Swerickard
Jag litar på ditt råd då =)!
Swerickard
funkar 8 W lågenergi kallvit lampa eller är det för lågt? smile.gif den får effekten av 40 w tror jag smile.gif
Swerickard
Någon som vet ifall 40W är för liten effekt =)?
evaisa
Richard.... jag brukar ha 11w eller mer på mina lågenergi.

Annars... sätt lampan nära plantan så funkar väl även en 8:a!
Swerickard
ojdå då var det som jag trodde 8 W var för lite :/ jadu det var bara det att jag hade en dålig lampa för den andra jag hade köpt.... den är dock 5 cm ifrån växten just nu på 18 timmar om dygnet! =) Vet du vart jag skulle kunna köpa en väldigt stark lågenergi lampa billigt till e14? För lampion hade som starkast 9 W Lampa för e14 sad.gif

Eller om du skulle kunna hjälpa mig välja ut en bra från Lampion =) jag kanske letar fel =(?
Bassam

Hej

Du kan köpa billiga lampor från IKEA.

H.Bassam

Swerickard
Jo jag vet vart jag kan köpa men inte vad för sorts jag ska köpa.. Hur hög W behövs? Måste det vara Kallvit? Etc... Jag skulle gärna uppskatta ifall någon kunde ta sin tid och rekommendera en produkt mer exakt smile.gif.. samt vilken Watt ni rekommenderar =)
Alexander-VG-zon3
Tror nog kallvita E14 9w skulle funka.
Swerickard
tror du en 8W som jag har funkar? Helst vill jag ju också att du är säker =)
Swerickard
Eller =)? Vad tror ni funkar en 8W? =) Annars skulle det verkligen uppskattas om någon skulle kunna leta upp en produkt på www.lampion.se och tipsa mig om det =) behöver en E14 i sådana fall =)
evaisa
Rickard... har jag förstått rätt är det en relativt liten planta och endast den som skall belysas, sätter då då din KALLVITA 8 w 20 cm ifrån översta bladet så blir det säkert jättebra.
Swerickard
den har liksom inga blad kvar sad.gif.... alla har ramlat av.. så 20cm sa du? får flytta lampan lite då =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon