Detta är ju fråga om formbeskärning, och jag antar att man vill att kronan ska bli tät. Då är våren den bästa tiden, beskärning då stimulerar trädet att växa och ev förgrena sig. Ibland vid formbeskärning av solitära träd får man göra liksom med häcken, följa upp med "puts" på sensommaren. Dvs man tar bort säsongens grenar som vuxit för mycket och sticker ut.
Med formbeskärning tar man ju bara unga, smala grenar, och då spelar arten ingen roll för tidpunkten. Man kan ta års- och fjolårsskott på våren på arter som normalt alltid beskärs på sensommaren, t ex prunus (körsbärsarter), kastanj, lönn m fl. Det är när man vill ta bort grövre grenar som man kan fundera på tidpunkt.
CITAT (Mike R Petersen @ 06-11-2011, 10:22)

Det finns i dagsläget inget som bevisar att savning/blödning från beskärningssnitt har en negativ effekt på träden och att träd skulle kunne blöda ihjäl har jag aldrig sett, däremot kan för kraftig/felaktig beskärning på denna tid döda trädet, det kanske skulle ha dött iaf men över längre tid, att det rent estetiskt inte är snyggt är en annan sak.
Jag antar att du är lika involverad i diskussionen som jag, Mike. Diskussionen om tidpunkt för beskärning av vissa arter gäller ju inte i formbeskärning eller savning i första hand. Jag tycker att erfarenheterna om grenkragars välmående vid vårvinterbeskärning hos t ex lönn är övertygande - våren verkar vara högst olämplig tid. Att inte beskära zonkänsliga arter på våren som t ex Magnolian är också vedertaget. Plommon och körsbär skulle jag heller inte skära i på vårvintern/våren annat än fjolårsskott pga deras känslighet för stress och därmed gummiflöde.
Håller med om att träd inte blöder ihjäl på stört, och träd verkar också kunna tappas på en hel del sav utan att det blir mätbara negativa effekter på kort tid. Däremot lever ju träd i nordamerikas suger maple-regioner kortare liv än lönnar som inte tappas.
Hur stor betydelse tidpunkt för beskärning har är mig veterligen inte vetenskapligt testat i fält, men många har gjort observationer. Bland de som följt träd under flera decennier finns flertalet av dem som inte beskär savande träd på våren. (Själv är jag inne på mitt andra decennium med träd, så de som har längre tidsperspektiv lyssnar jag gärna på. Femton års egna observationer är kort tid i trädbranschen!)
Det som är buslätt att bevisa är att bland de av oss i branschen som förespråkar beskärning av alla arter oavsett säsong finns flest arborister som har huvudinriktning på beskärning och fällning. Ska man överleva bara på det måste man beskära på vinter och vårvinter också.