Katti med torpet
Hej!
En god vän har ett ca2,5 m högt prydnadsträd. Kronan är klotformig men behöver beskäras för att hålla formen.
Kruxet är att hon inte vet vad det är för art och därmed inte heller när på året det ska beskäras.
Kan ni hjälpa till med antingen artbetstämning eller idéer om lämplig beskärningstid?

Beskrivning:
Bladen är ungefär som ligusterblad i storlek och form men mycket fintandade och inte läderartade utan tunna. Bladen får fin höstfärg. Trädet blommar på våren men mycket kort. Inga bär eller frukter.
Trädet ger ett ganska spensligt intryck, stammen och grenarna är ganska tunna och kronan inte mer än kanske 70 cm i diameter. Nu är det visserligen ett ungt träd men det verkar inte som om det tänker bli någon knubbis precis.

Även om ni/vi inte lyckas artbestämma det kanske ni kan ge några generella tips om hur och när kronan bäst beskärs? Det är ju inga kraftiga grenar som ska kapas utan mer att jämföra med en årlig putsning av en klippt häck. Spontant skulle jag säga vår-klippning men tvekar lite med tanke på lönnar och björkar som kan förblöda om man sätter sekatören i dem vid fel tillfälle...

Tacksam för alla svar!
/Katti
Mike R Petersen
Det finns numera en uppsjö av uppstammade klotformade träd, men om du kan ladda upp en bild skulle det underlätta att ge en korrekt bedömning av släkt och art.

Beskärningsfrågan är mycket enklare då skillnaderna biologiskt är obefintlig, för alla träd (i Sverige iaf) är bästa tiden för beskärning under växtsäsongen, dvs från det att lövet är fullt utvecklat till avmogningen börjar, alla träd kan beskäras under vintern men vissa tål det bättre än andra och uppmärksamhet på trädets kondition samt återhållsamhet är viktigt.

Dock blir vissa typer av beskärning utfört med bättre resultat under vinterhalvåret än under växtsäsongen t.ex knuthamlingar, men det är altså beskärningsformen och inte släktet på trädet som avgör.

Det finns i dagsläget inget som bevisar att savning/blödning från beskärningssnitt har en negativ effekt på träden och att träd skulle kunne blöda ihjäl har jag aldrig sett, däremot kan för kraftig/felaktig beskärning på denna tid döda trädet, det kanske skulle ha dött iaf men över längre tid, att det rent estetiskt inte är snyggt är en annan sak.

Mvh
Mike
Bassam

Hej

Den bästa tiden beskärning är J AS ( JULI AUGUSTI SEPTEMBER ) och anledningen är
att beskärning sår läker Snabbt och därför är mindre risk att anfallaren Insekter och sjukdomar växter
man kan bestämma själv beskärning form.

H.Bassam
Cilla
Detta är ju fråga om formbeskärning, och jag antar att man vill att kronan ska bli tät. Då är våren den bästa tiden, beskärning då stimulerar trädet att växa och ev förgrena sig. Ibland vid formbeskärning av solitära träd får man göra liksom med häcken, följa upp med "puts" på sensommaren. Dvs man tar bort säsongens grenar som vuxit för mycket och sticker ut.

Med formbeskärning tar man ju bara unga, smala grenar, och då spelar arten ingen roll för tidpunkten. Man kan ta års- och fjolårsskott på våren på arter som normalt alltid beskärs på sensommaren, t ex prunus (körsbärsarter), kastanj, lönn m fl. Det är när man vill ta bort grövre grenar som man kan fundera på tidpunkt.

CITAT (Mike R Petersen @ 06-11-2011, 10:22) *
Det finns i dagsläget inget som bevisar att savning/blödning från beskärningssnitt har en negativ effekt på träden och att träd skulle kunne blöda ihjäl har jag aldrig sett, däremot kan för kraftig/felaktig beskärning på denna tid döda trädet, det kanske skulle ha dött iaf men över längre tid, att det rent estetiskt inte är snyggt är en annan sak.

Jag antar att du är lika involverad i diskussionen som jag, Mike. Diskussionen om tidpunkt för beskärning av vissa arter gäller ju inte i formbeskärning eller savning i första hand. Jag tycker att erfarenheterna om grenkragars välmående vid vårvinterbeskärning hos t ex lönn är övertygande - våren verkar vara högst olämplig tid. Att inte beskära zonkänsliga arter på våren som t ex Magnolian är också vedertaget. Plommon och körsbär skulle jag heller inte skära i på vårvintern/våren annat än fjolårsskott pga deras känslighet för stress och därmed gummiflöde.

Håller med om att träd inte blöder ihjäl på stört, och träd verkar också kunna tappas på en hel del sav utan att det blir mätbara negativa effekter på kort tid. Däremot lever ju träd i nordamerikas suger maple-regioner kortare liv än lönnar som inte tappas.

Hur stor betydelse tidpunkt för beskärning har är mig veterligen inte vetenskapligt testat i fält, men många har gjort observationer. Bland de som följt träd under flera decennier finns flertalet av dem som inte beskär savande träd på våren. (Själv är jag inne på mitt andra decennium med träd, så de som har längre tidsperspektiv lyssnar jag gärna på. Femton års egna observationer är kort tid i trädbranschen!)

Det som är buslätt att bevisa är att bland de av oss i branschen som förespråkar beskärning av alla arter oavsett säsong finns flest arborister som har huvudinriktning på beskärning och fällning. Ska man överleva bara på det måste man beskära på vinter och vårvinter också.
Bassam
Hej

Varför säger jag JAS bästa tiden , eftersom växter I vilande period så insekter och sjukdomar kan inte attackera dem också insekter och sjukdomar i vilande så såren har tid för att läker även utan att ger chansen till insekter och sjukdomar,

För beskärning typer alla växter alla växter har sina viss form , vi måste följer den , men vi beskära ofta på form som vi ser bra för sol och luft och alla vet om växter har bra sol och luft inom krona ,det kommer bra grönskar och frukt och hälsa bra.

Jag säger med andra att bonde i Sverige tycker många beskära på våren på grund ont med tiden under JAS period, men beskärning gör obalans mellan rötter och grönskar så kommer många grenar på bada beskärning tider, men på våren kommer vatten grenar många som är dåliga fram tiden, men höst beskärning ger bra grenar som är för fram tiden, också höst beskärning passar alla växter.

Obs

Detta är vad jordbruksvetenskap säger.

H.Bassam
Kutas
CITAT (Bassam @ 08-11-2011, 00:13) *
...
bonde i Sverige tycker att beskära på hösten på grund ont med tiden under hösten ....

H.Bassam

?
thumbdown.gif
Huggorm
CITAT (Bassam @ 08-11-2011, 00:13) *
Varför säger jag JAS bästa tiden , eftersom växter I vilande period så insekter och sjukdomar kan inte attackera dem också insekter och sjukdomar i vilande så såren har tid för att läker även utan att ger chansen till insekter och sjukdomar,

På norra halvklotet är det få växter som vilar i JAS... Tvärtom är anledningen att man beskär då att aktiviteten är som högst så trädet kan skapa en "barriär" så snabbt som möjligt
Katti med torpet
Tack för alla engagerade svar!
Alltid spännande att höra olika synpunkter och sedan utifrån eget sunt förnuft och vad som är relevant i det här fallet välja väg.
Bassam
Hej Kutas

Tack för Not ,Jag har korrigerats nu.

H.Bassam
Bassam
Hej

Jag menar på att bonde har inte tid på J A S perioden för att de ska få roligt med semester och sol .

H:Bassam

Hej

Jag menar på att bonde har inte tid på J A S perioden för att de ska få roligt med semester och sol .

Kryddan03
CITAT (Bassam @ 09-11-2011, 12:33) *
Hej

Hej

Som utbildad agronom borde man väl veta att just då har (åtminstone) spannmålsbönderna (kanske också husdjursbönderna - fast de har väl nog att göra året om) en väldigt arbetsfylld period. Tror du verkligen att de hinner ta semester och sola då? thumbdown.gif
Bassam
Hej

De är människor och behöver semester och sol , precis som alla människor , men jag vet inte varför , du lämnar vetenskapliga och följas på detta sida, men jag är en hortonom , jag försökar studera ämnet från alla sidor , i samarbete med mina vänner i odla.

H.Bassam
Kryddan03
CITAT (Bassam @ 10-11-2011, 01:03) *
Hej

De är människor och behöver semester och sol , precis som alla människor , men jag vet inte varför , du lämnar vetenskapliga och följas på detta sida, men jag är en hortonom , jag försökar studera ämnet från alla sidor , i samarbete med mina vänner i odla.

H.Bassam

Jag ger upp! Även en som kallar sig hortonom borde känna till detta, tycker jag...
KRT
CITAT (Katti med torpet @ 06-11-2011, 07:12) *
Hej!
En god vän har ett ca2,5 m högt prydnadsträd. Kronan är klotformig men behöver beskäras för att hålla formen.
Kruxet är att hon inte vet vad det är för art och därmed inte heller när på året det ska beskäras.
Kan ni hjälpa till med antingen artbetstämning eller idéer om lämplig beskärningstid?

Beskrivning:
Bladen är ungefär som ligusterblad i storlek och form men mycket fintandade och inte läderartade utan tunna. Bladen får fin höstfärg. Trädet blommar på våren men mycket kort. Inga bär eller frukter.
Trädet ger ett ganska spensligt intryck, stammen och grenarna är ganska tunna och kronan inte mer än kanske 70 cm i diameter. Nu är det visserligen ett ungt träd men det verkar inte som om det tänker bli någon knubbis precis.

Även om ni/vi inte lyckas artbestämma det kanske ni kan ge några generella tips om hur och när kronan bäst beskärs? Det är ju inga kraftiga grenar som ska kapas utan mer att jämföra med en årlig putsning av en klippt häck. Spontant skulle jag säga vår-klippning men tvekar lite med tanke på lönnar och björkar som kan förblöda om man sätter sekatören i dem vid fel tillfälle...

Tacksam för alla svar!
/Katti

Är det ett träd där man ympat på en krona på en stam? Många klotformade prydnadsträd är ympade på en stam, vilket är en bra idé eftersom man då vet hur högt trädet blir på förhand. Eller är det en oympad buske/träd? Hur sitter bladen ordnade på grenarna?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon