RealRookie
Hej
Köpte två lejongap i våras och de har stått i en kruka hela perioden utan speciell skötsel. Det fantastiska (tycker jag iaf) är att den fortfarande blommar rejält. Kan den överleva om jag planterar den i rabatten över vintern?

/Lena
Eva i Skåne
Milda vintrar händer det att lejongap övervintrar i rabatten här nere i söder, men jag vet inte vilken zon du bor i. Är också lite tveksam till att plantera dom i rabatten så här sent, men det finns ju inget att förlora smile.gif
Försök få med hela jordklumpen från krukan när du gräver ner i rabatten och täck gärna med lite löv så kanske du har dina lejongap kvar till våren.
Lycka till!
Jag älskar också lejongap wub.gif
RealRookie
Jag bor i nordöstra Skåne så det borde gå. Jag prövar för blommorna är ju så vackra och det vore kul om det lyckades. yahoo.gif

/Lena
varghem
om inget annat så självsår dom sig rikligt
Monarda
Jag har zon 4 men mot skyddade söderväggen är det nog 3. Ett lejongap överlevde vintern 2009/2010 trots att det var väldigt kallt. Men det var nog tack vare den rikliga och isolerande snön. White spire heter sorten, min favorit bland lejongap. Har dock aldrig märkt att dom självsått sig hos mig, tyvärr.

[attachment=65967:P8200522.jpg]
Myosotis
Här har det hänt en gång att de har överlevt en vinter men aldrig att de har frösått sig. Tänker försöka i år för det var dyra frön (speciella mönstrade blommor), ska täcka över ordentligt med löv hade jag tänkt.

[attachment=65968:Lejongap.jpg]
Eva i Skåne
Har aldrig sett mönstrade lejongap förr Myo! Hoppas du lyckas övervintra dom
Alexander-VG-zon3
Ja dom var väldigt vackra dom mönstrade.

CITAT (RealRookie @ 06-11-2011, 11:29) *
Jag bor i nordöstra Skåne så det borde gå. Jag prövar för blommorna är ju så vackra och det vore kul om det lyckades. yahoo.gif

/Lena

Var i nordöstra skåne odlar du ? själv har jag låne trädgård i Broby.
RealRookie
CITAT (flaxss @ 06-11-2011, 22:25) *
Ja dom var väldigt vackra dom mönstrade.
Var i nordöstra skåne odlar du ? själv har jag låne trädgård i Broby.

Din låneträdgård är inte så långt ifrån mitt, 10-12 km tror jag (Övarp/Norra Strö).
/Lena
renate
Mina lejongap frösår sig och blir fler och fler varje år.Tar hela rotklumpen ur krukan och plantera i rabatten då märker plantan inte att den blir omplanterat.Mina överlever inte här i zon 4 har dragit upp en del,men några är fortfarande gröna och fina,men har blommat över.

[attachment=66079:2011_07_...68x1024_.jpg] [attachment=66080:2011_07_...024x768_.jpg]
niggle
Jag måste bara säga att lejongap är fantastiska blommor!
Jag har drivit fram egna vita lejongap som jag har spritt i hela trädgården.
När man sitter med en kopp kaffe i solen, kommer en humla från ingenstans och surrar vid blomman.
Sedan kryper den in i blomman och försvinner. Man hör hur det burrar där inne och efter en stund kommer den ut och flyger vidare.
Härligt!
renate
CITAT (niggle @ 11-11-2011, 21:31) *
Jag måste bara säga att lejongap är fantastiska blommor!
Jag har drivit fram egna vita lejongap som jag har spritt i hela trädgården.
När man sitter med en kopp kaffe i solen, kommer en humla från ingenstans och surrar vid blomman.
Sedan kryper den in i blomman och försvinner. Man hör hur det burrar där inne och efter en stund kommer den ut och flyger vidare.
Härligt!

Jag håller med dig,lejongap är en underbar blomma,jag har olika färger men tyvärr inga vita.De ska jag så till våren
niggle
Tack för inspirationen!
Jag ska skaffa mig en hel hög med fröer i alla regnbågens färger till våren.
Få se vad det blir av det.......
RealRookie
CITAT (niggle @ 11-11-2011, 22:33) *
Tack för inspirationen!
Jag ska skaffa mig en hel hög med fröer i alla regnbågens färger till våren.
Få se vad det blir av det.......

Jag med. Blivit jätteinspirerad

/Lena
abbbe
En av mina absoluta favoritblommor. Har också vita stora i rabatten som i år är 4 år gamla. Andra sorter har aldrig överlevt mer än en säsong.
niggle
CITAT (Myosotis @ 06-11-2011, 17:56) *
Här har det hänt en gång att de har överlevt en vinter men aldrig att de har frösått sig. Tänker försöka i år för det var dyra frön (speciella mönstrade blommor), ska täcka över ordentligt med löv hade jag tänkt.

[attachment=65968:Lejongap.jpg]

Vad heter denna lilla förtjusning? och var fick du fatt på fröer?
Myosotis
CITAT (niggle @ 12-11-2011, 17:32) *
Vad heter denna lilla förtjusning? och var fick du fatt på fröer?

Åh nej jag visste att frågan skulle komma! slap.gif Jag vet inte men om jag mot förmodan a) orkar leta, b) hittar fröpåsen och c) kommer ihåg att skriva det här så ska jag göra det. Pm:a och tjata då och då så ökar chanserna. Fröna är köpta på Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik i Lund, och jag tror det var en engelsk fröpåse. Eller möjligen två.
niggle
ajamen, då ordnar det sig för min del. Jag bor i Lund.
Myosotis
Vad bra. Jag tänkte faktiskt på det i morse, men längre än så har jag inte kommit.
niggle
CITAT (Myosotis @ 13-11-2011, 19:07) *
Vad bra. Jag tänkte faktiskt på det i morse, men längre än så har jag inte kommit.

Nähä! det smög sig. De kunde inte hjälpa mig.
Är det många år sedan? För i så fall kan det vara frön från Thomson och Morgan, som de slutade sälja för 6 år sedan.
Snälla! Gör ett försök.
Myosotis
Jag kom ihåg det!! biggrin.gif Bra va? "Brighton Rock" heter sorten och det är Mr. Fothergill´s. Det var absolut inte 6 år sen utan troligen förra hösten, möjligen förrförra, som jag köpte dem. Lycka till!

CITAT (Myosotis @ 12-11-2011, 22:51) *
en engelsk fröpåse. Eller möjligen två.

Den andra hette Circus Clowns men den var inte randig.
niggle
you made my day!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon