merlin68
Statsministerns son blev misshandlat vid stureplan i natt. Men vad sjutton har en 16-årig att göra på Stureplan kl 1:30 på natten fear.gif ? Alldeles för ung för att flänga ute på nätterna... Undrar om statsministerparet har koll på vad deras barn gör annars lär det bli fler rubriker i tidningarna framöver...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13892547.ab
Huggorm
Spelar ingen roll om man är 16 eller 26, Stureplan är nog ett av de farligare ställen här i landet som man kan besöka nattetid
Azur
Misshandlad två gånger på mindre än ett år. Man får intrycket att sonen förmodligen behöver livvaktsskydd pga sin kända pappa.

Stureplan är stökigt, men jag misstänker att farligast för nån som bara är ute och promenerar är det antagligen kring centralen samt på götgatan kring medborgarplatsen - det är konstant slagsmål och polisinsatser där på helgnätterna.
gnon49
Låter onekligen lite ungt att vara ute så sent. Men dom flesta i den åldern är ju ute sent på nätterna idag. Men är man son till statsministern så finns alltid halvkriminella element som utgör en risk. Men det var väl ett vanligt slagsmål denna gången.
Cacki
Det är fruktansvärt med all denna misshandel som förekommer, vem det än är som blir utsatt. Är det verkligen så att misshandlarna var ute efter just honom, får man väl anta att det är pappa Reinfeldts sätt att sköta sitt jobb som statsminister som sonen tyvärr fått sota för. Det är verkligen inte heller något som är försvarbart men att blåsa upp stora rubriker runt just detta misshandelstillfälle känns ändå lite överdrivet. Har killen gått ut för att festa som privatperson så är han inget annat än som vilken annan privatperson som vem som helst.
Men hjärtligt välkommen ut till verkligheten familjen Reinfeldt, det är så här det ser ut för oss andra helt vanliga dödliga. Spark i huvudet eller spark ur vårt gemensamma försäkringssystem, vilket ger störst konsekvenser? Tänk om pojkstackarn får några men för livet som gör honom oförmögen att arbeta (>) 100%, då har vi bara fått ytterligare en latmask som förmodligen kommer att försöka utnyttja bidragssystemet...
Undrar om pappa Reinfeldt kommer att bidra med ytterligare en spark, han också??
Överbölingen
Det är därför alla storstäder borde skrotas och införa en omvänd urbanisering. Varefter man efter ett antal år får styra om det till urbanisering igen. Och igen och igen. Människor är oförbätterliga. Oavsett etnisk bakgrund eller politisk ideologi. Religionerna har jag petat ner i brunnen sedan länge. devil.gif

Hur vi skall nå en bättre värld har filosofer och andra drömmar forskat på så länge vi har haft tideräkning och ännu tidigare. Brott lönar sig tills man åker fast. Å andra sidan har lagar skapat livshotande fällor för bl a asylsökande. Lagens bokstav är inte samma sak som lagens anda. Lagen och juridiken är i total avsaknad av humansim.
*Stintan*
Det är väl inte första gången det är rubriker om den grabben vad jag förstår. Han kanske bidragit själv till det inträffade. Hur lämpligt är det att statsministerns 16-årige son är ute på stan och ränner halv två på natten? Det är att utmana ödet tycker jag.
skånepåg
Hade jag varit ute så sent hade jag också fått stryk av min pappa, bara jag inte gick till skolan fick jag en avhyvling tongue.gif http://www.youtube.com/watch?v=Wl9y3SIPt7o Dagens ungdom behöver lite regler....
Huggorm
Jag kom och gick som jag ville när jag var 16, men så bodde jag också långt ifrån Stureplan rolleyes.gif
Azur
CITAT (Cacki @ 06-11-2011, 19:26) *
Spark i huvudet eller spark ur vårt gemensamma försäkringssystem, vilket ger störst konsekvenser?

Jag är inte moderat, men jag tycker ändå det där var väldigt smaklöst. Menar du verkligen att det var rätt åt sonen att bli misshandlad för att han är sin fars son? Ett barn har blivit misshandlat, och du använder det för att angripa offrets pappa.

EDIT: Sen får jag nog hålla med om att stockholms innerstad på helgnätter inte är en lämplig miljö för tonåringar.
*Stintan*
När mina ungar var i den åldern så körde jag och hämtade dom när dom skulle hem efter fest i stan.
merlin68
CITAT (skånepåg @ 06-11-2011, 19:42) *
Hade jag varit ute så sent hade jag också fått stryk av min pappa, bara jag inte gick till skolan fick jag en avhyvling tongue.gif http://www.youtube.com/watch?v=Wl9y3SIPt7o Dagens ungdom behöver lite regler....

Haha släcks belysningen i Sagerska palatset en ovanlig tid så vet vi att tonårsaga pågår giggle.gif
Tycker inte 16 årigar ska vara ute den tiden, så mycket som kan hända.

CITAT (*Stintan* @ 06-11-2011, 19:33) *
Det är väl inte första gången det är rubriker om den grabben vad jag förstår. Han kanske bidragit själv till det inträffade. Hur lämpligt är det att statsministerns 16-årige son är ute på stan och ränner halv två på natten? Det är att utmana ödet tycker jag.

Håller med. Vi vet ju inte bakgrunden till det som hände. Två ggr i rad borde inte varningsklockor börja ringa hos föräldrarna?
Överbölingen
Stintan!

Bedrövligt.

Inte att du hämtar dem men att du behöver. Fy fan för storstäder.
Cacki
CITAT (Azur @ 06-11-2011, 19:54) *
Jag är inte moderat, men jag tycker ändå det där var väldigt smaklöst. Menar du verkligen att det var rätt åt sonen att bli misshandlad för att han är sin fars son? Ett barn har blivit misshandlat, och du använder det för att angripa offrets pappa.

EDIT: Sen får jag nog hålla med om att stockholms innerstad på helgnätter inte är en lämplig miljö för tonåringar.

Citerar mej själv:
Det är fruktansvärt med all denna misshandel som förekommer, vem det än är som blir utsatt. Är det verkligen så att misshandlarna var ute efter just honom, får man väl anta att det är pappa Reinfeldts sätt att sköta sitt jobb som statsminister som sonen tyvärr fått sota för. Det är verkligen inte heller något som är försvarbart men att blåsa upp stora rubriker runt just detta misshandelstillfälle känns ändå lite överdrivet. Har killen gått ut för att festa som privatperson så är han inget annat än som vilken annan privatperson som vem som helst.
Men hjärtligt välkommen ut till verkligheten familjen Reinfeldt, det är så här det ser ut för oss andra helt vanliga dödliga. Spark i huvudet eller spark ur vårt gemensamma försäkringssystem, vilket ger störst konsekvenser? Tänk om pojkstackarn får några men för livet som gör honom oförmögen att arbeta (>) 100%, då har vi bara fått ytterligare en latmask som förmodligen kommer att försöka utnyttja bidragssystemet...
Undrar om pappa Reinfeldt kommer att bidra med ytterligare en spark, han också??"

Var har jag skrivit att jag tycker att det var rätt åt honom?? Det tycker jag hur som helst verkligen inte. Det var mer tidningsrubrikerna runt misshandeln jag reagerar på. Som jag ser det är det här faktiskt inte värre än alla andra oskyldiga som också råkar ut för misshandel. Hoppas att det förtydligar lite vad jag egentligen ville ha sagt.
*Stintan*
CITAT (Överbölingen @ 06-11-2011, 19:59) *
Stintan!

Bedrövligt.

Vadå bedrövligt? Det tyckte varken dom eller jag att det var. Jag hämtade dom även om festen var på vischan.

Vadå fy fan för storstäder? Fy fan för en del människor skulle jag vilja säga för det är väl såna som orsakar otryggheten i samhället. Dom kan nog finnas överallt och inte bara i storstäder.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 06-11-2011, 20:14) *
Vadå bedrövligt? Det tyckte varken dom eller jag att det var. Jag hämtade dom även om festen var på vischan.

Vadå fy fan för storstäder? Fy fan för en del människor skulle jag vilja säga för det är väl såna som orsakar otryggheten i samhället. Dom kan nog finnas överallt och inte bara i storstäder.

Men de har en tendens att koncentreras till storstäderna, liksom de flesta andra avvikare...
merlin68
CITAT (*Stintan* @ 06-11-2011, 19:55) *
När mina ungar var i den åldern så körde jag och hämtade dom när dom skulle hem efter fest i stan.

Samma här fast vi bor på en liten ort. Jag ville inte att de skulle behöva gå själva från bussen på kvällarna för sträckan till vårt hus är ensligt och dåligt upplyst och det tycker jag också är rätt så farligt för en ensam person som ska hem sent på kvällen. Nattetid går inga bussar alls så det var bara att skjutsa....Sedan har mina barn tränat kampsport, nu i somras tog yngsta dottern svart bälte i karate. Hjälper förhoppningsvis om de hamnar i en situation där de kan bli attackerade av något pucko.
Cacki
CITAT (Huggorm @ 06-11-2011, 20:18) *
Men de har en tendens att koncentreras till storstäderna, liksom de flesta andra avvikare...

Fast de jäklarna börjar söka sej ut från storstäderna nu mera. Ett ruskigt exempel är väl det där äldre jordbrukarparet som blev ihjälslagna i lilla byhålan Långared för någon vecka sedan...
Drägget finns överallt.
Huggorm
CITAT (Cacki @ 06-11-2011, 20:23) *
Fast de jäklarna börjar söka sej ut från storstäderna nu mera. Ett ruskigt exempel är väl det där äldre jordbrukarparet som blev ihjälslagna i lilla byhålan Långared för någon vecka sedan...
Drägget finns överallt.

Det där är rätt skrämmande faktiskt. Jag har själv haft inbrott här ute i bushen, men jag var inte hemma då. Vad hade hänt om jag varit hemma eller kommit hem och tagit dem på bar gärning?
Cacki
CITAT (Huggorm @ 06-11-2011, 20:26) *
Det där är rätt skrämmande faktiskt. Jag har själv haft inbrott här ute i bushen, men jag var inte hemma då. Vad hade hänt om jag varit hemma eller kommit hem och tagit dem på bar gärning?

Hujedamej, tur du inte var hemma! Min egen brorsa som inte heller bor i någon (stor-)stad hade inbrott för något år sedan då familjen låg och sov. Man vågar inte ens tänka på vad som kunde hänt om någon av ungarna vaknat och gått upp för att kolla vad som stod på...
merlin68
Här räcker det att gå till statoilmacken efter kl 22 på kvällarna för att riskera livet och hälsan crying.gif
Red Top
Lille Erik R, tacksamt ämne för bloggare: http://humanlabrat.bloggsida.se/politik-2/...i-slagsmal-igen
Gita
CITAT (Red Top @ 06-11-2011, 20:39) *
Lille Erik R, tacksamt ämne för bloggare: http://humanlabrat.bloggsida.se/politik-2/...i-slagsmal-igen

Utan att veta ett dugg om vad som hänt och ev. bakgrund så tycker jag ändå att det är oerhört låg nivå av er, att ge sig på politikernas barn , detta oberoende vad man anser om föräldrarna. För guds skull, killen är 16 år!
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 06-11-2011, 20:54) *
Utan att veta ett dugg om vad som hänt och ev. bakgrund så tycker jag ändå att det är oerhört låg nivå av er, att ge sig på politikernas barn , detta oberoende vad man anser om föräldrarna. För guds skull, killen är 16 år!
Gita

Äsch, han har säkert hunnit vänja sej vid koncekvenserna av sitt val av föräldrar vid det här laget...det har ju för tusan gått mer än 16 år sedan dess!
Gossen Ruda
Gita

Det är ingen som gett sig på honom, bara ifrågasatt vad han gör ute på stan så sent vid den åldern.

Indirekt får väl föräldrarna ta sitt ansvar, killen är inte myndig.
gnon49
CITAT (Red Top @ 06-11-2011, 20:39) *

Vad var det för sida du länkade till. Verkar ju vara helsjuk i sin framtoning och förakt för demokrati o andra människor. Eller kanske en blogg bara av en hatiskt person. Tittade faktiskt inte så noga eftersom den gav mig ståpäls.
Aqvakul
Gita

16-åringar bör inte springa omkring på Stureplan mitt i natten.. Det är föräldrarnas ansvar...
netha
Men ärligt alltså ... hur många av oss har inte haft 16-åringar som inte lyssnat på mamma och pappa ... som kanske utan att förstå det ... hamnat i icke önskvärt sällskap!?
Att en tonåring misshandlats måste väl få oss alla att reagera och tycka det är FEL och OTÄCKT!
Att tonåringen var statsministerns son har väl mindre betydelse ... eller?
mamamaggan
Tycker det är ytterst konstigt att han " rymt " från sina livvakter. Sådana måste han väl ha , eller hur ? Har de medvetet valts bort , av föräldrarna i så fall , så känns det inte bra , han kan ju inte välja bort det själv antar jag eftersom han är omyndig.

Tråkigt för grabben men va sjutton har han på Stureplan att göra halv två på natten när han är 16 år ?

Funderar också på vilken skillnad på reaktioner det skulle kunna vara om det varit en ensam mammas, med låg inkomst , son från någon förort, som råkat ut för det i stället för statsministerns son .

Synd om grabben som sagt men nu borde nog varningsklockorna ringa hos hans föräldrar .

merlin68
Nu förpassas ättelägget Reinfeldt nog till Lundsbergs internatskola så det blir ett slut på festkvällarna på Sture sleep.gif
Läste nyss inside inf om vad som hände ohmy.gif :

https://www.flashback.org/t1706337p16
netha
Ni är ju bara för otäcka! Måste säga att jag nästan spyr när jag läser era inlägg!
kerstinbern
Det finns ju ingen anledning att bli förvånad av resultatet, när föräldrarna inte tar ansvar för sina barns uppfostran, utan överlåter det till unga underbetalda au pair flickor från Baltikum. De hade i alla fall ett val, det har inte dubbelarbetande ensamstående föräldrar, även om resultatet ofta blir det samma.
*Stintan*
CITAT (Överbölingen @ 06-11-2011, 19:59) *
Stintan!

Bedrövligt.

Då kan du ju läsa det här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13893668.ab

Ska vi skylla på storstäderna att vischan är full av busar också?
*Stintan*
CITAT (netha @ 06-11-2011, 22:48) *
Men ärligt alltså ... hur många av oss har inte haft 16-åringar som inte lyssnat på mamma och pappa ... som kanske utan att förstå det ... hamnat i icke önskvärt sällskap!?
Att en tonåring misshandlats måste väl få oss alla att reagera och tycka det är FEL och OTÄCKT!

Fel och otäckt är det att föräldrar låter 16-åringar vara på stureplan halv två på natten. Var finns föräldraansvaret?
I det här fallet har nog lille Erik själv en del skuld till det inträffade.
Ralf
Jag tycker nog att det är dags att socialmyndigheten l Täby granskar denna familj där barnen verkar springa vind för våg. Sonen verkar ju hamna i dessa svårigheter ofta....
herkules
sthlms innerstad är ingen farlig plats att vistas på, inte ens nattetid.
malcolm
CITAT (herkules @ 07-11-2011, 09:24) *
sthlms innerstad är ingen farlig plats att vistas på, inte ens nattetid.

Faktum är att det begås fler brott ute i landet än i storstäderna.
xlxl67
Är det inte vissa platser i storstäderna (eller på andra ställen) som är farliga?

Jag bor i centrum i Göteborg men i de kvarter jag bor vid har jag aldrig sett ngt i ett slagsmål eller liknande. Däremot händer det betydligt mer vid ex Järntorget som jag bor ganska nära.

Sen kan man ju bara ha en åsikt om att ha en 16-åring som springer runt mitt i Stockholm centrum på nätterna... rolleyes.gif
tomas99
CITAT (netha @ 06-11-2011, 22:48) *

Mycket bra skrivet.
Vippan
Det är inte helt ovanligt att tonåringar befinner sig på platser där det kanske inte är så lämpligt att vara,ganska normalt att tonåringar vill vara där det händer lite.

Har ingen betydelse om du är vit,svart,röd,gul,uteliggare eller statsministern son ett överfall är en allvarlig kränkning av en individ.
Aqvakul
Självfallet tar alla avstånd från misshandeln. Tyvärr är dock risken stor för yngre män att råka ut för detta i krogtätat miljöer fram på småtimmarna, särsklit om man "sticker ut"....
Gita
CITAT (Aqvakul @ 07-11-2011, 14:40) *
Självfallet tar alla avstånd från misshandeln. Tyvärr är dock risken stor för yngre män att råka ut för detta i krogtätat miljöer fram på småtimmarna, särsklit om man "sticker ut"....

Ja. åtminstone borde det vara en självklarhet, men efter att läst den här tråden så kan man ju undra hur det står till med somliga.
Gita
Anma
När man hör hur det hela gått till från ungdomarna själva istället för tidningarna så kan man ju bara säga att denna pojke hade nog fått dessa smällar var som helst, att det blev just på Stureplan är nog den enda slumpen i sammanhanget. Förutom att killen också råkar vara statsministerns son.
Motti
Våra barn fick aldrig vara ute till halv två på natten när de var 16 år !inga diskutioner om det alls det är du som föräldrer som har ansvaret för dina barn och är man 16 år är man bara barnet och ska sova i sin säng den tiden på dygnet.Moderat som jag är så tycker jag pappa Reinfeldht behöver tänka över sin roll som både pappa och stadsminister är man 16 har man inget ute på nätterna att göra ! men man vet aldrig sonen Reinfeldht kanske körde en rövar att han skulle vara hos en kompis och sova över och smet in till Stureplan utan att föräldrarna visste !har ju hänt de bästa föräldrar .Men vi kollade alltid med andra föräldrar hur det låg till var de skulle vara osv men kl:2300 skulle våra ungar vara hemma vid 16 års ålder en lördagskväll ! om de inte var hos en granne och kollade på film då kunde det få bli kl:1200 men då var dom i huset bredvid våratså vi hade koll .Ingen ska behöva bli misshandlad oavset ålder eller vems barn du är .
Gossen Ruda
Bara en liten fundering. Här kan man läsa hur en del tycks ogilla hela tråden och att det är synd om den stackars pojken. Alla från högerflanken. Undrar hur det hade låtit om det var Juholts fiktiva son som hade varit ute och rumlat omkring från samma flank? Fördömanden i mängder troligen. Tom Stockholms nattliv är politiserat.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 08-11-2011, 17:37) *
Bara en liten fundering. Här kan man läsa hur en del tycks ogilla hela tråden och att det är synd om den stackars pojken. Alla från högerflanken. Undrar hur det hade låtit om det var Juholts fiktiva son som hade varit ute och rumlat omkring från samma flank? Fördömanden i mängder troligen. Tom Stockholms nattliv är politiserat.

Juholts grabb är säkert en stenkastande ligist med palestinaschal och fickorna fulla med klotterfärgsburkar biggrin.gif
Suz
Jag har två pojkar som visserligen passerat 16-års gränsen nu.
Måhända att jag är en "sträng" mamma men jag ansåg/anser att de inte hade i stan att göra överhuvudtaget om det inte var för handling/bio etc på mera normala tider, och om de blev en sen bio så hämtade vi eller de tog taxi hem, men absolut inte nattetid vid den åldern!!

Edit, vad gör man som 16-åring i city vid den sena timmen???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon