Har letat på nätet efter en bra beskrivning hur man ska övervintra sina ranunklar. Jag har grävt upp knölarna ur krukorna, det var sånadär bamsekrukor som jag inte har plats för nånstans.Jag började ta bort all jord så dom såg ut som när jag köpte dom,ldvs. nakna, men sen kom jag på att jag kanske inte gjorde rätt och tog upp knöl med en jordklump kvar och satte i en mindre kruka.Har tänkt förvara dom i matkällaren där det är frostfritt. Vilket är lämpligast? Nakna eller i kruka?Har inte haft ranunkel förut och tar gärna emot tips.
Anna-Karin Lundberg
07-11-2011, 07:49
Jag är också nybörjare på ranunkel. Hade dem förra sommaren, de blommade bara kort och bara en gång per planta, så jag var inte så imponerad, fick inte mersmak på dem. Men det är svårt att kasta nåt som lever. Jag sköt upp beslutet genom att ställa in hela krukan under huset, i krypgrunden för vinterförvaring, med alla andra krukor jag sparar därunder.
På våren hade de redan grönskat när jag tog ut dem, de var långa och slingringa i brist på ljus. De tog sig och blev gröna och fina, men blommade inte igen, bara nån enstaka blomma. Jag vet inte om de orkar blomma igen, brukar man spara dem?
Nu ser jag att det kommer ranunkelblad i en stor kruka med en bok i, den kommer jag inte ta in över vintern. Vi får se vad som händer, de fryser väl bort antar jag. Jag minns inte att jag planterat ranunkel i den krukan, men det kan ju ha blåst dit frön kanske? Eller så petade jag ner nån knöl där bara för att slippa kasta dem.
Den krukan jag hade blommor i förra sommaren, som övervintrades, har jag nu gjort mig av med, det blir inte några nya försök - ifall nu inte det kommer en massa bra tips här i tråden om hur man gör för att lyckas bättre!