erison
Hejhej. Min första post här, så jag hoppas att jag postar rätt! Sökte lite men hittade inget bra svar på frågan. Jag har nämligen satt en amaryllis där det har kommit ett skott från sidan av löken. Det har dessutom kommit ett skott på ovansidan, såsom det ska.

Ska jag ta bort skottet från sidan? Eller blir det bara dubbelt så bra med det på? Någon som har erfarenhet?

Tack på förhand!

Erik
Fjortispower
Aldrig! Ta inte bort! Desto fler desto bättre!

Två är dessutom lagom. En är för lite. Har du tur får du en tredje beroende på lökstorleken.
RitRat
Jag tror att erlson menar att löken har en liten baby-lök i sidan som också börjat skjuta blad, inte att det kommer två blomknoppar från toppen av löken.

Där gör du som du vill. Det ser lite mer "städat" ut med bara en huvudlök och inga småskott. Men tycker du att det ser trevligt ut med lite extra grönt, låt det vara.

Är du ingen amaryllisexpert, tror jag att du inte har möjligheter att få den lilla löken att bli stor och blomma så småningom. Det tar många år.
erison
RitRat, det är precis som du skriver en "babylök".

Tackar för svaren, jag tror jag behåller extraskottet smile.gif
Fjortispower
Jaha! biggrin.gif
Som sagt, med babylöken kan man göra som man vill. Brukar behålla mina, det blir finare med extra blad sen vid krukans kant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon