Eleanor
08-03-2004, 22:31
Sådde flera olika sorters chilepeppar våren -03. De flesta utvecklades bra & gav riklig skörd. Så har jag då några plantor av "Chocolate scotch bonnet" & "Red savina"där de sätter massor av knopp & blommar rikligt men så gott som alla blommor trillar av innan de hinner utveckla något fruktämne. Fick ca 2 frukter på alla plantorna av de här 2 sorterna. Vad gör jag för fel? Har behandlat dem som de andra chilisarna. Chocolate & Savina har hela hösten/vintern fortsatt att producera blommor & ser väldigt frodiga ut, men inför kommande säsong så skulle jag gärna vilja skörda lite fler frukter.
Ingrid på Västkusten
09-03-2004, 07:25
Todeloo,
Kan vara tre saker - var och en för sig elelr en kombinaiton.
1) Usel pollinering ( det räcker alltså med en fläkt i närheten!)
2) För höga temperaturer ( är det över typ 28 grader kan blommorna trilalr ju högre temp ju större risk.
3) För ojämn vattning ( plantan stressas)
Eller en kombination. Förutsatt att de har näring lite då och då.
Själv beskär jag just habanerosarna innan det är dags för vårens alla bravader, för det är ju enbart på ny tillväxt som de får blommor och frukt.
På jobbet har jag en Hot Lemon som ståtar med en del frukt :-)
Hälsar Ingrid
Är det generellt bra att beskära chilisar om man övervintrat dem? Har några träd/buskar (från frön från Apache F1 och från frön från en lite större okänd "affärs-chili"), som blommat en del (och burit frukt) under vintern (står i ca 12-15grC med extraljus) och jag har beskurit några av dem lite för några veckor sedan då jag tyckt de ser lite ranka ut i grenarna och oroat mig för hur de ska kunna bära frukterna... De större chilisarna verkar lite "rejälare" i grenarna, men nu kommer det blommor och nya chilifrukter med stormfart och det blir ju lite "paraply-effekt" när grenarna tyngs ned av frukterna...
Hur hårt bör man då beskära plantan och när? Gäller samma sak för övervintrad paprika?
Ingrid på Västkusten
09-03-2004, 14:15
Todeloo,
Egentligen skall man skära ner dem på hösten istället när man har dem på övervintring, och så ha dem under lampa och se när de sätter fart sedan DÅ blir dte fart i krukorna!
Blir de ranka nu går det bra å skära nu med men den mer drastiska det är höstens bestyr det.
Hårt? Megahårt :-)
Hälsar Ingrid
Aha, beskärning på hösten skulle ju förenkla vinterförvaringen. Mindre platskrävande och färre bladlöss ter sig underbart (man kan väl i.a.f hoppas)

. Plantorna har "lusbadats" upp-och-ner i en hink med såpvatten en halvtimme eller så och det hjälpte några veckor, men nu är de gröna jä....na på G igen... SUCK!
Hur kallt bör chili förvaras egentligen under vintern? Mina har stått i ca 12-15 grC och då fortsatt blomma och sätta frukt hela vintern (om än inte så mycket). Har tidigare försökt med en planta i garaget (ca 8-10 grC) och då har de dött (extraljus har de fått på båda platserna). Är det sämre att beskära på hösten om det inte är tillräckligt kallt för att få ner dom i "vintersömn"?
Ingrid på Västkusten
10-03-2004, 09:51
Vintertemp beror på sort. Själv har vi haft en Rpocotor i nästan nollgradigt som gått bra ;-) det är ju en C pubescens. Mestadels vill de vanliga d v s annuum ha lite varmare.
Ja visst :-) höstbeskärning är bra hur Du än övervintrar :-)
Hälsar ingrid
Eleanor
11-03-2004, 21:32
Av dessa alternativ måste det ju då bero på ojämn vattning..... Fläkt för pollinering har jag haft (även pollinerat lite själv...!), & tempen har inte varit för hög. Det är just det att de andra chilesorterna har mått bra som förbryllar mig. Kan de het-heta sorterna vara "svårare"?????
Ingrid på Västkusten
12-03-2004, 08:35
Todeloo,
De het heta sorterna tar gärna längre tid på sig för att sätta frukt tycker då jag :-)
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.