Full version: Täckbark
RealRookie
Hej
Jag har grävt upp en bit av gräsmattan och planterat en del perenner + att jag satt ganska många blomlökar på en 1/3. Tänkte lägga täckbark under perennerna men hur gör jag där jag planterat lökarna? Nu är det öppen jord. Lägger jag bara löv där blåser de bort efterhand. Men jag tänker att knopparna från blomlökarna hindras av täckbarken till våren. Frågan är kanske helt tokig men så är jag också nybörjare confused.gif

/Lena
josohl
Nej, lökar hindras inte av täckbark (såvida det inte är ett extremt tjockt lager), de har inga problem att växa igenom. Möjligen kommer lökarna blomma lite senare eftersom täckbark kan fördröja jordens uppvärmning något på våren, men å andra sidan jämnar den även ut stora temperaturskillnader mellan dag och natt.
annkal
Hej!
Om du är nybörjare så ska jag ge dig ett tips ang. täckbark.
Felet många gör är att de glömmer att gödsla innan täckbark läggs på. Täckbark tar
nämligen mycket energi när det bryts ner, vilket inte gynnar dina perenner.
Så till våren: GÖDSLA!
RealRookie
Gödsla har jag inte gjort och nu ligger täckbarken där. Skall tänka på det till våren. Tack för tipset! thanks.gif

/Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon