Full version: Odla mossa
olgak
Hej,
Det var sååå länge sen jag var här - har inte haft trädgård på flera år, men har faktiskt en odlingslott nu smile.gif.

Min fråga gäller dock en annan trädgård med skogstomt där innehavaren vill anlägga en japanskt inspirerad trädgård.

Jag har hört talas om att "odla mossa" men inte hittat någon självklar information om hur man ska gå tillväga. Har någon bra tips om hur man skulle bygga upp det om man ville forma delar av trädgården i mossa? Finns det någon bra bok?? Det gör inget om den är på engelska.

Tacksam för tips och inspiration!

Olga
RibesRubusVitis
Kom att tänka på det gamla knepet när man vill få mossa på krukor, stenar eller tegelväggar:
Blanda lite mossa med filmjölk och kör i mixer. Stryk på krukan, sen kan det börja växa efter någon månad eller så. Ofta kommer det mögel först, men låt det bara fortsätta.
Gunilla T
Jag har försökt mig på mossodling (hittade inga böcker) Min trädgård är uppodlad i naturmiljö och har mycket av en woodland karaktär. Hade ett område runt några jättestora träd där det var väldigt oländigt och omöjligt att gräva om man inte tog bort träden och det ville jag inte. Området är inte stort kanske 18 - 20 kvm.

Jag planade ut marken så gott det gick och satte byggplast på hela ytan, detta för att inte allt ogräs skulle växa genom mossan. Det är svårt att rensa i mossa utan att den förstörs. Sedan satte jag genomblöt ogödslad och okalkad torv i ett tunt lager över plasten.

Därefter var det bara att börja skapandet smile.gif letade olika sortsmossor i skogen som jag bara försiktigt tryckte ner på den blöta torven. För att det hela inte skulle bli för platt satte jag även dit lite stenar som var mosstäckta samt några gamla stubbar som det växte mossa på. Det har fungerat utmärkt men man får räkna med att fåglar ibland river upp lite mossa. I våras var det koltrastarnas ungar som höll på och hackade under några veckor, sedan var dom borta. Det går bra att reparera ev. skador.

På ett annat ställe har jag "planterat" kuddar av blåmossa. Underlaget där är markduk samt ovanpå den ett lager täckbark. Både torv och täckbark har lågt pH värde vilket de flesta mossor behöver.

[attachment=66015:DSCN11450001.JPG]

Blåmossa

[attachment=66016:DSCN11420001_2.JPG]

[attachment=66017:DSCN12380001.JPG]

mojan
Ååå, så fint! Riktig trollmiljö. wub.gif
Gunilla T
Tack Mojan! Det är verkligen inspirerande och kreativt att arbeta med mossa!

Glömde en sak, våra goda vänner har skapat en enormt vacker japansk trädgård med inslag av samtliga fyra klassiska japanska trädgårdar. Väl värt ett besök!

Här är länken och datum för nästa års öppna trädgårdar, klicka på trädgård nr.9

http://www.besokstradgardar.se/
olgak
Tack ska ni ha! Och Gunilla - det där ser ju riktigt bra ut!! Bra idé med markduk. Funderar även på om det skulle funka att lägga några lager well-papp under torven, om man vill ha något som förmultnar på sikt. (Jag har faktiskt läst om japanska trädgårdsmästare som kryper omkring och rensar ut ogräset ur sina mossodlingar med pincett smile.gif - det låter ju lite jobbigt!)

I mina efterforskningar har jag även hittat den här boken http://www.amazon.com/Moss-Gardening-Inclu...4616&sr=8-1 - tyvärr är det ju svårt att avgöra hur bra den är, men det blir nog en sådan i alla fall.

Olga
Blomstertanten
CITAT (Gunilla T @ 08-11-2011, 16:00) *
Tack Mojan! Det är verkligen inspirerande och kreativt att arbeta med mossa!

Glömde en sak, våra goda vänner har skapat en enormt vacker japansk trädgård med inslag av samtliga fyra klassiska japanska trädgårdar. Väl värt ett besök!

Här är länken och datum för nästa års öppna trädgårdar, klicka på trädgård nr.9

http://www.besokstradgardar.se/

Åhh, vilken vacker trädgård de har! w00t.gif

Vattnar du mossan vid torka?
Jag har "planterat" lite mossa, men eftersom det är lite för soligt och torrt där så måste jag vattna ganska ofta för att mossan ska överleva. Men nu i år verkar mossan klara sig bättre på egen hand, men det kan ju bero på en regnigare sommar.
Gunilla T
OlgaK jag tror det går utmärkt att täcka med papp, när det har förmultnat så har ogräsrötterna dött i brist på ljus

Blomstertanten jag vattnar mossan när jag vattnar övriga planteringar vilket är ganska ofta under de numera långa torrperioderna. Jag ser ibland att den torkat men när luften blir fuktig igen så brukar mossan grönska. Det är lite skillnad på olika mossarter, en del klarar sig bättre men sol verkar de inte gilla. Strilande ljus mellan träd går ganska bra men en ständig exponering från strålande sol kanske inte är så bra.

Mossa tar näring och fukt från luften, det är bl.a. därför de är känsliga för luftföroreningar.
mojan
Måste pröva i mitt lilla skugghörn. rolleyes.gif
Gossen Ruda
Får rysningar över att läsa om mossdrömmar, jag har mardrömmar om mossa. Sommarstugan ligger fuktigt och skuggigt halva året och jag för en ständig kamp mot mossan. I rabatterna, på stenarna. i gräsmattan, på betongplattorna mm. Träden utanför tomten kan ha en halvmeter mosstrumpa. Brrr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon