Jag har försökt mig på mossodling (hittade inga böcker) Min trädgård är uppodlad i naturmiljö och har mycket av en woodland karaktär. Hade ett område runt några jättestora träd där det var väldigt oländigt och omöjligt att gräva om man inte tog bort träden och det ville jag inte. Området är inte stort kanske 18 - 20 kvm.
Jag planade ut marken så gott det gick och satte byggplast på hela ytan, detta för att inte allt ogräs skulle växa genom mossan. Det är svårt att rensa i mossa utan att den förstörs. Sedan satte jag genomblöt ogödslad och okalkad torv i ett tunt lager över plasten.
Därefter var det bara att börja skapandet

letade olika sortsmossor i skogen som jag bara försiktigt tryckte ner på den blöta torven. För att det hela inte skulle bli för platt satte jag även dit lite stenar som var mosstäckta samt några gamla stubbar som det växte mossa på. Det har fungerat utmärkt men man får räkna med att fåglar ibland river upp lite mossa. I våras var det koltrastarnas ungar som höll på och hackade under några veckor, sedan var dom borta. Det går bra att reparera ev. skador.
På ett annat ställe har jag "planterat" kuddar av blåmossa. Underlaget där är markduk samt ovanpå den ett lager täckbark. Både torv och täckbark har lågt pH värde vilket de flesta mossor behöver.
[attachment=66015:DSCN11450001.JPG]
Blåmossa
[attachment=66016:DSCN11420001_2.JPG]
[attachment=66017:DSCN12380001.JPG]