Full version: Häck och Träd
ilanius
Hej alla duktiga trädgårdsmänniskor!
Jag vill byta ut en spireahäck som är ca 25 meter lång. Jag gillar den romantiska trädgårdens stil med klippta häckar och har redan idegran, bok, lind, thuja och lagerhägg bl.a. Jag skulle vilja ha något nytt som kan klippas tätt och gärna se trevlig ut på vintern.

Sedan ska ett träd fällas och jag vill plantera ett nytt som blir ca 6-8 m maxhöjd. Gärna något med vacker stam eller vitbrokiga blad alt. skön blomning.

Jag bor i zon 1 och har lerjord.

Tack på förhand för tips!
Huggorm
Träd för zon 1, och dessutom halvstor, det finns hur mycket som helst att välja mellan. Ett förslag kan vara duvträd/näsduksträd, davidia involucrata, dess blomning påminner om näsdukar som hänger bland löven.

http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4sdukstr%C3%A4d

ilanius
Tack för tipset! Min granne har en sådan, men den verkar inte trivas så bra. Har stått i en 6 år utan att det händer mycket. Kul träd annars, har sett det i Alnarp, där det är ett stort fint träd! Blir till att fundera vidare...
Eva i Västerås
Ligusterhäck, av en viss sort som jag inte kommer ihåg namnet på just nu, står med gröna löv hela vintern, kan klippas hårt och blir tät och vacker.
Krolliljan
Om häcken är 25 m lång kanske det skulle passa med en blandhäck.
Aqvakul
CITAT (Krolliljan @ 10-11-2011, 12:37) *
Om häcken är 25 m lång kanske det skulle passa med en blandhäck.

Kanske lite buskplantor som står tre och tre och lite omlott...
ilanius
Jag har redan angränsande häckar av lagerhägg och bok så jag vill inte gärna blanda mer. Har funderat mycket på oxel, men eftersom jag vill ha den riktigt tät tänkte jag klippa redan när plantan är ung, alltså inte behandla den som bok med genomgående stam.

Är det någon som har erfarenhet av detta, tar det 10 år innan häcken är uppe vid 1,5 meter och blir den riktigt tät och fin?

Har sett fin vitoxel och funderar på vilken sort som är bäst att använda? Har som sagt ganska tung lerljord.
Iren
CITAT (ilanius @ 08-11-2011, 16:42) *
Sedan ska ett träd fällas och jag vill plantera ett nytt som blir ca 6-8 m maxhöjd. Gärna något med vacker stam eller vitbrokiga blad alt. skön blomning.

Jag vill bara nämna ett träd jag "upptäckte" förra sommaren som blir vit/rosa/grönbladigt. Även stammen är fin, blir inte så stor 8-10 m. Acer Negundo Flamingo, kan man stamma upp eller låta den breda ut sig.
ilanius
Tack för tipset! Älskar brokbladiga lönnar, och denna hade rätt storlek också!
Iren
smile.gif ! Verkar växa på bra också så du får fyllt ut den tomma platsen inom några år...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon