Full version: Bortom all räddning?
Monarda
Sonen har varit lite för generös med vattenkannan och nu har den här växten (som jag inte vet vad det är) börjat ruttna nerifrån och sitter nästan lös i krukan. Toppen ser ju fin ut, kan man rädda den på något vis.

[attachment=66025:PB080356.jpg]
Sainty
Suckelenter dör inte inte så lätt. Dra upp växten ur jorden försiktigt och ta bort så mycket jord du kan. Klipp av rötterna som börjat ruttna och ser sjuka ut. Sätt tillbaka växten i krukan fast utan jord. Låt rötterna torka på detta vis en dag eller två. Därefter planterar du om i nydiskad kruka med fräsch jord. Vattna inte på ett par dagar. Därefter vattnar du väldigt sparsamt.

Om hela rotsystemet är dött då får du helt enkelt rota om växten. Då tar du bort det döda. Använd en ren och vass kniv för att skära bort eländet. Låt såren torka 7-10 dagar innan du planterar om den i ny jord. Viktigt: såren ska vara igentorkade. Sedan låter du bli att vattna på 4 veckor.

Växten har tillräckligt med näring för att överleva ett par månader utan bevattning egentligen, så när du börjar vattna så ska det vara ytterst lite. Egentligen bara för att hålla jorden i någorlunda skick. Suckulenter börjar utveckla nya rötter vid mörker - inte för att det är blött.

Hoppas det hjälper!
Monarda
Tack Sainty för dina råd, nu startar vi aktion räddning!
Alexander-VG-zon3
Aloe 'cosmos' är väldigt lätt rotad på nytt, bara man har en fri bit av stammen som man sätter i lucker jord, min har jag rotat om 3gånger detta år och har funkat utan nåt speciellt. Just denna aloe är väldigt fukt känslig.
Monarda
Tack flaxss! Så fick vi veta namnet också. Kanske man ska blanda lite grus eller små leca i jorden då.
Bassam
Hej

Nästan alla kaktusar känslig för vatten .

H.Bassam
Kryddan03
CITAT (Bassam @ 10-11-2011, 01:16) *
Hej

Nästan alla kaktusar känslig för vatten .

H.Bassam

Hörru, hortonomen! Nu tillhör ju inte aloe kaktusfamiljen. Ehuru suckulent är den faktiskt närmare släkt med en del liljeväxter inom afodilväxtfamiljen än med kaktusar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon