merlin68
Gick ut till förrådet för tio minuter sedan och fick en smärre chock när det stod en älg bredvid förrådet. Tror att det är samma unga älghane som sonen mötte för några veckor sedan när han var på väg hem. Han lyckades fota älgen som stod ca 1,5 meter ifrån honom. Den är inte alls skygg utan har ställt till en del oreda här i området och jagat folk som är ute med hundarna kvällstid. Hoppas den hittar ett nytt och varaktigt hem i skogen snart ...
Överbölingen
Vad roligt!
kerstinbern
Skicka en ansökan om skyddsjakt till länsstyrelsen, det är ju förövrigt något som ALLA villägare borde göra varje gång ett rådjur, eller något annat djur kommit in i trädgården och gjort den minsta skada. Då uppmärksammas de 100-tals miljoner som viltet kostar oss varje år.
dahla
CITAT (kerstinbern @ 09-11-2011, 04:35) *
Skicka en ansökan om skyddsjakt till länsstyrelsen, det är ju förövrigt något som ALLA villägare borde göra varje gång ett rådjur, eller något annat djur kommit in i trädgården och gjort den minsta skada. Då uppmärksammas de 100-tals miljoner som viltet kostar oss varje år.

Ja, speciellt om det kommer in en varg i trädgården va? smile.gif
Myosotis
Alltid kul att se älg, såg en i förrgår nere vid bäcken där den åt vildäpplen.
Orkidétjuven

Kan man göra det om en obehörig person kommer in på ens tomt med? Det brukade gå en man över våran tomt från ån upp för trappen på nästa nivå över gräsmattan och på grusgången utmed husväggen och rakt förbi vardagsrummsfönstret. Ful var han med. Läskig. Speciellt kvällstid när man började höra gruset krasa och man ser en man gå förbi utanför fönstret som man sitter under medans man ser på tv.

Upphörde när vi planterade en häck björnbär och staket.
Skulle nog rekommendera det med om folk har problem med trespassers. Gäller både djur och människor. Istället för att skjuta allt som rör på sig.

Jag välkomnar snarare djuren till min trädgård. Jag får anpassa mig. Inte tvärtom. Djuren var där först. Det är först när den börjar röra runt i köket som jag skulle blir lite sur.
Myosotis
CITAT (Orkidétjuven @ 09-11-2011, 11:30) *
Kan man göra det om en obehörig person kommer in på ens tomt med?

Kan kan man väl, men jag tror inte man får ansökan beviljad. Bättre att skjuta direkt.
Orkidétjuven
Det var så läskigt så jag hade nog gjot det om han stannat upp och tittat in!
merlin68

Då skulle jag behöva skicka in en ansökan om skyddsjakt dagligen året om giggle.gif Vi bor lantligt och här finns mängder med rådjur och en och annan älg. Varg har jag sett en gång (inte på tomten dock tack och lov) och räven kommer och dricker ur damman varje dag...
Speciellt rådjuren har ju förstört en hel del genom åren, tulpaner är bara att glömma och så älskar de rosknoppar och flox. I år käkade de upp alla blommor i blomkrukorna vid ytterdörren då blev jag väldigt ledsen!
kerstinbern
CITAT (merlin68 @ 09-11-2011, 17:44) *
Då skulle jag behöva skicka in en ansökan om skyddsjakt dagligen året om giggle.gif Vi bor lantligt och här finns mängder med rådjur och en och annan älg. Varg har jag sett en gång (inte på tomten dock tack och lov) och räven kommer och dricker ur damman varje dag...
Speciellt rådjuren har ju förstört en hel del genom åren, tulpaner är bara att glömma och så älskar de rosknoppar och flox. I år käkade de upp alla blommor i blomkrukorna vid ytterdörren då blev jag väldigt ledsen!

Räv! det är ju ett rovdjur, så det kvalificerar sig definitivt för en notis i Jakt & Sandlådan.
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 09-11-2011, 11:50) *
Kan kan man väl, men jag tror inte man får ansökan beviljad. Bättre att skjuta direkt.

a0a.gif
Thalassa

Vilken märklig kommentar! Fascinerande att tro att alla delar samma åsikt bara så där rakt av. För egen del blir jag glad när jag får besök och något säger mig att väldigt många som hänger på ett naturforum reagerar på det sättet snarare än som trådkommentatören ovan. Men vad vet jag...
Chamomille
CITAT (Thalassa @ 10-11-2011, 16:59) *
Vilken märklig kommentar! Fascinerande att tro att alla delar samma åsikt bara så där rakt av. För egen del blir jag glad när jag får besök och något säger mig att väldigt många som hänger på ett naturforum reagerar på det sättet snarare än som trådkommentatören ovan. Men vad vet jag...

"Märklig kommentar" var de rätta orden.
omk
Här är en ung "äppelknyckare" för några år sen ! biggrin.gif
En fräck rackare, men med lite långa framben kanske ? giggle.gif

Cypressen till vänster på 1a bilden är samma som den till höger i 2a bilden. På andra bilden är vår gårdsplan och man ser faktiskt även vår husgavel.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon