|
mamamaggan
08-11-2011, 23:00
Skulle göra fromage på passionsfrukt till en tårta. I receptet stod det gelantinblad men vi skulle använda agar agar i stället på grund av att bl a vår son är vegetarian.
Någon här som provat ? Vi fick inte till någon fromage fast vi följde anvisningarna på paketet.
Hur gör ni ?
RibesRubusVitis
08-11-2011, 23:11
Använd gelatin. Vegetarianer tar ingen som helst skada av detta.
mamamaggan
09-11-2011, 03:40
Tar skada ? Nu är det så att vår son , och även andra vegetarianer vi känner , inte äter gelantin.
Någon som har lust att ge ett seriöst svar ?
*Stintan*
09-11-2011, 04:51
Du kan använda Dansukker Gelésocker Multi som innehåller vegetabiliskt geleringsmedel (karragenan och fruktkärnmjöl) istället för gelatin. Lite recept: http://www.dansukker.se/se/Sortiment/Gelésocker_Multi.aspx[attachment=66033:image.jpg]
mamamaggan
09-11-2011, 04:52
Tack snälla du !
Den sidan liggar nu som favorit.
Myosotis
09-11-2011, 11:07
CITAT (RibesRubusVitis @ 08-11-2011, 23:11)  Använd gelatin. Vegetarianer tar ingen som helst skada av detta.  Vilken dum kommentar. Jag har använt agar-agar när jag har gjort glass, det ingår även johannesbrödfrömjöl i samma recept fast vad jag förstår så har de två samma effekt. Vätskan tjocknar när man sjuder den, kan det vara där det blev fel? Tror inte det händer nåt om man bara tillsätter det i kall fromage. Häromdagen såg jag en ny produkt i affären, minns inte vad den hette men ungefär "vegetarisk gelatin", tänkte jag skulle pröva den vid något tillfälle.
Det är stor skillnad på agar och agar. Första märket jag köpte (minns inte vad det hette) tog aldrig ihop sig hur mycket agar man än tillsatte. Senast använde jag nåt tyskt märke, det funkade bra.
Myosotis
09-11-2011, 11:21
Jaså det var ju intressant. Var köper ni agar-agar? Var inne i hälsokostaffären en gång och frågade efter johannesbrödfrömjöl och om jag minns rätt även efter agar-agar, men det hade de inte och hon kunde inte hitta det i sina listor heller, så jag trodde inte det gick att få tag på i Sverige.
RibesRubusVitis
09-11-2011, 13:05
Låt mig försäkra att svaret om gelatin var allvarligt menat. Koppla det gärna till debatten om curlingföräldrar. Det måste finnas en gräns för omgivningens tid/lust/intresse att ställa upp på telningarnas personliga nycker. Hade du skrivit att sonen inte tål gelatin, skulle det självklart respekteras. Av samma skäl skulle jag t ex inte anskaffa ritualslaktat kött bara för att en gäst kunde tänkas kräva sådant.
Gossen Ruda
09-11-2011, 13:10
CITAT (RibesRubusVitis @ 09-11-2011, 13:05)  Låt mig försäkra att svaret om gelatin var allvarligt menat. Koppla det gärna till debatten om curlingföräldrar. Det måste finnas en gräns för omgivningens tid/lust/intresse att ställa upp på telningarnas personliga nycker. Hade du skrivit att sonen inte tål gelatin, skulle det självklart respekteras. Av samma skäl skulle jag t ex inte anskaffa ritualslaktat kött bara för att en gäst kunde tänkas kräva sådant. Enklare att skippa fromagen än att hålla på med experiment. Allt kött är ju redan skippat.
Meriona
09-11-2011, 13:42
CITAT (RibesRubusVitis @ 09-11-2011, 13:05)  Låt mig försäkra att svaret om gelatin var allvarligt menat. Koppla det gärna till debatten om curlingföräldrar. Det måste finnas en gräns för omgivningens tid/lust/intresse att ställa upp på telningarnas personliga nycker. Hade du skrivit att sonen inte tål gelatin, skulle det självklart respekteras. Av samma skäl skulle jag t ex inte anskaffa ritualslaktat kött bara för att en gäst kunde tänkas kräva sådant. I det här fallet så handlar det om en mamma som VILL skippa gelatinet för gästernas skull, både hon och jag skiter väl i att du bjuder dina gäster på mat de inte vill ha?
Hittade agar-agar på Ica-Maxi.
*Stintan*
09-11-2011, 13:48
CITAT (RibesRubusVitis @ 09-11-2011, 13:05)  Låt mig försäkra att svaret om gelatin var allvarligt menat. Koppla det gärna till debatten om curlingföräldrar. Det måste finnas en gräns för omgivningens tid/lust/intresse att ställa upp på telningarnas personliga nycker. Hade du skrivit att sonen inte tål gelatin, skulle det självklart respekteras. Av samma skäl skulle jag t ex inte anskaffa ritualslaktat kött bara för att en gäst kunde tänkas kräva sådant.
merlin68
09-11-2011, 14:36
Jag äter inte kött och använder den vegetabiliska gelatinen som står i välsorterade butiker oftast i hyllan bredvid den vanliga gelatinen.
Det är ett litet blå-vitt paket med två påsar vegetabilisk gelatin i pulverform. En påse motsvarar 4-6 blad vanlig gelatin om jag inte missminner mig. Lycka till:)
mamamaggan
09-11-2011, 15:59
CITAT (RibesRubusVitis @ 09-11-2011, 13:05)  Låt mig försäkra att svaret om gelatin var allvarligt menat. Koppla det gärna till debatten om curlingföräldrar. Det måste finnas en gräns för omgivningens tid/lust/intresse att ställa upp på telningarnas personliga nycker. Hade du skrivit att sonen inte tål gelatin, skulle det självklart respekteras. Av samma skäl skulle jag t ex inte anskaffa ritualslaktat kött bara för att en gäst kunde tänkas kräva sådant. Vad vet du om varför vår son , och våra bekanta , är vegetarianer ? Ta och väx upp lite !!!!
mamamaggan
09-11-2011, 16:08
CITAT (Myosotis @ 09-11-2011, 11:07)   Vilken dum kommentar. Jag har använt agar-agar när jag har gjort glass, det ingår även johannesbrödfrömjöl i samma recept fast vad jag förstår så har de två samma effekt. Vätskan tjocknar när man sjuder den, kan det vara där det blev fel? Tror inte det händer nåt om man bara tillsätter det i kall fromage. Häromdagen såg jag en ny produkt i affären, minns inte vad den hette men ungefär "vegetarisk gelatin", tänkte jag skulle pröva den vid något tillfälle. Vi fick tag på agar i Life-butiken och följde råden på förpackningen till punkt och pricka. Man skulle sjuda den med en del av vätskan osv. Merlin , det där lät intressant . Vi var på ICA Maxi först och letade men hittade bara något som heter Vegegel men det passade inte till det här. Nu vet jag att jag ska leta efter ett blåvitt paket. Azur , märket var Clearspring men då kan man ju hålla utkik efter andra märken också nu när jag vet att det finns olika.
merlin68
09-11-2011, 16:34
mammamaggan, här finns listor på mat som är helt fria från animaliska produkter. Jättebra att ha med sig när man handlar så slipper man läsa de finstilta innehållsförteckningarna hela tiden http://vegokoll.se/?page_id=502
Överbölingen
09-11-2011, 16:48
Någon gång i början på 20 hundratalet hade jag en textkommunikationsgrupp med mycket duktiga elever. Flera är aktiva journalister idag. En tös var vegan. I slutet av sista året brukade jag bjuda hem gängen på lite mys i min hemmiljö. Jag hade i detalj tänkt igenom vegan kontra allätare.
Men! Jag gjorde en flopp! Ingen hade talat omför mig att "vegetariskt" margarin till kexen innehöll gelatin och det är kalvbens avkok. Nämnda lilla tös är nu en aktiv mediavetare och har (efter Facebookkontakt) meddelat ätt hon inte är helt renlärig längre.
För övrigt är dessa sociala medier helt underbara att ha kontakt med sina gamla vänner. Minst ett 80-tal följer jag och de mig.
mamamaggan
09-11-2011, 16:56
TACK!
Nu är ju vår son vuxen så han håller reda på det mesta själv men den här sidan tror jag inte han vet om.
Bra för mig också eftersom vi som sagt har en del vegetarianer i bekantskapsktretsen .
Vi hade som sagt lite folk hemma i går och även om inte alla är vegetarianer så äter de glatt även de vegetariska rätterna .
merlin68
09-11-2011, 17:09
Samma här. Jag är den ende i familjen som inte äter kött av fyrbenta djur. Det händer dock att jag någon gång per år äter en kycklingbit eller fisk/skaldjur så jag kan nog inte kalla mig vegetarian egentligen. Ena dotterns pojkvän är vegetarian mot det veganska hållet och vi har kompisar som också är vegetarianer, veganer samt LCHF:are. Jag tycker man ska respektera folks önskemål om mat, särskilt om man inte vet varför någon utesluter ett visst födoämne ur kosten. Själv blir jag mycket sjuk av kött och får ont i leder och muskler samt att handlederna svullar så det ser ut som om det satt fast "ägg" vid handlederna när jag äter exempelvis en fläskkotlett. Smärtan håller då i sig i ungefär en vecka så jag är extremt noga att kolla innehållsförteckningarna innan jag äter någonting.
mamamaggan
09-11-2011, 17:27
En av mina allra närmaste vänner är vegetarian sedan tonåren p g a ledgångsreumatism. Hon blir jättesjuk på flera sätt om hon äter något "olämpligt " . Hon var dömd till ett liv i rullstol men tack vare att hon blev vegetarian så lever hon ett i stort sett helt " normalt " liv.
Hos oss resonerar vi som så att ingen av oss köttätare mår dåligt av att äta vegetariskt så periodvis har vi haft helt vegetariska dagar 1 - 2 dagar i veckan.
Likadant med laktos , vår andre son har problem med det och även en och annan av våra bekanta. Då äter vi alla laktosfritt , varför inte ?
Överbölingen
09-11-2011, 17:31
Helt OK. Vi har påsar med diverse märkta MF för en sonhustru och ett barnbarn är laktosintolleranta.
CITAT (mamamaggan @ 09-11-2011, 17:27)  En av mina allra närmaste vänner är vegetarian sedan tonåren p g a ledgångsreumatism. Hon blir jättesjuk på flera sätt om hon äter något "olämpligt " . Hon var dömd till ett liv i rullstol men tack vare att hon blev vegetarian så lever hon ett i stort sett helt " normalt " liv.
Hos oss resonerar vi som så att ingen av oss köttätare mår dåligt av att äta vegetariskt så periodvis har vi haft helt vegetariska dagar 1 - 2 dagar i veckan.
Likadant med laktos , vår andre son har problem med det och även en och annan av våra bekanta. Då äter vi alla laktosfritt , varför inte ? Samma här, fast glutenfritt. Jag äter väldigt mycket glutenfritt fast jag inte är allergisk. Anpassar mig till maken. Jag tar inte skada av att utesluta gluten, men han gör med att tillsätta.
Myosotis
10-11-2011, 08:17
CITAT (RibesRubusVitis @ 09-11-2011, 13:05)  Låt mig försäkra att svaret om gelatin var allvarligt menat. Koppla det gärna till debatten om curlingföräldrar. Det måste finnas en gräns för omgivningens tid/lust/intresse att ställa upp på telningarnas personliga nycker. Hade du skrivit att sonen inte tål gelatin, skulle det självklart respekteras. Av samma skäl skulle jag t ex inte anskaffa ritualslaktat kött bara för att en gäst kunde tänkas kräva sådant. Man kan vägra att laga något vegetarisk, men man kan inte lura någon att en rätt är vegetarisk om den inte är det. Vad skulle det vara för slags föräldrar som ljög för sina barn?!! Om man nu tycker att gelatin är äcklig måste man kunna lita på att det inte finns i det man ska äta. Det är väl bättre att avstå från maten frivilligt än att bli lurad som du föreslår, jag tycker det skulle vara extremt kränkande. Personligen bryr jag mig inte om just gelatin, det kan jag äta fast jag är vegetarian, men när det gäller buljong t.ex. kräver jag ett ärligt svar på frågon om maten är lagad med grönsaksbuljong. Inga som helst krav att få någon specialrätt lagad, bara rätten att välja själv.
CITAT (Myosotis @ 10-11-2011, 08:17)  Man kan vägra att laga något vegetarisk, men man kan inte lura någon att en rätt är vegetarisk om den inte är det. Vad skulle det vara för slags föräldrar som ljög för sina barn?!! Om man nu tycker att gelatin är äcklig måste man kunna lita på att det inte finns i det man ska äta. Det är väl bättre att avstå från maten frivilligt än att bli lurad som du föreslår, jag tycker det skulle vara extremt kränkande. Personligen bryr jag mig inte om just gelatin, det kan jag äta fast jag är vegetarian, men när det gäller buljong t.ex. kräver jag ett ärligt svar på frågon om maten är lagad med grönsaksbuljong. Inga som helst krav att få någon specialrätt lagad, bara rätten att välja själv. Dessutom förstår jag inte, att om man nu vill bjuda hem någon och är villig att ta på sej besväret att bjuda de övriga på mat, varför det inte skulle gälla vegetarianer också. De gånger det sker hemma hos oss, tar inte vegetarianerna illa upp ett dugg om jag ringer och ber om råd om det är något jag känner mej osäker på. Har t.o.m hänt att vederbörande kommit hit och hjälpt mej med maten innan övriga gäster kommit och vi har fått en väldigt trevlig stund tillsamans vid grytorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|