Full version: En ny sorts korv
malcolm
Jag stötte på sådan korv redan för något år sedan på Willys, försökte hitta personal att fråga men hittade ingen. Sedan har jag sett inslag på TV (Plus...?) om detta märkliga sätt att märka korv och för mig är det helt obegripligt att man får märka en produkt på detta viset. Okej att säga att man använt 104 g kött för att tillverka 100 g korv men procent är det inte och det verkar som om någon inte kan det här med procenträkning.
Blomstertanten
Behövs inte ett mattegeni för att räkna ut att det inte går ihop, det kan till och med jag tongue.gif
mamamaggan
Så det kan bli ! flirting.gif

De där extra 4 % kanske man kan få som en liten korv vid sidan om ? 000.gif
Huggorm
CITAT (malcolm @ 09-11-2011, 15:09) *
Jag stötte på sådan korv redan för något år sedan på Willys, försökte hitta personal att fråga men hittade ingen. Sedan har jag sett inslag på TV (Plus...?) om detta märkliga sätt att märka korv och för mig är det helt obegripligt att man får märka en produkt på detta viset. Okej att säga att man använt 104 g kött för att tillverka 100 g korv men procent är det inte och det verkar som om någon inte kan det här med procenträkning.

Precis, det var ju stora rubriker för ett år sedan, jag undrar om det är samma företag den här gången eller någon annan som följer efter?
Överbölingen
Jag flinade glatt åt den artikeln med "omkrets".

Inte för att jag gör så här, men ponera att jag skall göra älgkorv, pölsa eller något annat mumsigt.
Tager 2 kg älgfärs urfrysen. Dvs rent kött.

Åtgärd:
Jag fräser det i panna med teflon utan fett alternativt kokar massan. Efter fräsningen/kokningen, avrunnen torde kötthalten i före detta 2 kg köttfärs fortfarande vara den samma. Men ca 5 % lägre i vikt för att vattan har avgått. (Avgår även vid kokning). Dvs 100 % kött. Tänker man matematiskt fel så påstår man att x% på 1,9 kg är =2 kg. Dvs ca 105%.

Vem tusan hade företagens copywriter till mattelärare?

En bra Copywrite skall ha korrekthet, vara rolig och tilltalande. Alla som hanterar kött begriper att detta är ett vedertaget reklamskämt och vi stackare som inte begriper sifferleken och vet vad som händer med köttprodukter vid uppvärmning faller i farstun.

Inom idrotten talar man om 110%. Det går inte! Max 90". Men pulsen kan vara på 120 till 140. Kommer du upp i 100 % sä dör du. Och det gör tyvärr en del.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon