Full version: Amaryllislök
Malva15
Jag planterade flera amaryllislökar för två veckor sedan och följde rådet att ha rötterna i vatten under ett dygn samt placera dem varmt ( ca 22 grader ) och mörkt så att rotbildningen skulle komma igång.
Enligt informationen jag läst mig till skall de då efter ca en vecka visa antydan till knopp men det står precis still. Vad kan jag göra för att de skall röra på sig? Om de står still i en allt mer torrare jord lär ju dessutom rötterna under tiden inte vilja växa så jag kanske skall vattna dem igen?
Jag har som experiment ställt en av lökarna ovanpå ett element så den får undervärme sedan 5 dagar men det händer inget med den heller... crying.gif
Är det normalt att inget händer efter 15 dagar? confused.gif
Amaryllis
Det du beskriver är fullt normalt. Upp till omkring 30 dagar kan det gå utan att någonting har skett. Men å andra sidan händer det ibland att det går för fort.
Malva15
Tack för svar! Tycker du att jag bör vattna den pyttelite under tiden så inte rötterna blir torra och vägrar växa? confused.gif
Amaryllis
Det kan du göra om du vill. Vatten kan få dem att vakna till liv ibland. Men annars kan du fortsätta vänta. De kan skjuta upp en blomknopp när som helst, även när det är torrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon