Alexander-VG-zon3
Hej hej

Med tanke på en annan tråd på allt om trädgård så tog jag kort på Tulpanträdet som växer vid det gamla sanatoriet i Broby. Ett välväxt och fint Tulpanträd, står inte jätte skyddat men dock i soligt läge. Har klarat senaste vintrarna utan problem men säkert tuffa vintrar innan i sitt liv med. Verkar trivas bra i Klimatet här, planteras en del.

Alexander-VG-zon3
Även murgröna trivs där

Orkidétjuven
Härlig murgöna biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
Ja den är härlig, den har vältränade armar. Eller fötter kanske. Eller ben, fötterna är ju rötterna.
Huggorm
Fantastiskt vackert tulpanträd! Ser ju fullständigt normalutvecklat ut, trots sveriges något bistra klimat. Det finns några mindre runt uddevalla, och de växer också bra men fick lite småskador under de sista kalla vintrarna.

Murgrönan var också väldigt vacker. Hoppas inte de skall riva det där sanatoriet, för då är det väll kört för den stackaren.
Alexander-VG-zon3
Jag vet inte hur gammal den är, hade inte med mig så jag kunde mäta stammen. Hade varit kul att veta höjd och stamomkrets. Det man har att gå efter är ju träden runt om. Men den är ju minst lika stor och välutvecklad som dom vilda träden i området. Och blommar gör den med, vet dock inte om den sätter frön. Östklimat verkar ju vara gynnande. Inga Tulpanträd i området fick vinterskador efter senaste, inte ens mina föräldrars som växer i ett blåsigt och oskyddat östläge (dock centralt) fick skador och har på kort tid blivit ganska stor. Just nu fyller den hela deras för-trädgård med löv.

Weibulls Hammenhög har också en väldigt stort tulpanträd, större än denna men där är klimatet mycket mildare än i Broby, även om det efter den senaste vintern slog till hårt där (nästan hårdare än i Broby).

Nej den står nog säkert, man vet ju dock aldrig vad dom nya ägarna ska göra med det. Det är ju inte alltid folk har hum om sånt, murgröna är väl ganska aggressiv med mot byggnader. Den ger mycket karaktär.
Iren
Det var ju riktigt kul att se! Tackar för visningen;-D
merlin68
Tack för den jättefina bilden flaxss! Vad har Broby för zon?
Alexander-VG-zon3
CITAT (merlin68 @ 13-11-2011, 20:15) *
Tack för den jättefina bilden flaxss! Vad har Broby för zon?

En kall zon 1 och en varm zon 2 ?

10-15min söderut finns zon 1 och ca 30min norrut finns zon 3. Så det blir väl en tvåa då men det varierar från år till år.

Här har jag skrivet lite om lokalklimatet i trädgården, men såklart skiljer det sig i Broby i olika delar. Men generellt ett östligt kustklimat med kalla vårar följt av torra varma somrar med milda höstar och vintrarna varierar från år till år.

http://swefig.webs.com/minfikondagbok.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon