Full version: stormhatt
ilanius
Hej!

Jag vet att stormhatten är giftig, speciellt roten, men är det någon som vet hur farligt det är att ha den nära ätbara plantor. Jag har t.ex. en krans med smultron runt rabatten, och stormhatten står precis bakom.
Påverkar det och i så fall hur?

Tack på förhand!
//Susanne
Bassam
Hej

Varför :
De innehåller alkaloiden aconitin, som är ett förlamande nervgift.

Var finns :
Det finns mera i frö och rötter .

Vad händer :
brännande känsla i mun och svalg -kräkningar - diarré - saliv söndring -kall svett -myrkrypningar, syn störningar- hjärta inte regelbundet.

H.Bassam

Bengalow
Den påverkar inte växterna runtomkring. Du kan gott och väl placera en Stormhattmitt i jordgubbslandet.
Det är intagandet av växtdelar som är skadligt...
ilanius
Ok, tack för svar! Men om fröer flyger ner på bären, kan inte det bli otrevligt? Eller är fröerna lätta att upptäcka?
Helen i Piteå Zon 5
Bara för att inte få med av misstag någon liten rotdel av Stormhatt bör man kanske inte placera dom nära trädgårdsland.
Sen kan det ju vara tryggt för egen del att veta att misstag kan inte göras då man håller isär dom växterna smile.gif
Bassam

Hej

Varför du vill sätta dig i fara .

H.Bassam
Gossen Ruda
Visst är den giftig och som skrivits är det mest gift i roten men även i fröna. Förgiftningsfall är dock mycket ovanliga och förekommer när man experimenterat med växten för medicinskt bruk. Smultronens mognad infaller dock inte vid samma tid som fröna mognar så det är lugnt. Växter tar fö sällan upp gifter från marken, bara om dessa är lösliga i vatten och förekommer fritt i marken.
Azur
Enligt min biologibok smakar dessutom stormhatt mycket illa, så illa att författaren helt dömer ut nån gammal deckare där mordvapnet var stormhattsrot riven med pepparrot - enligt författaren skulle en dödlig dos stormatt ha gjort pepparroten oätlig.
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 15-11-2011, 11:27) *
Enligt min biologibok smakar dessutom stormhatt mycket illa, så illa att författaren helt dömer ut nån gammal deckare där mordvapnet var stormhattsrot riven med pepparrot - enligt författaren skulle en dödlig dos stormatt ha gjort pepparroten oätlig.

laugh.gif För min del är även pepparrot oätlig. biggrin.gif
ilanius
Ok, tack alla, då vet jag.
Ska passa på att inspektera fröna noga nästa gång de är mogna, så jag vet vad man ska passa sig för, vill helst inte flytta stormhatten om jag inte måste för de står så vackert. Men jag vill ju inte ha på mitt samvete att något barn kommer in och äter smultron för sista gången..

Till Gossen Ruda kan jag berätta att alla lökar är planterade sedan några månader tillbaka och nu hoppas jag på blomsterfägring till våren!

Gossen Ruda
CITAT (ilanius @ 15-11-2011, 15:22) *
Ok, tack alla, då vet jag.
Ska passa på att inspektera fröna noga nästa gång de är mogna, så jag vet vad man ska passa sig för, vill helst inte flytta stormhatten om jag inte måste för de står så vackert. Men jag vill ju inte ha på mitt samvete att något barn kommer in och äter smultron för sista gången..

Till Gossen Ruda kan jag berätta att alla lökar är planterade sedan några månader tillbaka och nu hoppas jag på blomsterfägring till våren!

Vi håller tummarna.
kerstin z5-6
Ytterst överdriven fara ..en känd forumist åt en matsked frö utan symptom ..kanske inte rek men sannorlikheten för förgiftning om man inte äter hektovis är minimal
merlin68
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-02-2012, 19:52) *
Ytterst överdriven fara ..en känd forumist åt en matsked frö utan symptom ..kanske inte rek men sannorlikheten för förgiftning om man inte äter hektovis är minimal

Herregud fear.gif Inte åt han/hon väl fröna med flit eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon