Full version: Klippa syrenhäck?
stensätter
Hej!
Jag har en 15 år gammal syrenhäck. Är det för sent att klippa ner den helt eller ska jag vänta till våren?
Bor i zon 3.
mamamaggan
Jag skulle vänta till våren speciellt om du vill ha bra tillväxt.

Klippa ner helt eller inte beror lite på. Är det en lång/stor häck skulle jag bara klippa/såga ner de sämsta grenarna totalt och så fortsätta så år från år tills hela häcken förnyats.

Har klippt ner våran häck totalt ett par gånger men det blev inte något bra resultat . Däremot att göra som jag skrev ovan , rensa ur vartefter , har gett ett mycket bra resultat. Kommer nytt nerifrån nu , sommarens tillväxt är nästan en meter .
Peztis
Normalt brukar man ju säga att man bör klippa dem efter blomning så jag hade nog satsat på det.

När jag tog ned min syrenhäck på ca 5 m förra sommaren (2010 alltså) så sparade jag bara det som var fint och grönt nedtill. I år har jag kunnat börja putsa till den så att den börjar likna en häck igen. Nästa år kommer den nog att vara jättefin men då gäller det också att börja se efter den så att den inte ränner iväg så som jag låtit den göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon