Fjällroosens
12-11-2011, 11:55
Planterade två alpklematis i våras (Violet Purple och Albina Plena) och undrar nu hur jag ska på bästa sätt få dom att överleva här i zon8. Dom står lite utsatta för västablåsten oxå. Albina Plena har inte mått riktigt bra på hela tiden, bladen har vissnat eftersom.
octachoron
12-11-2011, 12:29
Eftersom båda blommar på fjolårets stammar så borde väl man försöka skydda dessa mot de värsta vinterförhållandena? Eller ska man kanske enbart inrikta sig att under den första vintern försöka se till att rotsystemet överlever?
Hej
Du sa att det är beläget i västblåsten , detta inne bär att de förlorar mycket vatten , du behöver förbättre jorden eller ger det mera vatten ,Jag arbetar för dem skydda mot vinden
H.Bassam
Jag lägger ned min unga klematis på marken nära väggen över vintern och täcker lätt med grankvistar. Då samlas det mycket snö på dem som skyddar mot kyla och torka.
(Hmmm... har ni granar i zon 8, kom jag på...Kanske inte?)
Har dina klematisar klättrat på spaljéer, kan det vara pyssligt att få lös dem, men det gör inget om några bladskaft går av, det växer ju nya. Försiktigt bara....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.