|
Ja, rubriken säger väl det mesta, men så här är läget: Vi bor på landet o gillar de flesta djur. Däribland katter och vilda fåglar. En inte alltid helt bekymmersfri kombination! Vi har i höst flyttat fågelmaten från huset/terass där fåglarna kan bli inträngda och förhållandevis lätta byten för jaktsugna katter Nu hänger alla "fåglematarna" öppet, men en liten bit från en ordentlig buske o har ett stort syrensnår några meter bort. Har ni några seriösa förslag på vad v meri kan göra för att fåglarna ska gå så säkra som möjligt för kattrackarna? Ett förtydligande: Katterna är våra egna. Friska, välmående och utfodras efter alla konstens regler.
1) Halsband med pingla på katten. Häpnadsväckande effektivt.
2) Låt inte katten vara ute på nätterna. Minskar dramatiskt antalet fångster.
3) Sätt fågelmatningen öppet och så pass högt att katten inte lätt hoppar upp till den.
1, Har testat halsband. Funkar tyvär dåligt här. De "plockat av sig" halsbanden på löpande band. Sätter vi på halsband som inte går att ta av är det livsfarligt för katterna. Vilket inte betyder att det inte kan fungera någonannanstans. 2. Höst o vinter är det ingen katt som vill vara ute på natten De borstskämda rackarna ligger på en mjuk fäll i köket o sover 3. Japp! Det är precis det vi har försökt att göra i år. Vi får se hur den här platsen fungerar, eller om vi behöver hitta en ny. Så här långt ser det dock bra ut, även om katterna smyger runt och till och med gör utfall mot fåglarna, så har våra befjädrade vänner full koll och bra flyktvägar. Men även bra kan göras bättre! Förresten, angående nattjakt: Mätta, nöjda katter jagar sannoligt inte stillasittande sovande fågel, då de inte triggar jaktinstingten genom att flaxa och hoppa omkring. Hungriga katter däremot tar nog vad de kommer över skulle jag tro.
CITAT (Ramoth @ 12-11-2011, 14:32)  1, Har testat halsband. Funkar tyvär dåligt här. De "plockat av sig" halsbanden på löpande band. Sätter vi på halsband som inte går att ta av är det livsfarligt för katterna. Vi körde med halsband med resår och med snäpplås först - dom tog de av sig direkt. Jag ser halsbandet som en säkerhetsdetalj så att ingen ska få för sig att skjuta eller fånga "den stackars övergivna sommarkatten", så vi skaffade signalgula reflexhalsband med vanliga lås, det har funkat. Halsbandet ska vara åtdraget så att man ganska lätt får in ett finger under. Pinglan gör det dels mycket svårare för dem att fånga byten, dels att man själv lättare hör var de är.
Jag har ett "fast" fågelbord/hus på en järnpinne ca 175 cm över backen strax intill ett större snår av ngt slags vilda plommon. Snåret gör att småfåglarna kan sitta ifred och käka på fröet de plockat till sig och funkar även som ett skydd mot ev rovfåglar. Grenarna på dessa plommonbuskar, eller vad man ska kalla dem, är väldigt klena (max som en tumme i omkrets) och funkar därför inte alls att klättra i (för katterna alltså).
De "lösa" fågelmatarna hänger jag i ett körsbärsträd, där visserligen katterna kommer upp, men de klarar inte att nå pippisarna, då även dessa matare hänger ganska långt ut på grenarna. Även här finns ett snår av bl a ask, nån meter bort, där de kan äta i fred.
Annars läste jag om någon (här på Odla, tror jag ?) som hade byggt ett slags voljär, där endast de mindre fåglarna kom in genom nätet. Beroende på nätmaskornas storlek, kan du alltså "välja" vilka fåglar du vill mata ...
(Våra katter är ganska duktiga på att fånga skadedjur som sork, möss och t.o.m. råttor, så jag skulle INTE välja halsband med pingla.)
CITAT (omk @ 12-11-2011, 23:52)  (Våra katter är ganska duktiga på att fånga skadedjur som sork, möss och t.o.m. råttor, så jag skulle INTE välja halsband med pingla.) Nej, men precis! Gnagare vill vi ju gärna att de tar. För övrigt så hörde jag om katten som jagade på tre ben. Det fjärde höll han över bjälran ... Apropå skydd mot större fåglar och i viss mån även katt o andra rovdjur så rekommenderar jag en titt på "Vivara Naturprodukter"s hemsida www.vivara.se Visst, man behöver ha "spenderbyxorna" på för att handla där, men jag gillar sidan och de har en massa frestande grejjor ...
CITAT (Ramoth @ 13-11-2011, 13:05)  För övrigt så hörde jag om katten som jagade på tre ben. Det fjärde höll han över bjälran ... Det finns faktiskt vetenskapliga belägg för att halsband med pingla blir mindre effektiva med tiden för katten lär sig röra sig så det inte plingar... Men helt ineffektiv blir aldrig pinglan, och den varnar förstås både möss och fåglar. Vill man bara varna fåglar kanske ett signalorange halsband kan hjälpa lite, fåglar ser färg men möss är färgblinda.
Gossen Ruda
13-11-2011, 20:33
Sätt upp ett nät runt matplatsen. Även om katterna kan klättra över nätet tar det sån tid att fåglarna hinner undan.
CITAT (Gossen Ruda @ 13-11-2011, 20:33)  Sätt upp ett nät runt matplatsen. Även om katterna kan klättra över nätet tar det sån tid att fåglarna hinner undan. Hm, varför har jag inte tänkt på det! Har ju kompostgaller runt mina odlingsrutor och de får vara ifred trots att katterna bevisligen kan klättra över. Och som du skriver - klättrar katterna så hinner fåglarna sticka! Så enkelt o smart!
Gossen Ruda
14-11-2011, 09:14
CITAT (Ramoth @ 13-11-2011, 23:25)  Hm, varför har jag inte tänkt på det! Har ju kompostgaller runt mina odlingsrutor och de får vara ifred trots att katterna bevisligen kan klättra över. Och som du skriver - klättrar katterna så hinner fåglarna sticka! Så enkelt o smart!  Jo, och nätet behöver inte vara högre än att du lätt kan ta ett kliv över. Mät grenhöjden.
kerstinbern
14-11-2011, 10:35
För att undvika frön på marken (som också kan ge fåglarna sjukdomar), så kan man också lägga ut gransris så att fröna faller ner mellan dem (till gnagarna i stället!).
Håll katterna i koppel...eller bygg en inhägnad rastgård till katterna...
smuleborg
15-11-2011, 19:31
CITAT (omk @ 12-11-2011, 23:52)  (Våra katter är ganska duktiga på att fånga skadedjur som sork, möss och t.o.m. råttor, så jag skulle INTE välja halsband med pingla.) Så också vi. Hänger maten ungefär som du. Och är noga med att skotta snö under när det så behövs.
smuleborg
15-11-2011, 19:37
CITAT (Azur @ 12-11-2011, 19:56)  Vi körde med halsband med resår och med snäpplås först - dom tog de av sig direkt. Jag ser halsbandet som en säkerhetsdetalj så att ingen ska få för sig att skjuta eller fånga "den stackars övergivna sommarkatten", så vi skaffade signalgula reflexhalsband med vanliga lås, det har funkat. Halsbandet ska vara åtdraget så att man ganska lätt får in ett finger under. Pinglan gör det dels mycket svårare för dem att fånga byten, dels att man själv lättare hör var de är. Vi har funderat på vanligt lås (utan bjällra), men har valt att avstå. Vad händer om halsbandet fastnar i typ ett träd (till skogs)? Det är en avvägning. Vi bor ensligt, och vi har valt att låta våra två katter vara utan halsband eftersom de är smarta nog att dra av sig halsband med resår. Tillägg: De är både öron- och chipmärkta.
Själv utfordrar jag fåglarna på ett par tre ställen med ungefär tre fyra meters avstånd. Katten har inte en chans eftersom fåglarna äter där maten för tillfället är längst bort från katten. Flyttar sig katten, flyttar sig fåglarna. Till slut fryser katten och vill in. På sommaren kan det vara lite lurigare eftersom katten kan gömma sig i bakhåll. På vintern, inte en chans.
CITAT (gnon49 @ 15-11-2011, 22:00)  Själv utfordrar jag fåglarna på ett par tre ställen med ungefär tre fyra meters avstånd. Katten har inte en chans eftersom fåglarna äter där maten för tillfället är längst bort från katten. Flyttar sig katten, flyttar sig fåglarna. Till slut fryser katten och vill in. På sommaren kan det vara lite lurigare eftersom katten kan gömma sig i bakhåll. På vintern, inte en chans. Jo, så är mina fågelmatplatser placerade också, fast på 20 meters avstånd. Har ALDRIG sett nån av mina katter med en fågel i mun på vintern ! På sommaren, kanske 2-3 fåglar per år, totalt, på 4 katter ... Däremot en hel mängd sork mm.
CITAT (dahla @ 14-11-2011, 16:10)  Håll katterna i koppel...eller bygg en inhägnad rastgård till katterna... Ja, detta är vad jag själv rekommenderar till de flesta katter, eftersom många bor i villaområden eller i närheten av vägar. Själva gör vi inte det, utan i näst intill på, för katterna, ultimat plats. Dvs grannar på visst avstånd, bor längst ner på vägen, hagmark och skog som börjar där vår gräsmatta slutar. Koppel - vårt gäng - skulle inte tro det De är lite för många för det. Kattgården är numera hönsgård då våra avelshanar är "Tagna ur tjänst" och lever livets glada dagar i skog o mark och umgås med flocken. Härligt!!! De flesta av våra katter är fd. avels- o utställningsdjur och de har sett nog av stängsel, burar och koppel. Att kombinera vilda o tama djur är alltid lite problematiskt. Jag gillar inte när mina hönor tar ödlor och kopparormar heller ............................... Det blev en intressant tråd det här. Jätteroligt att läsa om alla varianter av lösningar!!!
smuleborg
22-11-2011, 21:22
Vi har två katter; den ena tar kopparödlor ibland. Hon (Piper) jagar inte enbart för att äta, hon jagar för jagandets (lekandets) skull. Det känns inte bra, så klart. Vi bor mycket ensligt, de är (utan koppel) ute- och innekatter. Ligger gärna och gosar i soffan (också). Att ha fler än en Piper? Jag skulle inte välja det.
Den andra katten, Sara, jagar för att äta. Snabb jakt, ingen lek.
Och två katter är "nog"; katten är inget flockdjur. Och vi vill ha tid att vara med dem, som individer. Sedan tillkommer veterinärbesök och annat.
Våra två katter är våra juveler. Jag älskar dem.
Whiskuchi
10-12-2011, 15:46
CITAT (Gossen Ruda @ 14-11-2011, 09:14)  Jo, och nätet behöver inte vara högre än att du lätt kan ta ett kliv över. Mät grenhöjden.  Nå, det beror på katt. Mina hoppar inte gärna men jag vet katter som utan vidare kan ta ett språng upp på ägarens axel för att hälsa, så ett grenhögt nät skulle inte göra någon nytta alls där
Överbölingen
14-12-2011, 23:21
Det är naturens villkor. Presiis som vargförekomsten. Förbannade kattdävlar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|