Full version: PDF dokument
Alba
Jag kan konstaera att detta med PDF inte är min starka sida. ranting.gif

Jag har ett PDF dokument vars text skrivs ut på liggande A4. Jag vill ha den stående.
Texten är inte för bred för stående utskrift. Jag förstår inte hur jag ska få den stående utskrift direkt från PDF-dokumentet..

Ett enkelt sätt tänkte jag då är att kopiera texten från PDF-dokumentet och klistra in i word.
Det visade sig inte alls vara enkelt. Jag kopierar med Ctr C och klistrar sen in med CTR V.
Det blir ingen text. Det blir bara konstiga tecken, streck, + mm. -cry-.gif

Hur löser jag detta confused.gif

Utskriften är inställd på stående.
Tikka
Testa med att öppna ditt pdf dokument du vill skriva ut, gå in under arkiv klicka på utskrifts format, klicka sedan på egenskaper, där ska du kunna välja stående eller liggande utskrift.
Lycka till.
Alba
Precis så har jag gjort och det står redan stående där.

Varför går inte en text i PDF kopiera ?
gnon49
Du kan inte bara rotera vyn så texten blir liggande. Fast är det en lång text så blir det ju flera sidor. Bara en tanke.
Anki på Öland
När jag öppnar ett pdf-dokument kan jag markera allt och kopiera som vanligt. Däremot om jag högerklickar på det stängda dokumentet och kopierar får jag också en massa siffror och streck när jag kopierar in det.
xlxl67
CITAT (Alba @ 12-11-2011, 20:47) *
Precis så har jag gjort och det står redan stående där.

Varför går inte en text i PDF kopiera ?

Det är därför den kommit till för att kunna skapa dokument som inte enkelt kopieras. Sedan skall den ta mindre plats än andra dokument.

Men Adobe acrobats produkter tillhör verkligen mjukvarorna som gud glömde. Lätt på min topp 5 lista på värsta programmen som skapats...
Alba
CITAT (Anki på Öland @ 12-11-2011, 20:58) *
När jag öppnar ett pdf-dokument kan jag markera allt och kopiera som vanligt. Däremot om jag högerklickar på det stängda dokumentet och kopierar får jag också en massa siffror och streck när jag kopierar in det.

Vad menar du med det stängda dokumentet ?

CITAT (gnon49 @ 12-11-2011, 20:54) *
Du kan inte bara rotera vyn så texten blir liggande. Fast är det en lång text så blir det ju flera sidor. Bara en tanke.

Var ska jag rotera den då - jag förstår inte hur du menar ?
Jag har strulat med detta länge så mitt huvud känns helt tomt - mer tomt än vanligt. crying.gif

CITAT (xlxl67 @ 12-11-2011, 21:01) *
Det är därför den kommit till för att kunna skapa dokument som inte enkelt kopieras. Sedan skall den ta mindre plats än andra dokument.

Men Adobe acrobats produkter tillhör verkligen mjukvarorna som gud glömde. Lätt på min topp 5 lista på värsta programmen som skapats...

Känns som jag bara kan instämma.

Jag upptäckte att dokumentet går öppna i Photoshop men då blir utskiften oskarp - så det var ingen bra lösning.
Anki på Öland
CITAT (Alba @ 12-11-2011, 21:13) *
Vad menar du med det stängda dokumentet ?

Om jag högerklickar på dokumentikonen kan jag kopiera och klistra in på ett annat dokument men med pdf-dokumentet fick jag massa siffror och tecken.
Alba
CITAT (Anki på Öland @ 12-11-2011, 21:24) *
Om jag högerklickar på dokumentikonen kan jag kopiera och klistra in på ett annat dokument men med pdf-dokumentet fick jag massa siffror och tecken.

OK då förstår jag.

CITAT (gnon49 @ 12-11-2011, 20:54) *

Nuuu hitade jag var jag roterar i Adobe Reader men lika fullt skrivs dokumentet ut som ett liggande A 4.

Jag måste nog sova på saken. d010.gif Jag blir såååå ranting.gif
Tikka
Har du exportera under arkiv, jag har det så jag kan exportera till ett word dokument o sen ändra så som jag vill ha det o sen skriva ut...kolla det...
Alba
CITAT (Tikka @ 12-11-2011, 21:39) *
Har du exportera under arkiv, jag har det så jag kan exportera till ett word dokument o sen ändra så som jag vill ha det o sen skriva ut...kolla det...

Jag har inte exportera under arkiv. Vi har kanske olika versioner. Jag har Adobe Reader X (10.1.1).
Jag skulle ju kunna testa att ladda ner en annan version och prova det du säger.

Vilken version har du ?
Tikka
Jag har pro men vet inte vilken version...jag letade fram till dig om du vill ladda ner.
Gäller i 30 dagar såg jag men det kanske räcker så du får ut ditt dokument
http://adobe-acrobat-professional.swedish.toggle.com/
Alba
CITAT (Tikka @ 12-11-2011, 22:00) *
Jag har pro men vet inte vilken version...jag letade fram till dig om du vill ladda ner.
Gäller i 30 dagar såg jag men det kanske räcker så du får ut ditt dokument
http://adobe-acrobat-professional.swedish.toggle.com/

Åh tack. blomma.gif Då ska lag testa med den. Det får bli i morgon för nu går ögonen i kors crying.gif
Tikka
Lycka till smile.gif Hoppas det går bra.
Peztis
Det hela hänger också ihop med hur den som har skapat PDF:en har gjort den och hur tillgänglig den är.
Man kna skapa en PDF så att den är endast läsbar men man kan även skapa den så att den är "hanterbar".

Detta hjälper dig kanske inte men å andra sidan så kan det också vara så att du inte kan göra så mycket.

Är det möjligt för dig att markera texten och kopiera och klistra in texten i ett doc-format? Då kan du ju göra vad du sedan vill med den.
Eva 33c
Acrobat reader x:
Arkiv/Skriv ut/Utskriftsformat(en kanpp längst ner till vänster) - här kan man välja orientering stående eller liggande

Så ser det ut hos mig i alla fall - fast du kanske redan löst det nu när du sovit på saken smile.gif
Alba
CITAT (Peztis @ 12-11-2011, 23:43) *
Det hela hänger också ihop med hur den som har skapat PDF:en har gjort den och hur tillgänglig den är.
Man kna skapa en PDF så att den är endast läsbar men man kan även skapa den så att den är "hanterbar".

Detta hjälper dig kanske inte men å andra sidan så kan det också vara så att du inte kan göra så mycket.

Är det möjligt för dig att markera texten och kopiera och klistra in texten i ett doc-format? Då kan du ju göra vad du sedan vill med den.

Texten går markera och kopiera men när jag klistrar in den blir det bara streck, + mm - alltså ingen text.

CITAT (Eva 33c @ 13-11-2011, 10:21) *
Acrobat reader x:
Arkiv/Skriv ut/Utskriftsformat(en kanpp längst ner till vänster) - här kan man välja orientering stående eller liggande

Så ser det ut hos mig i alla fall - fast du kanske redan löst det nu när du sovit på saken smile.gif

Jag har ändrat där i utskriftsformat men det skrivs ut liggande i alla fall.

Jag ska testa Tikka' s tips med en annan version av Adobe Reader.

Tack för alla fina tips.
Alba
CITAT (Tikka @ 12-11-2011, 22:03) *
Lycka till smile.gif Hoppas det går bra.

Nedladdningen skulle ta 45 min - den tiden har man ju inte en ledig söndag...eller hur biggrin.gif
Jag hittade Pro på Adobes hemsidan och det gick snabbare - ca 15 min.

Och..........jaaaaaaaaaaaaa det fungerar [attachment=66116:Glad_kla...a_hoppar.gif]
Pro t.o.m. skriver ut dokumenten stående utan att jag behöver fundera och ändra - det bara blev så.
Jag kunde även markera alla sidor och kopiera och sen klistra in i word - inga problem.
Det är ett bra alt. för jag behöver inte alla delar i dokumentet så jag kan välja vad jag vill ha.

Åh såå glad jag är.[attachment=66117:Ger_en_ros.gif]

Tikka
Härligt att det löste sig biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon