Jag har planterat ett fåtal rea-perenner i min nya steniga rabatt. Sedan har jag täckt hela rabatten m. löv för att inte ogräs ska hinna växa upp etc.
Klarar perennerna vintertäckning, eller bör jag krafsa fram hål åt dem så att de får ljus även under senhöst/vinter?
Jag odlar i zon 1-2, om det har ngn betydelse i det här sammanhanget - än är det flera plusgrader dagtid, och nu någon minus på nätter.
Varieragata
13-11-2011, 11:53
Jag skulle tro att de klarar täckning. Avigsidan med att köpa plantor på rea så här sent är väl att de inte riktigt hinner etablera sej på sin nya växtplats innan vintern kommer, men jag har å andra sidan övervintrat perenner stående i kruka ett antal gånger - ibland täckta, ibland bara rakt upp och ner. Jag vet inte om ljuset gör att de får mer fart på rötterna nu, det är ju som sagt sent på säsongen.
Det har haft i kruka över vintern har oftast varit hyfsat tåliga grejer som hemerocallis, hosta, astrantia och pulmonaria av olika slag.
Men jag hade nog krafsat hål och täckt över helt när det börjar bli kallt på allvar och nattat dem för vintern då. Ska hålla tummarna för att de tar sej och mår bra till våren!
merlin68
13-11-2011, 20:12
Tror ocks¨att de klarar vintern bra med ett lager löv. Du kan lägga ett extra lager granris ovanpå så får dina nyplanterade perenner det varmt och gosigt under vintern. De behöver inget ljus under vintern utan du kan vänta med att ta bort täcklagret när den värsta barfrosten är över på våren:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.