Anna-Karin Lundberg
13-11-2011, 09:08
Igårkväll hade jag varit hos mina föräldrar och ätit middag, kom därför hem sent på kvällen. Temperaturen hade under dagen legat på en 6-10 grader, eller så. Nu var det kallare, bilens termometer visade 3 grader ute.
När jag kommer upp på altanen så ser jag att en del är helt blöt, som av regn, fast resten av altanen är torr. Jag funderade om jag hållt på med vattenslangen eller nåt på dan, men det hade jag inte. Under dagen har jag varit ute och det har varit torrt på hela altanen.
När jag nu stod under björkarna som växer vid altanen hörde jag hur det regnade droppar, verkligen som ett regn - men det kom från björkarna!
Varför då? Vad är det som händer? Har det med temperaturen att göra? Det har inte varit frost här än, men ungefär så här kallt har det varit tidigare. Jag brukar inte vara ute så här dags på kvällen, men jag tror inte att det här hänt tidigare. Alla löv har fallit för länge sen, så de kala grenarna tappar sav, eller vad kan det vara? Jag fattar inget - nån som gör det?
Huggorm
13-11-2011, 09:17
Smaka på dropparna, är det sött eller är det vatten? Underliga saker kan hända med träd och kondens, då kan det droppa vatten när det inte borde
SAMMA HÄR! Asfalten har varit blöt under flera dagar under mina tallar.
Fågelvägen
13-11-2011, 11:53
Det är troligen bara dimman som har förtätats på björkarnas grenar. Här hos oss var plötsligt alla trädgrenar fulla med glittrande droppar fast det inte hade regnat. Jag tror det har att göra med att temperaturen sjunker snabbt.
Vi såg nyss en film om ett folk i torra bergstrakter i Peru (?) De skaffade vatten till sin by genom att spänna upp stora nät, där dimman fångades in och droppade ner som vatten. Kanske samma fenomen som i Anna-Karins trädgård?
Alexander-VG-zon3
13-11-2011, 13:30
Har alltid tänkt att det är dagg. Som droppar ner, här droppar det också från alla träd, speciellt nu efter frosten har tinat.
pleximaster
13-11-2011, 16:56
Det kanske är en "tårbjörk"...

plexi
Anna-Karin Lundberg
13-11-2011, 17:36
Tack för svar! Det konstiga är att jag har andra träd också, mest ekar, men det var bara björkarna som det regnade under. Jag ska se efter sent ikväll igen, om det händer samma, då ska jag smaka på dropparna.
Tidigare på eftermiddagen var det ganska dimmigt, men inte på kvällen. Det var lite dimmigt då, men inte massor av dimma, inte heller frost. Om det var dimman som blivit kondens borde det väl droppa lite under de andra träden? Där var torrt, men under björkarna regnade det så altanen och marken blänkte av vatten!
pleximaster
17-11-2011, 08:38
Såg precis samma fenomen på gatan under en av våra björkar. Den har tappat de flesta löv men jag antar att det är fukt som kondenserar på alla de små tunna grenarna och sedan droppar ner. En björk får en stor yta med alla sina småtunna grenar som sitter tätt ihop.
mvh plexi
Fjortispower
17-11-2011, 14:07
Hade också sett detta, i stort sett över hela Stockholm. Mest björkar. Det är vattenånga som kondenserar till vattendroppar som sipprar ner.
Gossen Ruda
17-11-2011, 14:24
Björkar har ofta tunna långa grenar som hänger ner vilket medför att vatten som kondenserar på dessa måste droppa så småningom. Andra träd har kanske mer upprätta grenar där kondensvattnet kan rinna ner utefter stammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.