Här försöker jag se till att fåglarna har tillgång till olika sorters foder.
Sorterna ges var för sig för att undvika att det som en sorts fågl inte gillar bara hivas ner på backen.
Den strategin tycks fungera bra, så spillet tycks vara ganska litet.
De får solrosfrön, hampfrö, havre, jordnötter och talgbollar.
Åtgången på havre är minimal.
Funderar på om det kan ha både med det att göra att fåglarna här omkring inte gillar havre, och att de som gör det inte trivs med foderautomaten.
Det är ett så´nt där billigt "plaströr" som köps platta och man viker in botten o sedan "locket" när den är fyllt. Fåglarna kommer åt fröna genom två inviknngar på sidorna.
(Tror man måste ha sett dem för att förstå min förklaring

Har funkat bra till hampfrö tidigare, men talgoxe o blåmes tycks äta ur vad som helst.
Sedan gillar jag förövrigt stora rejäla foderbehållare så att det inte tar slut så fort o fåglarna får vara utan om man inte hinner fylla på/missar att det tagit slut.
(Annars är initiativet bra med billiga foderautomater så det blir mer pengar över till något att stoppa i dem!)
Å så vill jag inte att fåglarna ska springa runt i maten och förorena, men ändå komma åt den lätt.
Vad ger ni "era" fåglar, vad är favorit maten och hur är era bästa foderautomat.
Har nyligen hittat hemsidan för Vivara Naturprodukter: www.vivara.se
De har en massa, för mej exotiska, sorter med fågelfoder.
Vad tror ni, bara försäljningsknep, eller faktiskt bra för fåglarna?
(Priserna är ju också - hm - "spännande". Är varorna bra kan det förstås vara befogat.)