Ramoth
Japp, jag är för tillfället helt insnöad på vildfåglar, fågelmat, foderautomater osv.

Här försöker jag se till att fåglarna har tillgång till olika sorters foder.
Sorterna ges var för sig för att undvika att det som en sorts fågl inte gillar bara hivas ner på backen.
Den strategin tycks fungera bra, så spillet tycks vara ganska litet.

De får solrosfrön, hampfrö, havre, jordnötter och talgbollar.

Åtgången på havre är minimal.
Funderar på om det kan ha både med det att göra att fåglarna här omkring inte gillar havre, och att de som gör det inte trivs med foderautomaten.
Det är ett så´nt där billigt "plaströr" som köps platta och man viker in botten o sedan "locket" när den är fyllt. Fåglarna kommer åt fröna genom två inviknngar på sidorna.
(Tror man måste ha sett dem för att förstå min förklaring wacko.gif)
Har funkat bra till hampfrö tidigare, men talgoxe o blåmes tycks äta ur vad som helst.
Sedan gillar jag förövrigt stora rejäla foderbehållare så att det inte tar slut så fort o fåglarna får vara utan om man inte hinner fylla på/missar att det tagit slut.
(Annars är initiativet bra med billiga foderautomater så det blir mer pengar över till något att stoppa i dem!)
Å så vill jag inte att fåglarna ska springa runt i maten och förorena, men ändå komma åt den lätt.

Vad ger ni "era" fåglar, vad är favorit maten och hur är era bästa foderautomat.

Har nyligen hittat hemsidan för Vivara Naturprodukter: www.vivara.se
De har en massa, för mej exotiska, sorter med fågelfoder.
Vad tror ni, bara försäljningsknep, eller faktiskt bra för fåglarna?
(Priserna är ju också - hm - "spännande". Är varorna bra kan det förstås vara befogat.)
Gröna mormor
Mina fåglar får solrosfrön, jordnötter och talgbollar. Jag har flera fodermatare för jordnötter och ett par fågelbord för solrosfrön. Precis som du skriver, är det viktigt att dom inte klampar omkring i maten. Både Plantagen och Bauhaus har bra fågelbord i det avseendet. Sen ställer jag ut vatten också till dom, det gillar dom!
Whiskuchi
Jag har köpt en skyddsbur för talgbollar och energikakor från vivara. Än så länge är det bara en blåmes som kommit på hur den funkar så det lär bli en fet fågel det där ;-) Dessutom har jag en vanlig jordnötsautomat och ett par talgbollar.
Huggorm
Efter att ha fått en valnöt med mask i tappade jag lusten och gav fåglarna resten. Öppnade och lite sönderfördelade då. Skulle se om någon tyckte om det, så jag la det på ett fat tillsammans med lite solrosfrön. Blåmes, talgoxe, titor och domherrar åt solrosfrö men undvek valnötterna. Sedan försvann plötsligt alla valnötter och jag var inte där just då och såg vem det var slap.gif Men det är väll bara nötskrikan som kan smälla i sig femton valnötter på en halvtimme
zaaritha
Skator kan snabbsluka det mesta ätbara!
Ger blandning, jordnötter solrosfrön, osaltat smör, talgbollar, mild ost...............
Monarda
Talgbollar är ett otyg. Man kan aldrig vara säker på innehållet och dessutom blir dom stenhårda vid kallt väder.
Köp i stället riktig talg, finns det inte hos handlaren så be dom ta hem. Jag beställer några kilo åt gången, delar i bitar, drar strips igenom och lägger i frysen det som inte går åt på en gång. Mycket uppskattat.

[attachment=66633:P1190872.jpg]
Biggan_
CITAT (Monarda @ 10-12-2011, 23:06) *
Talgbollar är ett otyg. Man kan aldrig vara säker på innehållet och dessutom blir dom stenhårda vid kallt väder.
Köp i stället riktig talg, finns det inte hos handlaren så be dom ta hem. Jag beställer några kilo åt gången, delar i bitar, drar strips igenom och lägger i frysen det som inte går åt på en gång. Mycket uppskattat.

[attachment=66633:P1190872.jpg]

Kakan i bakgrunden, inte är den väl till fåglarna? biggrin.gif Ser mumsig ut!

Får småfåglarna ha talget ifred för skatorna när du hänger upp det så?
Motti
Här får dom Solrosfrön i huvudsak verkar vara huvudfödan för många fåglar här är vi är inne på vår andra 30 kilos säck nu ,men så matar vi med Hampafrön jordnötter talgbollar och späck ! Har inte set Ekorren här än men vintern har ju hitills varit mild så de har att äta ändå och i år är det mycket grankottar också .
Gröna mormor
Sydsvenskan hade en bra artikel om att mata småfåglar. Tyvärr finns den inte i deras nätupplaga så jag kan inte ge er en länk, men kontentan var det som redan sagts ovan, solrosfrön, jordnötter och talgbollar, men även julskinka! Fröautomater av olika slag är att föredra för att undvika att fåglarna bajsar i maten. Sen är det viktigt att dom har nära till skyddande buskar och träd.
Monarda
CITAT (Biggan_ @ 11-12-2011, 00:39) *
Kakan i bakgrunden, inte är den väl till fåglarna? biggrin.gif Ser mumsig ut!

Får småfåglarna ha talget ifred för skatorna när du hänger upp det så?

Den kakan blir nog lite hårdsmält, det är nämligen en pajform i keramik. giggle.gif

Visst är både skator och kajor framme och får sin beskärda del, men dom ska leva dom också.
smuleborg
Här äter vildfåglarna för fullt av vad naturen erbjuder. Mildväder, naturens frö o.s.v. finns tillgängligt. De klarar av en mild svensk vinter, och en kallare. De är vildfåglar, vilda fåglar i svensk natur.

Stränga vintrar, då har vi hängt ut femtioelva (jag tror att det har varit ett trettiotal, med avstånd emellan) automater med hampa, solrosfrön och jordnötter. Och vad kul, vi kan följa dem på närmare håll flirting.gif, titta, fota och så.
Huggorm
Här tycker jag mycket vildfrö har gått åt redan, exempelvis måste någon ha ätit upp alla frön från lönnar och avenbok, jag trodde inte ens det var någon som åt sådant men fröna är väck och på marken ligger de i alla fall inte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon