romanesco
Hej!
Jag heter Rasmus och pluggar industridesign på Designhögskolan i Umeå. Nästa termin ska vi göra våra examensarbeten, och jag har valt att undersöka hur man kan göra inomhusodling av växter lättare. De allra flesta är dåliga på att ta hand om krukväxter och tar snabbt kol på dom eftersom de glömmer bort att vattna dom, inte ställer dom i fönstret eller inte ger dom näring. (Jag vet själv hur jag var innan jag blev mer intresserad av odling och började bry mig)
Examensarbetet ska resultera i ett produktkoncept som grundar sig lösningar av verkliga problem.

Ett syfte med detta är också att maximera hälsoeffekterna med växter; dels fysiska, som mindre dammig och torr luft med mindre föroreningar, dels psykiska effekter som ökad kreativitet, ökat välmående och snabbare återhämtning efter sjukdom. (man behöver faktiskt bara SE grönskan för att dessa psykiska effekter ska visa sig)

Så därför frågar jag nu alla som läser detta: Vad upplever ni för problem med att odla inomhus idag? Finns det något ni skulle vilja göra enklare? Skulle ni kanske vilja ha mer växter hemma men att det är för dyrt/för jobbigt att ta hand om när det blir för många? Kan ni berätta om någon i er närhet som inte kan ta hand om växter?

Jag är extremt tacksam för svar. smile.gif Skriv gärna också vilken nivå ert intresse ligger på.
evaisa
1. Det stora problemet for mej är att växterna behöver allt mer plats! Små plantor växer och blir större; nya plantor tillkommer fortare än de gamla försvinner.

2. Min lägenhet är från 60-talet, de mest vindutsatta fönstrena har bytts ut mot "snurrfömster" där man bara kan ha lösa invändiga persienner. Det är himla opraktiskt att ha såna persienner i fönster med höga växter.

Fönster där man kan ha vanliga hederliga persienner är bäst. Eftersom jag bor högt upp behövs persienner för det blir lätt alldles för soligt.

Sedan kan man ju önska bredare fönsterbrädor.... :-)
Ålgryte
CITAT (evaisa @ 13-11-2011, 15:23) *
Sedan kan man ju önska bredare fönsterbrädor.... :-)

Det håller jag med om tummenupp.gif
I gamla hus är de jättebreda på nedre våningen för att bli supersmala högst upp. Visst kan man lägga en bredare skiva ovanpå men den kan ju inte bredda utrymmet jättemycket...

Mina växter överlever bäst när de får stå i jonbytare. De får då både den näring och vätska de behöver, och kräver ytterst lite omsorg whist.gif
Rumsluften blir också bättre med vattenbehållarna.

Tyvärr trivs inte alla växter med hydroodling...
mamamaggan
Ett av problemen är att det blir för torrt inomhus på vintern . Sedan kommer problemet med växter som faktiskt , trots problem 1 , blir för stora. Har flera stora växter som inte går att beskära och då blir det problem.

Skulle gärna ha fler blommor men kan inte ha växter i alla rum t ex så sover vi i stort sett alltid med öppet fönster i sovrummet . Då funkar det inte med växter .

Har stora växter på golvet i flera rum och har även byggt in balkongen till ett vinterbonat växthus. Balkongen sträcker sig över hela långsidan till köket och vi har plockat bort balkongdörren och tre stora fönster mot växthuset.

Det känns lite som en " djungel " när man sitter och äter alldeles innanför fönsteröppningarna.

Älskar att dra upp växter från frö eller att föröka med sticklingar. Dyrt och dyrt , har ett lysrör hänger i växthuset . Det lyser några timmar på morgonen och kvällen under den mörka årstiden , på våren lyser det för att ge mina frösådder /sticklingar så bra förutsättningar som möjligt.

I växthuset har jag förenklat vattningen genom att ha många växter/frösådder/sticklingar i stora plastlådor . Då kan jag vattna i botten på lådan i stället för i varje kruka.
merlin68
När jag fortfarande använde element blev vissa växter på fönsterbrädorna snabbt uttorkade och mådde inte bra alls. Det var ett stort problem varje vinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon