Jag heter Rasmus och pluggar industridesign på Designhögskolan i Umeå. Nästa termin ska vi göra våra examensarbeten, och jag har valt att undersöka hur man kan göra inomhusodling av växter lättare. De allra flesta är dåliga på att ta hand om krukväxter och tar snabbt kol på dom eftersom de glömmer bort att vattna dom, inte ställer dom i fönstret eller inte ger dom näring. (Jag vet själv hur jag var innan jag blev mer intresserad av odling och började bry mig)
Examensarbetet ska resultera i ett produktkoncept som grundar sig lösningar av verkliga problem.
Ett syfte med detta är också att maximera hälsoeffekterna med växter; dels fysiska, som mindre dammig och torr luft med mindre föroreningar, dels psykiska effekter som ökad kreativitet, ökat välmående och snabbare återhämtning efter sjukdom. (man behöver faktiskt bara SE grönskan för att dessa psykiska effekter ska visa sig)
Så därför frågar jag nu alla som läser detta: Vad upplever ni för problem med att odla inomhus idag? Finns det något ni skulle vilja göra enklare? Skulle ni kanske vilja ha mer växter hemma men att det är för dyrt/för jobbigt att ta hand om när det blir för många? Kan ni berätta om någon i er närhet som inte kan ta hand om växter?
Jag är extremt tacksam för svar.