Full version: Rimfrosten ligger
Överbölingen
Och under dagens jakt blåste den omkring, trots klart väder, så att det kändes som om det snöade. I varje fall så är jakten här avklarad för i år. I grannens gammellagård hänger en tjur och en kalv på mörning.

Blir det snö så skall vi testa en unghund som är ojagad på snö. Vi har fler djur men man måste ju sätta stopp någon gång.

Känns lite fridfullt ikväll. Nu kl halv fyra börjar det att mörkna. Än kan jag se över lägdorna. De är vita av rimfrost. Bakom mig bubblar Dunderglöggen friskt. 2 sek mellan blurparna. Satte den i fredags. Städdag i morgon. Under jakttid så hinns vardagssysslorna med dåligt.

För övrigt blir det en myskväll. Skall hitta på en god middag. Seafood fast i betydelsen "se vad jag hittar i kyl och frys".
gnon49
Du gör som i gamla tider, ser till att ladorna är välfyllda inför vintern. Kylan är ju på gång vad jag förstått. Tycker själv det är en skön känsla, att när vinterstormarna tjuter i husknuten, ha laddat upp ett rejält förråd av livsmedel som säkerhet.
merlin68
Det är skönt att gå i ide nu när vintern lurar runt knuten...Har själv konserverat en massa gränsaker och frukt under sommaren och hösten, torkat och fryst in. En fin känsla särskilt när man sedan tar fram en burk inkokta hemodlade persikor när snöstormen piskar mot fönsterrutorna tummenupp.gif
Här bubblar förresten också dunderglöggen giggle.gif
gnon49
CITAT (merlin68 @ 13-11-2011, 18:51) *
Det är skönt att gå i ide nu när vintern lurar runt knuten...Har själv konserverat en massa gränsaker och frukt under sommaren och hösten, torkat och fryst in. En fin känsla särskilt när man sedan tar fram en burk inkokta hemodlade persikor när snöstormen piskar mot fönsterrutorna tummenupp.gif
Här bubblar förresten också dunderglöggen giggle.gif

Påminner om mitt barndomshem. Där var källaren full av konserverade bär o frukt o flaskor med saft och svart vinbärsvin. Felix o Findusprodukter lyste med sin frånvaro. Suckar vid minnet.
Motti
Rimfrost och vilt i frysen !ännu en jul med saltat kokt älgkött och vildsvin smile.gif Naturupplevelsen får gubben stå för han som fällt köttet som ligger i frysen wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon