Jag tror inte det beror på:
- stark sol (Västerfönster i november känns inte så riskabelt, och den har stått i samma fönster sedan i våras.)
- kyla (Det har inte varit mer än några minusgrader ute, och tre glasrutor borde hålla värmen tillräckligt.)
- värme (Den står visserligen på en fönsterbräda med element under, men dessa blad var ovanför krukan. Rankorna som hänger neråt och är nära elementet är som vanligt.)
Men detta är inte första gången jag ser något liknande, min andra hoya carnosa, som jag tog som två sticklingar i somras, har samma sak på de äldre bladen och det hade även den gigantiska plantan jag tog sticklingar från. Dessa är av någon variant med vitt på bladen och gröna bladkanter, men det är enbart det vita på deras blad som är ihopsjunket! Känner man på bladen märks det tydlig skillnad mellan det gröna tjocka blanka och vita tunna. De nya bladen är jämntjocka.
Eftersom jag nu sett detta på två olika porslinsblommor måste det ju vara något som händer ibland, men jag hittar inget när jag googlar! Någon som har en förklaring?