merlin68
Om hösten har varit ovanligt varm och lång betyder det att vintern kommer att bli lång och kall? Finns det någon statistik eller "bondepraktika" som bevisar eller motbevisar detta?
Förra vintern kom ju tidigt och vintern blev lång och kall så där faller ju påståendet eller confused.gif
Vore intressant om det finns några riktlinjer om hur vintern kommer att bli g.gif
Blomstertanten
Ska man gå efter hur mycket rönnbär det varit så kommer vi i vårt hus få en mild vinter medans grannarna i huset bredvid kommer få en himla kall vinter tongue.gif
Huggorm
Jag tror det blir en lång och kall vinter i norrbotten och en kort och mild vinter i skåne.
merlin68
haha antar att du bor i Skåne giggle.gif
Huggorm
CITAT (merlin68 @ 13-11-2011, 20:25) *
haha antar att du bor i Skåne giggle.gif

Nej, det var inte önsketänkande jag byggde min prognos på biggrin.gif
merlin68
CITAT (Huggorm @ 13-11-2011, 20:30) *
Nej, det var inte önsketänkande jag byggde min prognos på biggrin.gif

tssssss I'm stupid....
gnon49
Det sägs ju att solen är inne i en ovanligt lugn period. Senaste den var det så inföll ju lilla istiden på 1600-talet. Så man vet aldrig. Bäst att ha lusekoftan redo.
Uggi
CITAT (gnon49 @ 13-11-2011, 21:09) *
Det sägs ju att solen är inne i en ovanligt lugn period. Senaste den var det så inföll ju lilla istiden på 1600-talet. Så man vet aldrig. Bäst att ha lusekoftan redo.

tummenupp.gif
Iren
CITAT (Blomstertanten @ 13-11-2011, 20:13) *
Ska man gå efter hur mycket rönnbär det varit så kommer vi i vårt hus få en mild vinter medans grannarna i huset bredvid kommer få en himla kall vinter tongue.gif

Ha ha! Sen har vi inga så då blir det kanske en mild vinter då, oj hade nog ingen rönn alls ... whistling.gif
Carl

Har alltid undrat hur kan rönnen veta hur vintern blir. Om man nu bären blir många vid en kall vinter så måste rönnen veta hur vintern blir redan vid blomningen på våren. Hur går det till??
Iren
Bra fråga! Det resonemanget har väl följt med från Bondepraktikan och med tanke på hur vi manipulerat förutsättningarna för klimatet de senaste 100 åren så lär den ju vara ur led, så att säga...
Myosotis
CITAT (Carl @ 14-11-2011, 13:04) *
Har alltid undrat hur kan rönnen veta hur vintern blir. Om man nu bären blir många vid en kall vinter så måste rönnen veta hur vintern blir redan vid blomningen på våren. Hur går det till??

Klart att rönnen inte vet det. Och hösten vet inte heller hur vintern blir. Hösten är som den är och sen kommer vintern. Hur skulle det kunna hänga ihop? Ren slump. Jag förstår att de trodde på skrock förr i tiden men det finns ingen anledning att göra det idag.
Gossen Ruda
Människan har nog sen urminnes tider viljat kunna spå framtiden, vi är de enda kreaturen som oroar oss för den. Tyvärr klarar inte ens meterologerna detta mer än några dagar framåt, vädret påverkas av så många samverkande faktorer att det närmast kan liknas vid ett milt kaos. Blir det mycket rönnbär beror det på att sommaren varit god och ännu mer på att föregående sommar var god.
Motti
Här ute på landet har det varit massor av Rönnbär men än har vi inte skådat något av dom två sista vintrarna ! nu är vi i mitten av november och ingen snö än så det är väl mest troligt att vi får en kort vinter !och gärna för mig smiley_small_hug.gif tycker det är skönt att slippa tvåmeters snövallar och kunna greja i trädgården än,satte aliumlökar förra veckan räffsar lite löv plockar lite granris osv ,nej för mig är det helt okej med en grön vinter för en gångs skull santa.gif Snart är det vår igen ju !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon